فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

بازاریابی محتوا از طریق افراد تأثیرگذار؛ انفجار سال 2017

خانه » استراتژی محتوا » بازاریابی محتوا از طریق افراد تأثیرگذار؛ انفجار سال 2017

بازاریابی محتوا از طریق افراد تأثیرگذار؛ انفجار سال 2017

 

ضرورت استفاده از افراد تأثیرگذار در استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

یکی از استراتژی‌های موفق در بازاریابی محتوا که از طریق شرکت‌های مطرح دنیا رواج پیدا کرده است، دسترسی به فردی است که بتواند پیام برند را به صورت اثربخش‌تری به مخاطبان بیشتری برساند که در بازاریابی محتوا اصطلاحاً آن‌ها را “افراد تأثیرگذار” یا Influencer ها می‌نامیم. کسی که پیام اصلی را به تأثیرگذارترین نحو ممکن به مشتریان بازار هدف می‌رساند. در نظر سنجی که در سال 2017 از 207 بازاریاب حرفه‌ای در آمریکا به عمل آمد، 86٪ از بازاریابان، بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار را در جهت نیرومند کردن استراتژی‌های توسعه‌ی بازار به کار می‌بندند. 88.5٪ از آن‌ها یافتن یک فرد تأثیرگذار در بازاریابی را جزءِ مهم‌ترین بخش‌های استراتژی بازاریابی محتوایی خود می‌دانند. بیشترین درصد از دلایلی که آن‌ها را ترغیب به استفاده از این استراتژی کرده است به ترتیب زیر می‌باشد:

  • ایجاد رابطه‌ی عمیق‌تر با مخاطبان هدف
  • صداقت و مورد اعتماد قرار گرفتن افراد تأثیرگذار
  • افراد تأثیرگذار در بازاریابی، جرقه‌ای برای ایجاد تعامل با مخاطب

 

چرا بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار ضروری است؟

خاله‌ی شما ممکن است درباره‌ی قولی که برای خرید محصول شما داده‌است دروغ بگوید اما آمار و ارقام بازاریابی دروغ نمی‌گوید و به ما نشان می‌دهد که امروزه دیگر کسی به تماشای آگهی‌های بازرگانی و تبلیغاتی نمی‌نشیند. در حقیقت الگوی رفتاری مخاطبان به کلی تغییر یافته است. تلفن، تبلت و کامپیوترها همه به برنامه‌های بلاک تبلیغ مجهزند و حتی برخی برای داشتن یک فضای خالی از آگهی پول می‌پردازند. آمارها نشان می‌دهد 47٪ از خریداران آنلاین از بلاکر تبلیغات استفاده می‌کنند و این دقیقاً همان دلیلی است که باعث شده صاحبان کسب‌ و کارهای بزرگ به جای استفاده از روش‌های سنتی بر روی استراتژی بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.

بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار چگونه کار می‌کند؟

بخش دشوار ماجرا، انتخاب درست و متناسب یک فرد تأثیرگذار برای بازاریابی محصول و خدمات شماست. ممکن است یک شخص تأثیرگذار در بازاریابی یک محصول خاص، بسیار موفق باشد اما برای محصولی دیگر، هرگز. فقط نباید به تعداد 90 میلیونی فالوئرهای اینستاگرامی یک شخص چشم دوخت، بلکه کلید اصلی اینجاست که باید فردی را بیابید که متناسب با پرسونای مخاطبان هدف شما باشد. بنابراین در انتخاب افراد تأثیر گذار، این نکات را در نظر بگیرید:

 

صنعت دو بیلیون دلاری افراد تأثیرگذار اینستاگرام در سال 2019

هنگامی که شما یک برند شخصی دارید و یا هنگامی که مخاطبانی دارید که به شما بعنوان یک رهبر فکری در فضای بازار رقابتی خاص شما نگاه می‌کنند، چیزی را دارید که بقیه‌ی رقبا ندارند؛ شما توجه مردم را در اختیار دارید که به‌خودی خود بسیار ارزشمند است. با داشتن یک برند و توجه بسیاری از مردم، فرصت‌های بسیاری به روی شما گشوده شده و اهمیت تأثیرگذاری بر روی مخاطبان تا حد زیادی آشکار می‌شود. پنج سال پیش، یک میلیون طرفدار برای یک نوجوان عضو اینستاگرام، امری مضحک بنظر می‌رسید اما امروزه چنین نوجوان‌هایی در حال مذاکره با برندهای بزرگ و مارک‌های مطرح بازار هستند. اطمینان داشته باشید که آن‌ها بدنبال «فروش» نیستند بلکه می‌خواهند فروشنده‌ی محصول باشند.

بهترین افراد تأثیرگذار، همان کسانی هستند که تلاش می‌کنند نام تجاری برندشان را بدون کوچکترین پرش یا حذف جزئیاتی با داستان‌های منحصربفرد زندگی خود پیوند بزنند. آن‌ها بخوبی می‌دانند مخاطبانشان بی‌ثباتند و هر لحظه می‌توانند آن‌ها را ترک کنند. بنابراین بسیار محتاط و مراقب هستند. در سال 2017 ما شاهد گسترش این نوع همکاری میان برندهای تجاری و افراد تأثیرگذار هستیم. اگر این نوع بازاریابی را آغاز تأثیرگذاری تجاری بدانیم، باید بگوییم که در قدم بعدی، تبدیل شبکه‌های اجتماعی به بازارهای اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

این گمانه‌زنی‌ها با آمارهای اخیر راجع به درآمد برخی رسانه‌های اجتماعی فراگیر بی‌ارتباط نیست. اینستاگرام که امروز به یک پلت‌فرم همکاری کمپین‌ها و بازار افراد تأثیرگذار بدل شده، در حال حاضر یک صنعت 1 میلیارد دلاری بحساب می‌آید که تخمین‌ها از رشد دوبرابری آن تا سال 2019 خبر می‌دهد. اینستاگرام هنوز هم در حال رشد است و در 6 ماه اخیر حدود 100 میلیون کاربر به جمع 400 میلیون کاربری که هر روزه پلت‌فرم خود را چک می‌کنند، افزوده است. تا زمانی که اینستاگرام محلی قابل کشف برای افراد تأثیرگذار باشد تا آن‌ها به آسانی محتوای مؤثر خود را به اشتراک بذارند و سازنده‌ی یک تعامل محکم میان برند و مخاطبان باشند؛ روز به روز به رشد و تکامل بیشتری ادامه خواهد داد. در نتیجه اهمیت بازار افراد تأثیرگذار بعنوان یک کلید برای بدست آوردن نبض بازار ضروری خواهد بود. این درحالیست که همچنان برخی از مدیران بازاریابی در پاسخ به این سؤال که بطور میانگین برای تولید یک محتوای تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی چقدر خرج می‌کنید، مقاومت کرده و پاسخ می‌دهند برای تولید محتوای افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم.

 

 چاپ شده در هفته‌نامه‌ی شنبه؛ شماره‌ی 55

 

 

 

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم