فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

ایده‌هایی برای طراحی بازی در بازاریابی محتوا

خانه » استراتژی محتوا » ایده‌هایی برای طراحی بازی در بازاریابی محتوا

ایده‌هایی برای طراحی بازی در بازاریابی محتوا

خلق و بکارگیری ایده‌های جدید در حقیقت موتور سوخت ماشین بازاریابی محتوا هستند. مجموعه‌ی شما هرچه ایده‌های بیشتر و خلاقانه‌تری داشته باشد، در نهایت در زمینه‌ی بازاریابی محتوا به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست خواهد یافت. ایجاد طوفان مغزی یا Brain Storming می‌تواند زمینه‌ساز خلق بازی‌های خلاقانه برای ایده‌پردازی در زمینه‌ی بازاریابی محتوا باشد.

این مقاله سعی دارد با معرفی چند بازی، فعالیت ذهنی افراد یک مجموعه را بالا برده تا بتوانند به خلق ایده‌های جدید در بازاریابی محتوا بپردازند. به‌طور خلاصه لیست این بازی‌های پیوسته به ترتیب شامل:

  • گرم کردن ذهن برای شروع خلق ایده
  • تعیین هدف بلندمدت مجموعه از بازاریابی محتوا و تعریف آن به شکل یک عبارت
  • ترسیم نقشه‌ی موضوعات برای طراحی بازی در بازاریابی محتوا
  • بازی وارد و خارج

 

مرحله‌ی 1) بازی گرم کردن ذهن برای شروع خلق ایده

مثل آغاز هر فعالیت سخت دیگری، اولین قدم در راه شکستن یخ یک کار، گرم کردن است. هیچ کاری بهتر از فعالیت فیزیکی افراد یک گروه یا مجموعه با یکدیگر نیست. به‌ این‌ ترتیب افراد به درک عمیق‌تری از همکاران خود می‌رسند. اما سؤال این است که در بازی خلق ایده‌های جدید در بازاریابی محتوا گرم کردن افراد گروه به چه معنا است و چه سودی دارد؟

گرم کردن برای آغاز اندیشیدن و خلق ایده‌های جدید در بازاریابی محتوا به معنی فعالیت‌های ذهنی است که در طی آن افراد گروه ذهن خود را بازکرده و هم‌زمان با مفهوم طوفان مغزی یا Brain Storming  در زمینه‌ی بازاریابی محتوا آشنا می‌شوند، سپس کم‌کم راه ورود ایده‌های جدید به ذهن باز می‌شود.

راه‌های زیر چند روش پیشنهادی برای گرم کردن ذهن افراد گروه است:

  • اسرار: تمام افراد حاضر در گروه ایده‌پرداز، خود را به‌نوعی به دیگران معرفی و در این فرآیند تنها یک واقعیت درباره‌ی خودشان را بیان می‌کنند. واقعیتی که هیچ‌کدام از افراد گروه چیزی در مورد آن نمی‌دانند.
  • نیمه‌ی دیگر: در این روش گرم کردن ذهنی، افراد به گروه‌های دو نفره تقسیم‌شده و از آن‌ها می‌خواهیم مکالمه‌ی کوتاهی با یکدیگر داشته باشند. بعد از طی مدت‌ زمان مشخص‌ شده، افراد باید با توجه به همان مکالمه‌ی چند دقیقه‌ای و کوتاه با هم‌‌گروهی خود، در مورد شناختی که از او به دست آورده‌اند به سایر افراد گروه توضیحات کوتاهی بدهند.
  • سایر کاربردها: در این تمرین جذاب طراح بازی باید چند وسیله‌ی مختلف را به‌صورت کاملاً تصادفی انتخاب کرده و در اختیار افراد گروه قرار دهد. سپس افراد 2 دقیقه وقت دارند چند روش جایگزین (و نه لزوماً منطقی) برای استفاده از وسیله‌ای که در اختیار دارند بیان کنند. به‌عنوان‌مثال اگر یک برگ کاغذ ساده وسیله‌ای است که به افراد داده ‌شده است به‌جای نوشتن، چند کاربرد دیگر برای آن بیان کنند. مثلاً استفاده از کاغذ معمولی به‌جای زیرانداز، سایه‌بان چشم، مچاله شده‌ی آن به‌صورت توپ و غیره.
  • بازی بله و خیر: در این بازی مهیج افراد گروه خود را معرفی می‌کنند و در مورد جلسه ایده‌پردازی گپ می‌زنند اما در طول مکالمه‌ی خود حتی اگر سؤالی از آن‌ها پرسیده شود حق استفاده از دو واژه‌ی بله یا خیر را نداشته و باید از دایره‌ی لغات خود برای تشریح پاسخ موردنظر استفاده کنند. در این بازی به‌محض استفاده از دو واژه‌ی مذبور فرد خاطی از دور خارج‌شده و بازی تا باقی ماندن آخرین نفر ادامه خواهد داشت.

 

مرحله‌ی 2) بازی تعیین عبارت هدف بازاریابی محتوا

قبل از هر چیز این نکته را بدانید که این تمرین بسیار مفید و کاربردی است. بنابراین روی آن تمرکز کرده و تعیین کنید که هدف شرکت از بازاریابی محتوا چیست؟ یکی از راه‌های دستیابی به عبارت درستی که هدف مجموعه‌ی شما از بازاریابی محتوا را در قالب یک جمله تعریف کند، استفاده از تکنیک طوفان مغزی است. این کار می‌تواند برای تعریف هدف در سطحی که در حال حاضر در آن مشغول به بازاریابی محتوا هستید انجام شود یا اهداف بلندمدت‌تری را شامل شود. بنابراین می‌توانید با تعریف درست این عبارت کل تقویم بازاریابی محتوای خود را تغییر داده و آن را بر روی دست‌یابی به هدف بزرگ‌تر و جدیدتری متمرکز کنید. حتی اگر قصد تعریف عبارت هدف خود را در ادامه‌ی آنچه تاکنون به‌عنوان بازاریابی محتوا انجام داده‌اید، داشته و تغییرات صورت گرفته در حد ایجاد چند پست جدید و متفاوت روی وبلاگ یا کانال مجموعه است، حتماً این تمرین را انجام دهید.

شرح تمرین تعریف عبارت از هدف بازاریابی محتوا:

افراد را به چند گروه کوچک‌تر تقسیم کرده و در مورد عباراتی که می‌شود با آن‌ها داخل براکت‌ها را پر کرد یک طوفان مغزی راه بی‌اندازید. به‌ عنوان‌ مثال:

… به‌عنوان یک …

توضیح کسب‌وکار و برند خود را وارد این قسمت کنید و در صورت لزوم در مورد محتوایی که می‌خواهید روی آن کار کنید، شرح کوتاهی دهید. به‌ عنوان‌ مثال: فعالیت به‌ عنوان یک وبلاگ برای یک نام تجاری برجسته در حوزه‌ی ورزش

… ما قصد داریم …

تعریف کنید که مخاطبان اصلی که قصد شناخت و کار کردن روی آن‌ها دارید چه کسانی هستند؟ به‌ عنوان‌ مثال جوانان، والدین نوجوانان یا افرادی که روی امر ورزش بسیار جدی هستند

… برای …

موضوع یا موضوعات با اهمیت خود را وارد کنید. به‌ عنوان‌ مثال راهنمایی‌ها و ایده‌های بصری و الهام‌بخش برای بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران

… با نظر به این‌که …

موضوعاتی که برای شما و مخاطبانتان با اهمیت است را وارد کنید. مثلاً اطلاعات تخصصی ما با نظر به اینکه یک برند برتر و سخاوتمند ورزشی هستیم، برای بالا بردن سطح علمی ورزشکاران در هنگام خرید یک محصول مفید است.

هنگامی‌که تمام گروه‌ها پیشنهاد‌های خود را در براکت‌های مربوطه وارد کردند، افراد جمع شده و پاسخ‌های خود را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. در نهایت از میان پاسخ‌های ارائه‌ شده بهترین آن‌ها انتخاب و توسط آن‌ها یک پیش‌نویس از عبارتی که هدف شما از بازاریابی محتوا را تعیین می‌کند آماده و ارائه می‌شود.

خروجی این بازی این است که بعد از آن که بیانیه به‌ طور کامل ساخته‌ و پرداخته شود، به شرکت چهارچوبی را می‌دهد که بر اساس آن ایده‌های بازاریابی محتوای خود را آماده کند. این چهارچوب کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری روی ایده‌های اولیه خود داشته و برخی از معیارهای آن پالایه مناسبی برای حذف ایده‌هایی است که در ظاهر بسیار جذاب بوده اما چندان مفید و کاربردی نیستند.

 

مرحله‌ی 3) بازی ترسیم نقشه‌ی موضوعات در بازاریابی محتوا

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم تعریف عبارت بیانه‌ای که هدف از بازاریابی محتوا را تعیین می‌کند موضوع بسیار مهمی است، چراکه بعدازآن موضوعات و ایده‌های جدید در راستای هدف و چهارچوب تعیین‌شده به ذهن ایده‌پردازان سرازیر می‌شود. اگر ایده‌های جدید در راستای بیانیه‌ی آماده‌شده باشد درنهایت شرکت به نتایج بهتری دست خواهد یافت و نقاط ضعف و قوت ایده‌های ارائه‌شده را بهتر خواهد شناخت.

برای شرح بیشتر این موضوع مجموعه‌ای را در نظر بگیرید که زمینه‌ی فعالیت او راهنمایی خانواده‌ها در حوزه‌ی روش‌های صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. یکی از موضوعاتی که می‌تواند جزء زیرمجموعه‌ی فعالیت این مجموعه باشد “چگونگی ذخیره‌ی 100 هزار تومان بعد از خرید مواد غذایی از فروشگاه” است. حال چطور می‌توان این موضوعات که در زیرمجموعه موضوع اصلی قرار می‌گیرند را تشخیص داده و نقشه‌ی بازاریابی محتوا را رسم کرد؟

برای این منظور:

  • یک نفر پای تخته وایت‌بردی که برای این امر تهیه‌شده، می‌ایستد و آماده است که درخت و ریشه‌های محتوا را که در هماهنگی کامل با بیانیه آماده‌ شده است را رسم کند. افراد حاضر ایده‌های خود را برای بالاترین سطح یا ریشه‌ی درخت بلند اعلام می‌کنند و فرد پای تخته آرام‌آرام و قدم‌به‌قدم نقشه‌ی محتوا را رسم می‌کند.

خروجی این تمرین دست‌یابی به یک نقشه و چهارچوب دقیق از زمینه‌ای است که مجموعه باید در آن به تولید محتوا بپردازد. این شیوه می‌تواند به خلق یک فیلتر بسیار دقیق برای ایده‌های فردی باشد و به مجموعه کمک کند تا با یک استراتژی عملیاتی دقیق به تولید محتوا پرداخته و به نتایج مطلوب خود دست یابد.

 

مرحله‌ی 4) بازی وارد و خارج

قدم بعدی این است که محدودیت‌های موجود در نقشه‌ی ترسیم‌ شده‌ی بازاریابی محتوا را بررسی و آن را اصلاح کنیم. برای این منظور می‌توان از بازی داخل و خارج بهره برد. بازی به این صورت است که هر کدام از موضوعاتی که در شاخه‌ها یا ریشه‌های درخت ذکر شده است را انتخاب و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. در این بازی از دو عبارت «این موضوع وارد است، زیرا…» و «این موضوع وارد نیست، زیرا…» استفاده می‌شود.

به عنوان مثال:

اگر حوزه‌ی فعالیت شما در زمینه‌ی برند تجاری لباس‌های ورزشی است، یک نفر سؤال می‌کند:

” آیا لازم است در مورد دوی ماراتن مطلبی نوشته شود؟”

  • بله، موضوع وارد است.

” آیا در مورد نحوه‌ی ثبت رکورد در دوی ماراتن هم نیاز به نوشتن مطلب هست؟ به نظر نمی‌رسد نیازی به کار کردن روی این موضوع باشد”

  • چرا که نه؟

“به دلیل آن‌که این موضوع بیش‌ازحد تخصصی است و شاید به درد دونده‌های غیرحرفه‌ای نخورد”

” در مورد تغذیه دونده‌های ماراتن آیا نیاز به مطلبی هست؟”

  • بله حتماً.

” آیا لازم است در مورد مکمل‌های ورزشی موضوعی کار شود؟”

  • خیر، این موضوع وارد نیست.

“چرا این موضوع وارد نیست؟”

  • به دلیل آن‌که آنچه مخاطب از ما انتظار دارد ارائه‌ی مطالب مفید در مورد غذای ورزشکاران است.

 

آنچه در بالا مشاهده کردید یک نوع ساده‌شده از مکالمه‌ای است که شما با افراد گروه خود در مورد اینکه روی چه موضوعاتی باید کار شود، دارید.

ترسیم نقشه‌ی موضوعی بازاریابی محتوا امری پیچیده است که نیاز به همکاری نزدیک ایده‌پردازان و تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی بازاریابی محتوا دارد.

به طور کلی بهره‌گیری از روش‌ها و بازی‌هایی که شما را با فرآیند بازاریابی محتوا درگیر کند، تأثیر بسزایی در اجرا و نتایج استراتژی بازاریابی محتوا دارد. گاهی در این بازی‌ها افرادی از خارج از سازمان و یا حتی تعدادی از مشتریان وفادار خود را دعوت کنید تا بتوانید شکاف بین آنچه افراد درون سازمان شما اثربخش می‌دانند را با آنچه از بیرون مفید و مناسب است، کشف کنید.

 

 

منبع:

https://www.clickz.com

 

تولید شده در فرامحتوا و چاپ شده در هفته‌نامه‌ی شنبه؛ شماره‌‌ی 67؛ صفحه‌ی 12 (لینک نشریه)

 

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم