فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

 بلاک‌چین چه تأثیری بر بازاریابی محتوا دارد؟

خانه » تولید محتوا »  بلاک‌چین چه تأثیری بر بازاریابی محتوا دارد؟

 بلاک‌چین چه تأثیری بر بازاریابی محتوا دارد؟

 بلاک‌چین چه تأثیری بر بازاریابی محتوا دارد؟

در آینده‌ای نه چندان دور، بلاک‌چین، جهان را به کنترل خود در می‌آورد. با وجود نوسانات بازار کریپتوکارنسی، فناوری بلاک‌چین به‌طور گسترده‌ای به عنوان راه‌حلی برای بسیاری از بزرگترین چالش‌های امروز ما اجرا شده است و خودکار شدن فرآیندها و کارآمدی بیشتر آن‌ها را در پی داشته است. بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که هر صنعت از بانکداری و املاک و مستغلات گرفته تا بازاریابی دیجیتال و مراقبت‌های بهداشتی را تحت تأثیر خود قرار دهد. یکی از حوزه‌هایی که بلاک‌چین بیشترین تأثیر را بر آن خواهد گذاشت، بازاریابی محتوا است. کالیب اولکو از سایت اولکو لجستیکس می‌گوید: “بازاریابی محتوا یک ابزار قدرتمند است، اما به دلیل سرقت ادبی، اخبار جعلی و محتوای بی‌کیفیت، مخاطبان به سختی به محتواها و صحت آن‌ها اعتماد می‌کنند. بلاک‌چین می‌تواند تمام این مسائل را حل کند و من فکر می‌کنم ما شاهد شکل‌گیری رابطه بسیار قوی بین بلاک‌چین و محتوا خواهیم بود که رویکردی که ما در استراتژی بازاریابی محتوا به کار می‌بریم را نیز تغییر خواهد کرد. ” در ادامه موضوعات زیر را بررسی خواهیم کرد:

 

  • بلاک‌چین چیست؟
  • ارتباط بلاک‌چین و بازاریابی محتوا
  • کاربردهای بلاک‌چین برای بازاریابی محتوا
  • بلاک‌چین و فناوری تبلیغات
  • ارتباط دادن محتوا، اینفلوئنسر و مشتریان
  • تبلیغ مؤثرتر محتوا

 

بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین در سال 1991 به عنوان راهی برای زمانبندی اسناد دیجیتال شرح داده شد و در نهایت توانست که یک دفتر کل مالکیت و ایجاد دارایی‌های دیجیتال ارائه کند. با این حال، در سال 2009 و با ظهور بیت‌کوین بود که فناوری بلاک‌چین شناخته شد. در استفاده از بیت‌کوین، بلاک‌چین روش شفاف و تغییر‌ناپذیر ردیابی و پیگیری کسی که صاحب مقدار مشخصی بیت‌کوین است را  فراهم می‌کند. نام بلاک‌چین از دو واژه گرفته شده است: بلوک (Block) و زنجیره (Chain). هنگامی که یک معامله یا ایجاد دارایی برای اولین بار انجام شد، چیزی که “بلوک” نامیده می‌شود شکل می‌گیرد. بلوک سپس به “زنجیره ” اضافه شده و در یک دفتر کل که در مکان‌های مختلف توزیع شده ثبت و نگهداری می‌شود. بلوک در زنجیره قرار گرفته و غیرقابل تغییر و حذف است. از آنجا که فناوری بلاک‌چین غیرمتمرکز است هیچ واسطه‌ای وجود ندارد که بتواند آن را تغییر دهد. در نتیجه روشی قابل اطمینان برای پیگیری و پردازش معاملات است.

 

ارتباط بلاک‌چین و بازاریابی محتوا

“محتوا پادشاه است” شعاری است که کسب‌وکارها و بازاریابان محتوا در همه جا از آن استفاده می‌کنند. در حالی که برخی شرکت‌ها این شعار را سرلوحه کار خود قرار داده و محتوای با کیفیت و آموزنده تولید می‌کنند، بسیاری از آن‌ها فقط به تولید محتوای زیاد اکتفا کرده‌اند. این امر به توزیع مقدار زیادی محتوای با کیفیت پایین و جعلی در اینترنت منجر شده است. همچنین، این روند باعث شده است که بسیاری از اطلاعات غلط و حتی اطلاعات کاملاً جعلی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به گردش درآید. علاوه بر این، کسب‌وکارهایی که زمان و هزینه زیادی را صرف تولید محتوا می‌کنند، از کپی شدن محتوا و عدم ذکر منبع گلایه دارند.

جلب اعتماد مصرف‌کنندگان نیز از اهداف اصلی بازاریابی محتوا است. یکی از مشکلات در حوزه بازاریابی محتوا بی‌اعتمادی به برند و ضربه‌ای است که این بی‌اعتمادی به بازاریابان محتوا می‌زند. اعتماد مصرف‌کنندگان به بازاریابی محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است. اخبار جعلی، نظرات جعلی مشتری، عدم اعتماد به دولت، عدم اعتماد به کسب‌وکارها و برند، همه مشکلاتی است که بازاریابان محتوا و برندها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پنج سال پیش طرفداری مشتری، نظرات مخاطب و سیستم‌عامل‌های ارجاع به عنوان منابع “قابل اعتماد” برای مصرف‌کنندگان در ارزیابی خرید به شمار می‌رفتند. در چند سال اخیر، برخی کسب‌وکارها، نظرات جعلی در سایت منتشر می‌کنند تا رتبه سایت را بهبود بخشند یا صرفاً نظرات مثبت را ثبت می‌کنند. با وجود تلاش‌های این کسب‌وکارها برای افزایش جذب مخاطب، عدم اعتبار و نادرستی بسیاری از محتواها و گفته‌ها مشهود است و به همین خاطر نیز اعتماد مصرف کننده بسیار کاهش یافته است.

به دلیل نیاز به افزایش اعتماد در بازاریابی، راه‌حل‌های فناوری بازاریابی زیادی ایجاد شد. بسیاری از تازه‌واردان در این فضا بر اثبات ارزش شبکه‌های تبلیغاتی، اثبات اینکه تبلیغات توسط مصرف‌کنندگان واقعی دیده می‌شود و شبکه‌های تبلیغاتی در افزایش نرخ تبدیل مؤثر بوده‌اند، تمرکز کردند. اما مصرف‌کنندگان انتظار تعاملات قابل اعتماد را دارند و به سوی سیستم‌های تعاملی می‌روند که این نیاز آن‌ها را برطرف کند. صنعت بلاک‌چین این نیاز مصرف‌کننده را با فناوری برطرف می‌کند که صحت هزینه و قابل اعتماد بودن پلتفرم و نظرات شبکه‌های آنلاین را تأیید می‌کند.

بلاک‌چین فناوری قدرتمندی است که پتانسیل حل این مشکلات و دیگر مشکلات در فضای بازاریابی محتوا را دارد. این فناوری، یک دفتر کل دیجیتال است که معاملات را ثبت کرده و آن‌ها را به صورت رمز نگاری‌شده ذخیره می‌کند. پس از ثبت، بلاک‌هایب لاک‌چین را نمی‌توان تغییر داد و یا جایگزین کرد. آن‌ها را می‌توان در دسترس هر کسی قرار داد، اما هیچ راهی برای تغییر و یا حذف بلوکی که قبلاً ثبت شده است وجود ندارد. به دلیل امنیت و نگهداری دقیق سوابق، از بلاک‌چین می‌توان برای بررسی موضوع اخبار جعلی استفاده کرد. با ردیابی منبع خبر و بررسی منشأ آن، می‌توان خبرهای واقعی را از خبرهای بی‌پایه و اساس و جعلی متمایز کرد. بلاک‌چین اطلاعات زیادی را ثبت می‌کند. همه چیز از محل اصلی انتشار محتوا (فیزیکی و دیجیتال) گرفته تا منابع مورد استفاده برای استناد را می‌توان ردیابی و تحلیل کرد. ناشران، وبلاگ‌نویسان سرگرمی تا منابع خبری مورد اعتماد، از مستند بودن اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارند، اطمینان بیشتری می‌یابند.

بلاک‌چین همچنین ‌می‌تواند مسائلی چون سرقت ادبی را به لطف نگهداری دقیق سوابق خود و تاریخچه معامله غیر قابل تغییر بررسی کند. بلاک‌چین تاریخچه محتوای اصلی را نشان می‌دهد و به نویسنده اصلی کمک می‌کند که هر گونه محتوای کپی‌شده و سرقت ادبی را گزارش دهد.  همچنین، توانایی آن در پردازش تمام اصلاحات، بلاک‌چین را به ابزاری مفید تبدیل کرده است که عملکرد یک محتوا و میزان تعامل نرخ مخاطبی که دریافت کرده را نشان می‌دهد.اطلاعات موجود در بلاک‌چین دقیق‌تر از اطلاعات موجود است و از آن می‌توان برای بررسی عملکرد و به دست آوردن بینش درباره معیارهای مربوطه استفاده کرد.

 

بلاک‌چین و فناوری تبلیغات

اگرچه اغلب بازاریابان محتوا جزو کسانی نیستند که به طور مستقیم تبلیغات را می‌خرند، اما تا حد زیادی به این دلیل که محتوا از طریق فناوری‌های تبلیغاتی توزیع و تبلیغ می‌شود، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. هزینه تبلیغات یکی از معیارهای مهم در یک بخش بازاریابی است چرا که تبلیغ نه تنها بودجه بیشتری نسبت به دیگر تلاش های بازاریابی (مانند ایجاد محتوا) می‌خواهد بلکه جزو بودجه‌هایی است که به راحتی به علت تقلب و فریبکاری اتلاف می‌شود.

یافته‌های پژوهش جونیپر نشان می‌دهد که بیش از 9 درصد هزینه تبلیغات به دلیل فریبکاری و تقلب اتلاف می‌شود که بالغ بر 19 میلیارد دلار در سال 2018 بوده است. پژوهش حاصل از گروه مشاوره علوم بازاریابی (Marketing Science Consulting Group) هزینه تقلب در تبلیغات حتی بیشتر و  سالانه حدود 21 میلیارد دلار بوده است. تبلیغ‌کنندگان  برای بازدیدها و کلیک روی تبلیغات آن‌ها پول پرداخت می‌کنند و در فناوری تبلیغات، کلیک‌ها و بازدیدهای بی‌حاصل و جعلی راحت است.

هکرها و افراد می‌توانند وب‌سایت شما را بازدید و روی آن کلیک کنند تنها به این منظور که سهم درآمد بیشتری از تبلیغات برای وب‌سایت شما بدست آورند. هکرها و یا هکرهای مورد حمایت دولت خارجی، روش‌های نظام‌مند برای کلیک و بازدید جعلی آگهی به منظور کسب پول دارند. اما در فناوری بلاک‌چین، با استفاده از یک دفترب لاک‌چین، شبکه‌های تبلیغاتی به صورتی دقیق‌تر می‌توانند اطلاعات را با این افراد و فریبکاران به اشتراک بگذارند و آن‌ها را از شبکه تبلیغات بلاک کنند. به این طریق اطمینان بیشتری می‌یابند که بازدیدها و کلیک‌هایی که دریافت می‌کنند از مصرف‌کنندگان واقعی است.

همچنین، همانطور که بسیاری از بازاریابان محتوا می‌دانند، هنگامی که شما مکان قرار دادن تبلیغات را می‌خرید، باید جمعیت گسترده‌‌ از بین مخاطبانی را انتخاب کنید که می‌خواهید تبلیغات شما را ببینند و همچنین می‌توانید وب‌سایت‌ها را بر حسب موضوع و دسته‌بندی انتخاب نمایید. با این حال، آیا اطمینان دارید که مقاله شما دقیقاً به افرادی که می‌خواهید نشان داده می‌شود؟ با شبکه‌های تبلیغاتی، شما نمی‌توانید به طور کامل مطمئن شوید دارایی‌های دیجیتال شما به افراد موردنظر و مناسب نشان داده شده است. اینجاست که بلاک‌چین به عنوان یک راه برای پیگیری مبادله‌ی مجدد تبلیغات، قرار دادن تبلیغات در سایت‌ها و همچنین اعتبار سنجی جمعیت بازدیدکنندگان آگهی، وارد عرصه شود.

 

ارتباط دادن محتوا، اینفلوئنسر و مشتریان

اینفلوئنسر مارکتینگ یک جزء کلیدی در تولید و توزیع محتوای ویروسی است. چگونه اینفلوئنسرها را پیدا می‌کنید؟ آیا آن‌ها آنقدر که ادعا می‌کنند محبوب هستند؟ آیا طرفداران آن‌ها واقعی هستند ؟ چقدر پول می‌خواهند؟

SocialMedia.Market شرکتی است که از بلاک‌چین برای حل این مشکلات اینفلوئنسر مارکتینگ با افزودن شفافیت درباره موارد بالا و کاهش مشکلات قراردادی استخدام یک اینفلوئنسر استفاده می‌کند.

 

تبلیغ مؤثرتر محتوا

یک بازاریاب خوب محتوا می‌داند که برای یک تولید موفق محتوا دستورالعملی وجود دارد. با این حال، آن‌ها می‌دانند که یکی از بزرگترین چالش‌ها ویروسی شدن محتوا است. اگر محتوای شما را شخص مناسب و مورد نظر دریافت کند و توسط آن‌ها تبلیغ شود، محتوا ویروسی خواهد شد.

MAVIN یک تکنولوژی بلاک‌چین است که در حال خلق روشی است که میزان احتمالات در یک معامله تبلیغاتی را کاهش دهد. با فناوری MAVIN، شما می‌توانید یک سیستم پاداش برای اینفلوئنسرهای خرد ایجاد کنید تا هنگام تبلیغ یک پست، اعتبار بدست آورند. تمام کاری که اینفلوئنسرهای کمتر شناخته شده باید انجام دهند، لایک کردن و ارسال یک پست است و سپس آن‌ها از برند شما برای انجام این کار پاداش کوچکی دریافت خواهند کرد.

تکنولوژی بلاک‌چینMAVIN  این تضمین را می‌دهد که شما تبلیغات با کیفیت بالاتری دارید، فقط به اینفلوئنسر واقعی پول می‌پردازید و هزینه‌های واسطه‌ای کمتری می‌پردازید. مانند بسیاری از فناوری‌های بلاک‌چین، MAVIN نیز هنوز در دست ساخت است و تا آخر سال جاری در دسترس قرار خواهد گرفت.

اگرچه بلاک‌چین از هم‌اکنون بازاریابی محتوا را تحت تأثیر قرار داده است اما هنوز هم چند سالی باقی مانده تا در این فضا انقلابی ایجاد کند. در زمینه فناوری بازاریابی محتوا پیشرفت‌های زیادی می‌توان کرد که هنوز شناخته نشده و یا در حال توسعه هستند.

 

منبع:

https://www.influencive.com//

https://www.clearvoice.com/

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم