فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

سئو وب‌ سایت و راهکارهای بهبود آن

خانه » سئو » سئو وب‌ سایت و راهکارهای بهبود آن

سئو وب‌ سایت و راهکارهای بهبود آن

نکاتی مهم در مورد ارتقای رتبه‌ی سئوی وب‌سایت در موتور جستجوی گوگل

عوامل متعددی در بهینه سازی وب‌ سایت برای موتورهای جستجو تأثیرگذار خواهد بود که به صورت خلاصه به برخی از تأثیرگذارترین عوامل سئو در ذیل اشاره خواهیم کرد:

  • از درج و عنوان متون و مضامین تکراری بپرهیزید و از تولید محتوای منحصر به فرد استفاده نمایید.
  • لینک‌گیری از سایت‌های تراز اول که با حوزه فعالیت شما مرتبط باشند.
  • دقت کنید لینک‌های خارجی شما با موضوعات متنی که منتشر کرده‌اید هماهنگی کامل داشته باشند.
  • برای هر صفحه موضوعی مشخص را تعیین کنید.
  • توضیحات مناسب و قابل قبولی را در ارتباط با متون و هدف از انتشار آن‌ها را در نظر بگیرید.
  • نقشه سایت دقیق را برای وب‌سایت خود در نظر بگیرید و آن را به Google Webmaster Tools نیز ارجاع دهید.
  • از متون مرتبط و خاص در وب سایت خود بهره بگیرید.
  • در درج آدرس HTML خود دقت کافی به خرج دهید.
  • از سرعت بالا آمدن و یا لود شدن وب‌سایت خود اطمینان حاصل کنید.
  • دقت داشته باشید که وب سایت شما از طریق گوشی‌های موبایل نیز قابل دسترسی باشد.

به صورت مشخص ‌بهره‌گیری از قوانینی که در بالا به آن اشاره شد، منجر به بهبود سئوی وب‌ سایت خواهد شد. به طور کلی مهم‌ترین عاملی که می‌تواند منجر به ارتقای رتبه‌ی وب‌سایت شما در موتور‌های جستجو به ویژه موتور جستجوی گوگل شود، تولید محتوای با کیفیت است. شما می‌توانید با تولید محتوای کاربرپسند شانس دیده شدن خود را در رتبه‌های بالا و صفحات ابتدایی موتورهای جستجو بالا ببرید. در خصوص بالا بردن و بهینه‌سازی رنکینگ سئو مطرح شده است که در ادامه به ذکر برخی از مهم‌ترین این موارد خواهیم پرداخت:

1) طراحی سایت

زمانی که بازدید کننده نمی‌تواند بخش مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کند از سایت خارج می‌شود. ‌‌این در نهایت به پائین آمدن میزان توقف در سایت، کاهش بازدید سایت و کاهش بازدید صفحات داخلی سایت منجر خواهد شد. در‌‌ این راستا با در نظر گرفتن طراحی اصولی و مناسب، به بازدید کننده برای دسترسی به آنچه که مدِّ نظر اوست کمک کنید. استفاده از طراحی‌های Flat و سطحی در سایت، نه تنها جستجوی مطالب را ساده‌تر می‌کنند بلکه به بالا رفتن ‌رتبه‌ سئوی شما نیز منجر می‌شوند. عوامل زیادی در طراحی بازدید پذیر وب‌سایت نقش دارند که برخی از عوامل آن به شرح ذیل است:

عوامل مؤثر در طراحی یک وب‌سایت کارا:

– تأثیرگذاری

آیا کاربران با مراجعه به سایت شما می‌توانند به آنچه که در نظر دارند دست پیدا کنند و اطلاعات مورد نیاز را بدست آورند؟ نکته‌ای که برای موتورهای جستجو اهمیت دارد، این است که کاربران بعد از مراجعه به وب‌سایت شما چه واکنشی را نشان می‌دهند؟ به سرعت صفحه‌ی شما را ترک می‌کنند و یا بعد از مراجعه به صفحه‌فرود (Landing Page)، زمان قابل توجهی را در سایت شما صرف می‌نمایند که این موضوع یکی از آیتم‌هایی است که میزان کاربردی بودن محتوای تولیدی شما را ارزیابی می‌نماید.

– میزان بهره‌وری

تأثیرگذاری و میزان بهره‌وری دو فاکتوری هستند که به صورت هماهنگ در سایت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. در کنار دسترسی سریع به مضامین و محتوای مورد نظر در سایت می‌بایست به میزان زمان مورد نیاز برای دسترسی به آن ها نیز توجه کرد. اگر کاربران نتوانند اطلاعات مورد نظر خود را در زمانی مشخص بدست آورند، احتمال‌‌ اینکه سایت شما را از لیست مرجع‌ها و منابع اطلاعاتی خود حذف کنند بالا خواهد بود. بنابراین طراحی ساده و رابطه‌ی کاربری مناسب نیز از اهمیت زیادی در ارزیابی وب‌سایت شما به صورت غیر مستقیم در موتورهای جستجو خواهد داشت.

– میزان دسترس‌پذیری دوباره به سایت

آیا کاربران قادر خواهند بود پس از ترک سایت شما آن را به سادگی پیدا کنند؟ یکی از مواردی که تأثیر زیادی بر بهبود سئوی وب‌سایت شما خواهد داشت مراجعه دوباره کاربران به سایت شما است که می‌تواند موجب بهبود ‌رتبه‌بندی گوگل برای وب‌سایت شما شود. به این دلیل که بر اساس همان فرمول میزان کاربردی بودن وب‌سایت‌ها، آن ها را ارزیابی کرده و به این نتیجه می‌رسد که زمانی که یک کاربر برای بار دوم به سراغ وب‌سایتی خاص رفته است به این معنی است که شما توانسته‌اید محتوایی کاربردی را برای او به نمایش بگذارید.

– اشکالات فنی سایت

مواجه با‌‌ Errorهایی مشخص در سایت نه تنها موجبات نارضایتی کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما را فراهم می‌کند، بلکه در ‌رتبه‌بندی سئو نیز تأثیر منفی خواهند گذاشت. وجود لینک‌های شکسته(لینک های داخلی که به هیچ صفحه‌ای وارد نمی‌شوند)، بسیار برای سئوی داخلی وب‌سایت مضر بوده و موجب امتیاز منفی زیادی خواهد شد. مسلماً هیچ کس ترغیب به کلیک بر روی پیچی با‌‌ Error 404 نخواهد شد. در‌‌ این راستا پیج‌هایی که دارای لینک‌های معیوب می‌باشند به سیستم کلی سایت آسیب وارد می‌کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که پیج‌های موجود سایت شما دارای اشکالات فنی از‌‌ این دست نیست.

– درج بخش ارتباط با ما در صفحه اصلی سایت

بنابر بررسی‌های صورت گرفته پیج‌ها و یا سایت‌هایی که اطلاعاتی مشخص و معتبر را در دسترس بازدیدکنندگان و مخاطبان خود قرار داده‌اند در لیست سایت‌های شناخته شده و معتبر قرار می‌گیرند و همین مسأله می‌تواند موجبات بهبود ‌رتبه‌ی وب‌سایت ‌‌ایشان را فراهم نماید.

– بهینه سازی برای گوشی‌های هوشمند

در اپریل سال 2015 گوگل فعالیت بر روی طرحی را آغاز کرد که در طی آن رتبه‌ی سئو در سایت‌هایی که دسترسی به آن ها از طریق گوشی‌های هوشمند ممکن نبود، به نحو قابل توجهی پائین می‌آمد. امروزه حجم گسترده‌‌ای از کاربران دنیای مجازی از طریق گوشی‌های هوشمند خود از سایت‌ها بازدید به  عمل می‌آورند. در همین راستا سایت‌هایی که دسترسی به آن ها به وسیله گوشی‌های هوشمند ممکن باشد؛ می‌توانند شانس بهتری را برای کسب رتبه قابل قبول‌تر از آن خود کنند.

– فرمت

بهره گیری از فرمت‌های استاندارد و مشخص موجب ارتقای کیفیت محتوای سایت شما خواهد شد. در واقع باید چنین گفت که استفاده از فرمت‌های استاندارد میزان کارایی و تأثیرگذاری سایت شما را به صورتی مشخص افزایش می‌دهد. در‌‌ این راستا می‌بایست به نکات زیر دقت کرد:

  • فونت و سایزی استاندارد را برای مطالب سایت خود در نظر بگیرد.
  • برای مشخص کردن بخش‌های مهم و اطلاعات کلیدی از فونت و رنگ‌های ویژه استفاده کنید.
  • بهره‌گیری از پاراگراف‌های کوتاه برای ترغیب خواننده به مطالعه هرچه بیشتر متن.
  • بهره‌گیری از کلید واژه‌ها در طول متن.

 2) محتواهایی مفید، کارا و با کیفیت

Dwell timeبه بازده زمانی توقف بازدید کنندگان در سایت شما اطلاق می‌شود.‌‌ این جریان به صورت مستقیم بر روی رتبه سایت درگوگل تأثیرگذار خواهد بود. شما با ارائه محتوای با کیفیت و مفید در واقع به صورتی غیر مستقیم اقدام به ترغیب کاربر در صرف زمان بیشتر در سایت خود می‌نمایید و به نوعی او را تشویق می‌کنید که از حجم گسترده‌تری از اطلاعات بهره‌مند گردد. گوگل نیز یکی از اساسی‌ترین اصول در ارزیابی وب‌سایت‌ها را مخاطب محوری عنوان می‌کند و هر عاملی که موجب رضایت‌مندی و کاربرد بیشتر برای مخاطبان باشد را ارج می‌نهد. در‌‌این راستا تولید محتوایی با متوسط 2000 تا 2500 کلمه می‌توانند از سوی ربات‌های گوگل به عنوان با کیفیت‌ترین‌ها به شمار بیایند. مدِّ نظر داشته باشید که استفاده از محتوای طولانی‌تر به شما ‌‌این شانس را خواهد داد که از کلمات کلیدی به مراتب بیشتری در متن استفاده نمایید و از طرف دیگر طیف اطلاعات گسترده‌تری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید. همین جریان میزان زمان توقف کاربر در سایت شما را افزایش خواهد داد.

– مطالب ساده و قابل فهم

هرچند که مخاطبان سایت شما را افرادی تحصیل کرده و متخصص تشکیل دهند؛ به طور حتم تمایل نخواهند داشت هر بار که با مطالب سایت شما روبه رو می‌شوند با حجم گسترده‌‌ای از مطالب فوق تخصصی و دشوار مواجه شوند. مسلماً شما قصد ندارید با استفاده از مطالبی ‌‌این چنینی از حجم بازدید کنندگان سایت خود بکاهید. به همین دلیل لازم است که مطالبی که برای سایت خود در نظر می‌گیرید قابل فهم و خوانا باشند و از نظر خوانندگان مفید و ارزنده به حساب بیایند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که استفاده از چنین مطالبی در رتبه‌بندی سئو از نظر گوگل، لحاظ خواهد شد.

– بهره‌گیری از انواع محتواهای متنی، صوتی و تصویری

تولید محتوای تصویری، ویدئویی، اسلاید شو و همچنین فایل‌های صوتی می‌تواند تجربه‌‌ای شگرف و خاص را در اختیار بازدیدکننده سایت شما قرار دهد و اطلاعات مورد نظر وی را به صورتی تأثیرگذارتر به وی منتقل نماید. از روی دیگر استفاده همزمان از‌‌ این ابزارها می‌تواند به بالا رفتن کیفیت محتوای سایت شما منجر شده و با افزایش جذابیت سایت از نظر بازدید کنندگان، نظر موتور جستجوی گوگل را نیز به خود جلب کند.

– استفاده از کلیدواژه‌های پر مخاطب و مناسب

 برای انتخاب بهترین کلید واژه‌ها از ابزار Keyword Tool گوگل استفاده کنید. با استفاده از این ابزار‌‌ می‌توانید در زمانی اندک متوجه شوید که آیا کلمات کلیدی که در متون خود از آن ها بهره‌‌ می‌گیریدT به صورت واقعی کاربردی هستند یاخیر. توجه داشته باشید که واژه‌هایی که در متن استفاده‌‌ می‌کنید برای خواننده کاربردی و مفید باشند. شما می‌توانید موضوع اصلی مطلب را این گونه‌ تعریف کنید که از طریق استفاده از کلیدواژه‌های اصلی و هم‌معنی‌ آن ها، گوگل و دیگر موتورهای جستجو نیز بتوانند موضوع مطلب را تشخیص داده و کاربرانی که نیازی مشابه داشته باشند را به وب‌سایت شما معرفی نمایند.

– انتخاب منطقی و هوشمندانه عنوان متن و یا موضوع

 برای انتخاب عنوان یک صفحه یا یک موضوع در بلاگ به تعداد کارکترهای آن دقت داشته باشید. عنوانی که به موتور جستجو معرفی می‌کنید (SEO Title) می‌بایست شامل 65 کاراکتر باشد. در این میان انتخاب واژه‌های تأثیرگذار و خاص‌‌ می‌تواند کاربران را ترغیب کند که بر روی عنوان متن شما کلیک کنند. با اعمال این سیاست‌‌ می‌توانید نظر مخاطب را به عناوینی که مطرح‌‌ می‌کنید جلب نمائید. همین مسأله موجب‌‌ می‌شود مخاطب بر روی عنوان کلیک کند و وارد وب‌سایت شود. این به معنای بازدید بیشتر برای شما خواهد بود.

3) سرعت بالا آمدن(لود شدن) سایت

این جریان به صورتی مستقیم بر میزان ‌رتبه‌‌ی سایت در گوگل شما تأثیر خواهد گذاشت. به طور واضح اگر زمان زیادی برای لود شدن سایت شما نیاز باشد، بازدید کنندگان از ورود به سایت شما منصرف خواهند شد.‌‌ این موضوع می‌تواند موجب پائین آمدن بازدید سایت شما شود و با افزایش آمار خروج سریع (Bounce rate) در ‌رتبه‌بندی شما تأثیر منفی خواهد داشت. بنابراین تلاش نمایید تا حجم برنامه‌نویسی وب‌سایت را تا جایی که امکان دارد فشرده نمایید و از استفاده از عکس‌ها و فیلم‌های پر حجم برای صفحه اصلی بپرهیزید.

در‌‌ این شرایط با بهره‌گیری از راهکارهای متنوع می‌توانید سرعت لود شدن سایت خود را افزایش دهید. کاهش سایز تصاویر آپلود شده در سایت نیز در سرعت بالا آمدن آن مثبت خواهد داشت. در‌‌این میان طبق پژوهش‌های صورت گرفته استفاده از تصاویر با کیفیت و تولیدی(به این معنی که در تصاویر خود گوگل موجود نباشد)، می‌تواند منجر به بهبود رنکینگ وب‌سایت شما شود. همین امر اعتماد بازدیدکنندگان و کاهش در زمان بالا آمدن سایت را برای شما به دنبال خواهد داشت.

4) بهینه‌سازی تصاویر

جدای از فرمت و سایز تصاویری که قصد دارید از آن ها در سایت خود بهره بگیرید، راهکارهای دیگری برای بهبود رتبه سایت از طریق تصاویر موجود خواهد بود. شما می‌توانید با در نظر گرفتن کلید واژه‌های مرتبط با مطالبی که قصد دارید تصویر را به آن ها اطلاق کنید، نامی مشخص و واضح را برای‌‌ این تصاویر تعیین نمائید. تکمیل عنوان سئو و توضیحات هر عکس، جزو اقدامات ضروری در جهت بهینه‌سازی وب‌ سایت برای موتورهای جستجو به ویژه گوگل خواهد بود.

5) تگ‌های سرتیتر

استفاده از تگ‌های مناسب به مطالب شما ماهیت می‌بخشد. اطلاعات اولیه را از موضوع و محتوای متن در اختیار بازدیدکننده خواهد گذاشت. ‌‌این نکته خواننده شما را در دسترسی سریع به مطلب مورد نیاز کمک خواهد کرد و در صورتی که مخاطب نیاز خود را به سرعت و به راحتی در وب‌ سایت شما ببیند، در آینده برای مطالعه مضامین مرتبط در این حوزه تخصصی حتماً به سایت شما برای بار دوم مراجعه خواهد نمود. استفاده درست و اصولی از Header Tag ها به صورت کلی موضوع متن شما را برای خواننده به صورت مختصر مشخص خواهند کرد. ضمن اینکه استفاده از کلمات کلیدی مورد نظر شما در این عناوین، موتورهای جستجو را نیز راهنمایی خواهد کرد تا سریع‌تر موضوع اصلی محتوای شما را تشخیص داده و بتوانند مخاطب بیشتری را به صفحه‌ی شما ارجاع دهد.

6) لینک‌های خارجی

برای هرچه تأثیرگذارتر شدن مطالب و محتوای سایت خود می‌توانید آن ها را به موضوعات حوزه مرتبط در سایت‌های مرجع لینک دهید.‌‌ ایجاد لینک‌های خارجی به سایت‌های مرجع و صاحب نام، جدای از افزایش میزان تأثیرگذاری مطالب و همچنین بالا بردن زمان توقف کاربران در سایت شما، عاملی تأثیرگذار در سئوی شما خواهد بود. اگرچه می‌بایست دقت کنید که استفاده از حجم بالایی از لینک‌های خارجی در متن می‌تواند موجب مزاحمت و سردرگمی برای خوانندگان را فراهم آورد.

7) به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

ارجاع متن به شبکه‌‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک، توئیتر، تلگرام و اینستاگرام و پینتریست می‌تواند در سئو شما سهم قابل توجهی داشته باشد. در‌‌ این راستا با نصب سرویسی به اشتراک گذاری در شبکه‌ های اجتماعی بر روی سایت خود مطالب بیشتری را در‌‌این شبکه‌ها عرضه کنید. این امر به بالا رفتن میزان بازدید کنندگان شما نیز کمک خواهد کرد.

 

نکته‌ی پایانی

همواره هدف خود را به یاد داشته باشید. به صورت طبیعی هدف از دنبال کردن قوانین سئو در وب‌سایت‌ها افزایش میزان بازدید و همچنین ارتقاء سطح کیفی وب‌ سایت است. در این راستا دقت کنید که مطالب و متونی که بر روی سایت خود قرار‌‌ می‌دهید کارا و مفید باشند. در واقع میزان کارائی و مفید واقع شدن یک سایت می‌تواند با افزایش رتبه سئو هماهنگی پایاپای داشته باشد، به گونه‌‌ای که هرچقدر سعی کنید میزان کارائی و تأثیرگذاری مطالب سایت خود را افزایش دهید؛ به همان میزان شانس خود را برای دستیابی به رتبه‌‌ای قابل قبول افزایش داده‌‌اید. در‌‌ این راستا استفاده از کلید واژه‌های معتبر، متن‌های قابل قبول و با کیفیت و همچنین استفاده از نکاتی که در بالا به آن اشاره شد مسیر را برای شما هموار خواهند کرد.

اطمینان داشته باشید که با مدِّ نظر قرار دادن همین قوانین و قواعد ساده‌‌ می‌توانید در بلندمدت به صورتی پلکانی به رتبه مورد نظر خود دست پیدا کنید. اِعمال نظم و پیگیری مستمر‌‌ می‌تواند از امتیازاتی باشد که در این حیطه نقش کلیدی را ایفاء خواهند کرد. در این راستا توجه به نیازهای خواننده و تلاش برای جلب رضایت وی‌‌ می‌تواند به شما در داشتن سایتی موفق کمک کند.

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم