فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

راههای جذب مشتری در سایت

خانه » استراتژی محتوا » راههای جذب مشتری در سایت

راههای جذب مشتری در سایت

انسان یک موجود اجتماعی است که هم بر اجتماع تأثیر می‌گذارد و هم از آن تأثیر می‌پذیرد. جامعه از انسان‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام سلایق گوناگون و افکار متفاوت دارند و این افکارها انتخاب‌های آن‌ها را رقم می‌زنند. ما همواره در معرض انتخاب هستیم و در انتخاب‌هایمان از دیگران تأثیر می‌گیریم. این تأثیرات ممکن است به صورت آگاهانه در ما ایجاد شوند یعنی خود درباره‌ی موضوعی از دیگران بپرسیم و نظرات آن‌ها را جویا شویم و در نهایت به جمع‌بندی برسیم یا این که ممکن است به صورت ناخودآگاه باشند یعنی فضای عمومی جامعه به سمت انتخاب برخی موارد برود و ما نیز ناخودآگاه با آن‌ها همراه باشیم. خرید یکی از زمینه‌هایی است که نقش انتخاب در آن به وضوح مشهود است. ما روزانه محصولات مختلفی را خریداری می‌کنیم که انتخاب آن‌ها تحت تأثیر انتخاب‌ها و توصیه‌های دیگران است. جالب است بدانید که ۹۲ درصد از افراد به توصیه‌های دوستان و آشنایان درباره‌ی یک موضوع عمل می‌کنند. این توصیه‌ها ممکن است از راه‌های مختلفی صورت بگیرد؛ از کامنت گذاشتن زیر مطالب تا توصیه‌های کلامی و روش‌های دیگر. بنابراین هدایت توصیه‌ها و پیشنهادات افراد می‌تواند نقش بسزایی در فروش یک محصول داشته باشد. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را برای تنظیم و استفاده از توصیه‌نامه‌ی مشتری در جهت جذب مشتری توضیح دهیم:

1) محتوای وبلاگ

بازدیدکنندگان وبلاگ، مشتریانی بالقوه هستند. فرقی نمی‌کند که آن‌ها از طریق یک لینک خارجی در یک سایت دیگر یا از طریق تبلیغات و روش‌های دیگر به وبلاگ شما آمده باشند؛ مهم آن است که بتوانید از این ظرفیت برای جذب مشتری استفاده کنید. قرار نیست در وبلاگ‌تان برای ترغیب مشتریان فقط مقاله‌های موضوعی بارگزاری کنید. گاهی یک جمله‌ی کوتاه در گوشه‌ای از وبلاگ با طراحی خاص خودش، می‌تواند مشتریان شما را از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل کند. پس از این ظرفیت غافل نشوید.

 

2) مطالعات موردی

مطالعات موردی تحقیقاتی هستند که بر روی یک کالا یا محصول انجام می‌شوند و جنبه‌های مختلف آن را در بر می‌گیرند. اگر شما ادعا می‌کنید که محصولات شما بهترین است، باید برای ادعاهای خود بتوانید دلایل قانع‌کننده ارائه دهید. مطالعات موردی تبیین علمی و منطقی ادعاها هستند و به افرادی که انتخاب‌هایشان عمیق‌تر و علمی‌تر است در انتخاب محصولات مورد نظر کمک می‌کنند.

 

3) صفحات مرتبط با محصولات یا خدمات

این نوع صفحات اصلی‌ترین منبع مطالعه‌ی افراد هستند بنابراین باید تا حد امکان محتواهای غیرضروری از آن‌ها حذف شود و فقط اطلاعات اصلی مربوط به محصول در آن‌ها قرار گیرد. قسمت نظرات کاربران در این صفحات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و معمولاً کاربران تمایل دارند ضمن مطالعه‌ی ویژگی‌های محصول از تجربه‌های مشابه دیگران نیز مطلع شوند. بنابراین برای این بخش در جهت جذب مشتری اهمیت ویژه قایل شوید.

 

4) گواهینامه‌ها

بخش گواهینامه‌ها یا CTAs اعتبار شما را نزد مراجع و نهادهای دیگر نشان می‌دهد. هرچه این قسمت پر بارتر باشد، اعتماد مشتریان به شما بیشتر خواهد بود. این گواهینامه‌ها در واقع نشان می‌دهد که نهادهای نظارتی، شما را تأیید کرده‌اند و به شما اعتماد دارند. همین اعتماد سبب تشویق دیگران به استفاده از محصولات و خدمات شما شده و به فرایند جذب مشتری کمک خواهد کرد.

 

5) تبلیغات چاپی

اگرچه امروزه همه چیز دیجیتالی شده است و شبکه‌های اجتماعی درصد زیادی از تبلیغات را به خود اختصاص داده‌اند، اما هنوز هم کاغذهای چاپ شده جذابیت‌های خاص خود را دارند. متخصصان بازاریابی معتقدند که پیام‌های چاپ شده بر روی کاغذ، تأثیرگذاری بیشتری بر مغز دارند و ماندگارتر خواهند بود. به علاوه، پیام‌هایی که به صورت دیجیتالی به کاربران ارسال می‌شود، فقط در نگاه اول خوانده می‌شود و معمولاً مراجعه‌های بعدی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که تبلیغات چاپ شده بر روی کاغذ ماندگاری بالایی دارند و گاه ممکن است تا ماه‌ها و یا حتی سال‌ها نزد افراد محفوظ باشند. همچنین امکان آرشیو کردن تبلیغات چاپی بیشتر است؛ مشتریان ممکن است تبلیغی را بپسندند اما در زمان کنونی فرصت فکر کردن به آن را نداشته باشند؛ تبلیغات چاپی می‌توانند در جایی مانند کشو یا لا به لای تقویم‌ها نگه‌داری شوند تا در فرصت مناسب به آن‌ها مراجعه شود. بنابراین فراموش نکنید که باید میزانی از تبلیغات خود را به تبلیغات چاپی اختصاص دهید.

 

6) بازاریابی ایمیلی

تبلیغات ایمیلی یک فرآیند پیوسته است که در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند دستاوردهای خوبی را برای کسب‌وکار شما به ارمغان بیاورد. البته به شرطی که در این زمینه، خلاقیت کافی به خرج دهید‌. روزانه ایمیل‌های زیادی برای کاربران فضای مجازی ارسال می‌شود که بسیاری از آن‌ها از همان اول به سمت بخش اسپم‌ها هدایت می‌شود. در نظر بگیرید که ممکن است ده‌ها و یا حتی صدها کسب‌وکار در یک روز برای افراد ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنند. شما باید بین ایمیل‌های خود و سایر ایمیل‌ها تفاوت‌هایی قائل شوید و مزیت‌های نسبی‌ را برای آن‌ها در نظر بگیرید. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که هزینه‌ای را که صرف تبلیغات ایمیلی کرده‌اید، هدر نداده‌اید و در جذب مشتری تأثیرگذار خواهد بود.

 

7) شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی محلی برای تبلیغات کلیکی و کوتاه برای جذب مشتری هستند. در این شبکه‌ها می‌توانید در حد چند خط یا یک پاراگراف، درباره‌ی مزیت‌های محصول مورد نظر خود بنویسید و عکسی را نیز به پست خود ضمیمه کنید. سعی کنید بر روی عکسی که برای پست قرار می‌دهید، عنوان مطلب را به صورت درشت بنویسید تا در بین انبوه پست‌های ارسالی در فضای مجازی، پست شما به چشم مخاطبان بیاید. این کار سبب می‌شود تا مطلب شما در بین مطالب دیگر گم نشده و کاربران در همان نگاه اول بتوانند اطلاعاتی اجمالی درباره‌ی مطلب شما کسب کنند. البته در ارسال آگهی باید قوانین شبکه‌های اجتماعی را که از آن‌ها استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید. مثلاً فیس‌بوک و اینستاگرام برای تبلیغات هرکدام قوانین مخصوص به خود را دارند و لازم است که شما از این قوانین آگاهی‌های لازم را داشته باشید. در برخی موارد دیده شده که تبلیغات برخلاف قوانین بوده‌اند و مدیران شبکه‌ها اقدام به حذف آن‌ها کرده‌اند.

 

8)  تنوع فرمت در محتوا

بخشی از کاربران با محتواهای متنی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و برخی هم با محتوای صوتی یا تصویری. در برخی موارد ممکن است محصول شما مرتبط با کودکان باشد؛ در نتیجه برای تولید محتوا می‌توانید از قالب‌های جذاب برای کودکان مانند انیمیشن، کارتون و یا آوازهای کودکانه استفاده کنید. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که محتواهای تصویری معمولاً برای کاربران جذابیت ویژه‌ای دارند. اما این مسئله نباید مانع از تولید قالب‌های دیگر محتوا مانند پادکست‌های صوتی و یا مقالات متنی شود. مشتریان شما از طیف‌های مختلف با روحیات متفاوتی هستند و ممکن است هرکدام با قالب معینی ارتباط برقرار کنند.

 

9)  صفحه مشتریان

مشتریان ممکن است در بخش‌های مختلف سایت بتوانند اظهار نظر کنند. بخش نظرات همان‌طور که در بالا هم ذکر شد، یکی از قسمت‌هایی است که در صفحه‌ی مربوط به محصولات وجود دارد. اما توجه داشته باشید که صفحه‌ی مشتریان با قسمت نظرات یا سایر قسمت‌هایی که مخاطبان می‌توانند با سایت تعامل داشته باشند، متفاوت است. صفحه‌ی مشتریان می‌تواند در بر گیرنده‌ی هر موضوعی اعم از انتقادات یا پیشنهادات کلی کاربران درباره‌ی فروشگاه شما باشد. همچنین آن‌ها ممکن است سؤالات جدیدی داشته باشند که در قسمت پرسش‌های متداول به آن‌ها پاسخی داده نشده باشد. صفحه‌ی مشتریان سبب می‌شود تا انعطاف‌پذیری سایت شما بالا رود. همچنین می‌توانید ایده‌های جدید کاربران در زمینه‌های مختلف را مطالعه کرده و آن‌ها را در بهبود فرآیندهای مربوط به کسب‌وکار خود به کار گیرید.

 

منبع:

http://contentmarketinginstitute.com

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم