فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

چرا استراتژی محتوای استارت آپ شما موفق عمل نمی‌کند؟

خانه » استراتژی محتوا » چرا استراتژی محتوای استارت آپ شما موفق عمل نمی‌کند؟

چرا استراتژی محتوای استارت آپ شما موفق عمل نمی‌کند؟

اگر کسب‌ و کار شما تا به امروز در زمینهٔ بازاریابی محتوا فعالیت داشته است، اما استراتژی محتوا برای استارت آپ شما موفق عمل‌نکرده، بدون شک باید نگاه دقیق‌تری به آنچه تاکنون انجام داده‌اید بیندازید تا بتوانید مشکلات قابل اصلاح را یافته و آن‌ها را برطرف کنید. امروزه هر کسب‌ و کار بزرگی که شما در مورد آن می‌شنوید به‌ نوعی از بازاریابی محتوا برای پیشرفت کار خود استفاده می‌کند. با این‌ حال این موضوع که کسب‌ و کارهای بزرگ قدر و ارزش بازاریابی محتوا را می‌دانند ابداً به این معنی نیست که برای استراتژی محتوا شیوه‌ی درستی را به کار می‌گیرند. این امر در مورد استارت آپ‌‎هایی که تلاش می‌کنند وارد عرصه‌های جدیدی از کار شوند نیز صدق می‌کند. تنها حدود 9 درصد از بازاریابان می‌دانند که تلاش آن‌ها در زمینه‌ی  بازاریابی محتوا در جهت درستی است و در نهایت برای پیشرفت کارشان مؤثر خواهد افتاد. این به معنی است که شرکت‌های بی‌شماری تلاش می‌کنند دریابند کدام مسیر را برای رسیدن به موفقیت اشتباه رفته‌اند.

اگر شما هم‌ فکر می‌کنید که هر فعالیتی که در زمینه‌ی بازاریابی محتوا انجام داده‌اید درست است، احتمالاً به آن دلیل است که هنوز نتیجه‌ی کار خود را ندیده‌اید. این مقاله به بررسی مهم‌ترین دلایلی که باعث عدم موفقیت استراتژی محتوا برای یک استارت آپ می‌شود، می‌پردازد.

به طور کلی این دلایل شامل موارد زیر است:

  • طرح شما برای استراتژی محتوا شفاف نیست.
  • برای تولید محتوا به نظر مشتریان خود اهمیت نمی‌دهید.
  • ترویج و توسعه‌ی محتوا را فراموش کرده اید.
  • محتوای شما واقعاً بد است.
  • داشتن انتظارات غیرواقعی.

 

طرح شما برای استراتژی محتوا شفاف نیست

اگر می‌خواهید در کسب‌ و کار خود موفق باشید، باید دقیقاً بدانید که برای رفتن از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B، چه باید بکنید. هرچند در پس‌زمینه‌ی استراتژی محتوا یک منطق مشخص وجود دارد، اما بسیاری از استارت آپ‌ها موفق به درک آن نشده و در نهایت مسیر درست را برای تولید محتوا و بازاریابی محتوا طی نمی‌کنند. برای روشن‌تر شدن این موضوع باید به روش‌های شفاف‌سازی استراتژی محتوا بپردازیم:

  • با KPI آغاز کنید

یک استراتژی محتوای خوب باید با نگاه روشن و هدف‌گذاری آغاز شود. یعنی در اولین قدم کشف کنید کدام معیار برای استارت آپ شما مهم است. به‌ عنوان‌ مثال اگر کسب‌ و کار شما در بستر یک وب‌سایت فعالیت می‌کند، کدام موارد برای رونق آن مؤثرتر هستند. آیا برای شما ترافیک سایت مهم است؟ میزان به اشتراک‌گذاری توسط مخاطب؟ نرخ کلیک در این سایت مهم است یا مدت‌ زمان حضور کاربر؟ سپس این موارد را برای چند ماه بررسی و رصد کنید. به یاد داشته باشید شما به این زمان نیاز دارید چراکه باید به نتایج آزموده شده دست پیدا کنید.

  • نتایج به‌ دست‌ آمده از KPI را تکمیل کرده و با کار خود تطبیق دهید

هنگامی‌که اطلاعات لازم را در مورد KPI خود را به دست آوردید، باید بخشی از آن را که مورد نیاز است، تکمیل کرده، با کار خود تطبیق داده و آن بخشی که در راستای استراتژی محتوای شما است را مورد استفاده قرار دهید. هم‌چنین هم‌زمان با تمرکز بر موارد بسیار مهم که تأثیر مثبت روی کسب‌ و کار شما دارند، موارد بی‌اهمیت را دور بریزید.

  • بخش مهم کار را خودتان انجام دهید

بخش مهم کار کدام است؟ امروزه شرکت‌های بسیاری وجود دارند که در زمینهٔ بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنند. اما این شرکت‌ها در حقیقت به تولید محتوا می‌پردازند و نمی‌توانند استراتژی لازم در زمینه‌ی بازاریابی محتوا را در اختیار شما قرار دهند. بخش مهم کار این است که شما و تیمتان استراتژی محتوا را ایجاد کنید، سپس برای تولید محتوا به این شرکت‌ها رجوع کرده و محتوای مورد نیاز خود را در راستای هدف تعیین‌ شده، سفارش دهید.

 

برای تولید محتوا به نظر مشتریان خود اهمیت نمی‌دهید.

هر استارت آپ مشتریان خاص خود را دارد و آن‌ها نظرات متفاوتی دارند. تعیین یک استراتژی محتوا در ابتدای کار نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت آن و جلب نظر مخاطب باشد. توجه به CRM هر استارت آپ که آمار خوبی از نظرات مشتریان را ارائه می‌کند می‌تواند شما را در زمینه‌ی تولید محتوایی که برای مخاطب جذاب و مفید است راهنمایی کند. برای دانستن آنچه مشتری دقیقاً به آن نیاز دارند باید علاوه بر CRM از نظر فروشندگان و هر کسی که به‌طور مستقیم با مشتری روبرو است، استفاده کرد. مصاحبه با مشتریان در بازه‌های زمانی مشخص نیز یکی از بهترین راه‌های کشف مفیدترین و کاربردی‌ترین استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا است.

 

ترویج و توسعه‌ی محتوا را فراموش کرده‌اید.

بسیاری از بازاریابان فکر می‌کنند بازاریابی محتوا شبیه روند تولید محتوا است. در واقع نظر آن‌ها این است که “کافی است محتوا را تولید کنیم، حتماً عمل خواهد کرد” و حتماً به‌ این‌ترتیب ترافیک وب‌سایت بالا رفته و روند رشد، موشک وار ادامه خواهد داشت و در نهایت سود حاصل از تولید محتوا بالا می‌رود. درحالی‌ که تولید محتوا تنها بخشی از بازاریابی محتوا و یک جنبه از آن است. مورد بعدی تمرکز بر روی شکل ترویج و توسعه‌ی محتوای تولیدشده است. در حقیقت بدون ارتقای سطح محتوا، شما فقط به تولید محتوا پرداخته‌اید و بخش بازاریابی محتوا را فراموش کرده‌اید.

البته روش‌های مختلفی برای ترویج و توسعه‌ی محتوای تولید شده وجود دارد و شما نیاز دارید بعضی از این روش‌ها را امتحان کنید تا بدانید کدام‌ یک از آن‌ها برای شما عمل می‌کند. برخی از استارت آپ‌ها می‌دانند که ارسال ایمیل‌های جدید یک روش عالی برای ایجاد علاقه در مخاطبان به وبلاگ‌هایشان است، این در حالی است که برخی دیگر استفاده از توییتر را مؤثر می‌دانند. بهره بردن از امکانات موجود در رسانه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از روش‌های مؤثر در ترویج محتوا است.

در پایان این بخش باید تأکید کنیم که در دام پرداخت مبالغ هنگفت برای تولید محتوای عالی قرار نگیرید. اگر رویکرد خود را در زمینه‌ی توسعه و ترویج محتوای تولیدشده عوض نکنید، بهترین محتوا برای شما مفید نخواهد بود.

 

محتوای شما واقعاً بد است.

گاهی اوقات مشکل اصلی با محتوا است نه با شیوه‌ی ترویج و توسعه‌ی آن. سؤال این است که چرا محتوای بد تولید می‌شود؟ برای عدم موفقیت در این زمینه دلایل زیادی وجود دارد:

  • سپردن روند تولید محتوا به نویسندگان ارزان‌قیمت

این روش برای بعضی از استارت آپ‌ها چندان هم غیرمعمول نیست. در شرایط بسیار نادر(تقریباً یک‌ در یک میلیون)، شما می‌توانید یک نویسنده‌ی فعال در زمینه‌ی تولید محتوا پیدا کنید که با مبالغ بسیار پایین به تولید مقاله می‌پردازد. بدون شک پرداخت 15 دلار برای یک مقاله‌ی 2000 کلمه‌ای نمی‌تواند توقع شما را برای داشتن یک محتوای بی‌نقص برآورده کند. درست مثل خیلی چیزهای دیگر در زندگی. شما هر چقدر که در هر زمینه‌ای هزینه کنید، به همان میزان کیفیت دریافت می‌کنید. پس سپردن روند تولید محتوا به نویسندگان ارزان‌ قیمت را فراموش کنید.

  • نداشتن ایده برای چیزی که باید نوشته شود.

یکی از موارد مهم در استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا این است که بدانیم باید چگونه و در مورد چه چیزهایی بنویسیم. مهم نیست یک کسب‌ و کار چقدر جذاب و هیجان‌انگیز باشد. صرف تولید محتوای خوب نمی‌تواند به موفقیت آن بیانجامد. باید در مورد آنچه لازم است نوشته شود ایده وجود داشته باشد. تولید محتوایی که منسجم بوده و از بافت یکدستی برخوردار است یکی از مهم‌ترین نکات در بازاریابی محتوا است. ضمن آن‌که در این روند باید به موضوع برندسازی از طریق محتوا نیز توجه داشت.

  • تولید محتوای کسل کننده

امروزه محتوای بسیاری در اینترنت وجود دارد، اما بسیاری از آن‌ها کسل‌کننده بوده و اطلاعات لازم را به مخاطب نمی‌دهد. شما نیاز دارید به تولید محتوایی بپردازید که در عین جذابیت ارزشمند و مفید باشد.

 

داشتن انتظارات غیرواقعی

بازاریابی محتوا و عمل کردن استراتژی محتوا شبیه یک ماراتن است نه دوی سرعت. بنابراین دست‌یابی به نتایج برجسته در چند هفته توقعی غیرمنطقی است. حتی در چند ماه نیز نمی‌توان به عمل کردن این استراتژی امید داشت. به همین دلیل شما نیازمند تولید محتوایی هستید که کشش و جذابیت آن در طول زمان منجر به جذب مداوم مخاطب شود و در نهایت شما را به نتیجه‌ی مطلوب برساند.

در این خصوص باید واقع‌بین بود و به هر تغییر کوچکی امید داشت. چرا که تغییرات کوچک تأثیرات شگرفی در دست‌یابی به موفقیت در خط پایان خواهند داشت.

دلایل بسیاری وجود دارد که مشخص می‌کند چرا بازاریابی محتوا، آن‌طور که شما به آن امید دارید برای استارت آپ شما مفید عمل نمی‌کند. آنچه در بالا به آن اشاره شد بعضی از مهم‌ترین این دلایل است. مهم این است که با بررسی آنچه تاکنون در زمینه‌ی بازاریابی محتوا انجام داده‌اید را یک‌بار دیگر از نظر بگذرانید و در صورت عدم موفقیت، هرگز از پا ننشینید.

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم