فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

اینفوگرافیک و ضرورت استفاده از آن

خانه » تولید محتوا » اینفوگرافیک و ضرورت استفاده از آن

اینفوگرافیک و ضرورت استفاده از آن

 اینفوگرافیک چیست و چرا یکی از جذاب‌ترین انواع محتوا محسوب می‌شود؟

اینفوگرافیک(Infographic) ارائه‌ی اطلاعات به شکل بصری است که از عناصر طراحی برای نمایش محتویات استفاده می‌­شود. این نوع محتوا، پیام‌­های پیچیده را به گونه­‌ای بیان می‌­کند که طی این روش قدرت درک مطلب بیننده را بالا می‌برد. غالباً عکس­‌ها، محتوای نوشته‌­ی مقاله را بسط می‌­دهند، اما اینفوگرافیک یک پیام یا مفهومی را به شکل خودکفا ارائه می‌­دهد. اگر تابلویی در جاده نوشته­‌های زیادی داشته باشد، سخت است که کل آن را در مدت زمان کوتاهی خواند. این مدل محتوای بصری، با فشرده کردن این اطلاعات، به شکلی کاملاً خوشایند برای حس بینایی، آن را نشان می­‌دهد. در نتیجه راننده‌­ها تابلوی حاوی پیام را به شکلی کامل متوجه می‌­شوند و پیام تابلو را از دست نمی‌­دهند.
وقتی قسمتی از اطلاعات پیچیده باشد و نیاز به توضیح سریع، دقیق، واضح و بیشتری داشته باشد، می­‌توان از طرح­‌های گرافیکی مناسب استفاده کرد.
از طراحی اینفوگرافیک برای نشانه‌­ها، نقشه­‌ها و ارائه‌ی اطلاعات استفاده می­‌شود. با استفاده از طراحی Infographic، دانشمندان، ریاضی‌دانان، نویسندگان فنی، معلمان وآمارشناسان، مراحل گسترش، سازماندهی، ثبت و ضبط و ارتباط ادراکی با اطلاعات را راحت کردند.

کاربرد اینفوگرافیک(Infographic):

  • برقراری ارتباط یک پیام با مخاطب
  • ارائه‌­ی میزان زیادی از اطلاعات بهم فشرده و فهم راحت آن­‌ها
  • آنالیز داده­‌ها طبق سفارش برای یافتن رابطه­‌های علت و معلولی
  • تعیین کردن مسیر در مانیتور­ها با پارامتر­های دقیق

اینفوگرافیک(Infographic) ترکیبی از سه عنصر مهم است:

عناصر بصری:

  • کدگذاری رنگی
  • طراحی‌­ها
  • آیکن­‌های مرجع

عناصر محتوایی:

  • چهارچوب زمان
  • آمار
  • مراجع

عناصر دانشی:

  • واقعیت‌­ها

تاریخچه‌ی اینفوگرافیک(Infographic):

Infographic در تمام طول تاریخ وجود داشته است. اولین نمونه‌­های شناخته شده از اینفوگرافیک(Infographic)، خط هیروگلیف یا همان نقاشی­‌های داخل غار در زمان مصر باستان است که مربوط به پنج هزار سال گذشته می‌‌باشد.
اطلس سیاسی ــ بازرگانی، در سال 1786 توسط ویلیام پلیفر منتشر شد که نمونه‌ه­ایی از اولین کاربرد اینفوگرافیک مدرن بود.
در سال‌های اخیر با ظهور نسل نوین کامپیوترها، انواع اینفوگرافیک که به شکل عمومی مورد استفاده قرار می­‌گرفت را به شکل عظیمی تحت تأثیر قرار داد. روزنامه­‌ها بخش کوچکی را برای جذب افراد با­ مهارت در نقاشی اختصاص دادند و استفاده از برنامه‌های اپل نظیر Mac Draw را شروع کردند.
سازمان گالوپ اولین سازمانی بود که عمیقاً در رابطه با قابلیت‌­های طراحی اینفوگرافیک و کاربردهای Infographic تحقیق کرد. آن­‌ها از این تحقیق نتیجه گرفتند که به عناصر طراحی Infographic توجه بسیار بیشتری می‌­شود و اثر بسیار زیادی روی خوانندگان طرح‌­های گرافیکی، نسبت به حالتی که تنها از کلمات برای توضیح استفاده می‌­شود، دارد.

 

انواع اینفوگرافیک(Infographic):

کاربرد اینفوگرافیک(Infographic) در زمینه‌­های مختلفی بوده است. دولت، شرکت­‌های خصوصی، پزشکی، مهندسی، تحقیقات و توسعه‌­ و…، انواعی از Infographic است که برای افرادی با تخصص و اطلاعات خاصی در نظر گرفته شده است. اینفوگرافیک‌ها به صورت کلی به پنج دسته تقسیم می­‌شوند:

  • اینفوگرافیک علت و معلولی

اینفوگرافیک علت و معلولی این گرافیک‌­ها رابطه‌­های اتفاقی بین اجسام مختلف یا مراحل نظری را توضیح می‌­دهند. برای نمونه موضوع «علت بحران اقتصادی در کشوری و اثر آن روی اقتصاد جهانی». در واقع این نوع Infographic، علت یک گزینه و تأثیر آن گزینه روی بخش‌­های دیگر را بررسی می­‌کند.

  • اینفوگرافیک زمانی

اینفوگرافیک زمانی یک رویداد یا فرایندی را که در یک بازه­‌ی زمانی اتفاق افتاده است را توضیح می­‌دهد. ارائه­‌ی اطلاعات روی یک جدول زمانی خوانندگان را قادر می­‌سازد تا رابطه­‌ی زمانی بین مراحل مختلف یک فرایند را آنالیز کنند. در واقع مراحل مختلف یک فرایند را به شکل زمانی نشان می­‌دهد. به عنوان مثال، نمودار نرده­‌ای که در آن رشد فروش یک محصول خاص را در یک دوره­‌ی زمانی نشان می­‌دهد، اینفوگرافیک زمانی محسوب می‌­شود.

  • اینفوگرافیک کمی

اینفوگرافیک کمی اطلاعات آماری واضح را به سرعت در اختیار خوانندگان قرار می­‌دهد. این طراحی اینفوگرافیکی شامل: نمودار، گرافیک نرده‌­ای، جداول و لیست می­‌باشد. ابزار­های آماری مثل نمودار دایره‌­ای به خلاصه کردن اطلاعات پیچیده کمک می­‌کند. اینفوگرافیک کمی می‌­تواند به‌ عنوان فلوچارت مواد کارخانه با ساختار سازماندهی شده، مورد توجه قرار بگیرد که سلسله مراتب و مسئولیت موقعیت‌­های مختلف را توضیح می­‌دهد.

  • اینفوگرافیک هدایتی

اینفوگرافیک هدایتی اینفوگرافیکی است که می­‌تواند خوانندگان را به سمت اطلاعات درست هدایت کند. اعداد، نشانه­‌ها، آیکن­‌ها، دیاگرام‌­ها، گرافیک‌­ها و جداول برای ارتباط بین اطلاعات، استفاده می‌­شود. همه­‌ی ما این اینفوگرافیک‌­ها را در روز­های مدرسه، دیدیم. نشانه­‌های ترافیک، نقشه‌­های دارای مقیاس و تابلو­های راهنمایی و رانندگی در جاده­‌ها و خیابان­‌ها نمونه­‌های متداول از اینفوگرافیک هدایتی می­‌باشد. تعدادی از موارد برای نشان دادن مسافت استفاده می­‌شوند و برخی دیگر مثل نقاط و پیکان­‌ها به عنوان نقاطی برجسته با هدف راهنمایی کردن، مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

  • اینفوگرافیک حفاظتی

اینفوگرافیک حفاظتی روی تابلوهای اخطار در کارخانه‌­ها و شرکت‌­های اداری دیده می­‌شود که اطلاعات را به همه­‌ی کارمندان و مهمانان شرکت می­‌رساند. همچنین اینفوگرافیک حفاظتی، توسط متخصصان تغذیه در مدرسه­‌های آشپزی برای بیان راهنمای طرز تهیه، مورد استفاده قرار می­‌گیرد. ترکیب تصاویر با اطلاعات، فهم و درک میزان زیادی از اطلاعات را در فضای محدود راحت­‌تر می­‌کند. شما با استفاده از Infographic می‌­توانید بفهمید که طرز تهیه غذا چگونه است و غذا قراره به چه شکلی باشد، حالا فکر کنید اگر این تصاویر نبود چقدر سخت می­‌شد؟!؟!

مخاطبانی که زندگی بسیار پر مشغله­‌ای دارند، وقت کافی برای تفسیر اطلاعات درون متن­‌ها را ندارند و راه­‌های جدید برای خلاصه نویسی و افزایش درک متون با سرعت بالا نیاز به صرف زمان و سرچ و… دارد. اینفوگرافیک بهترین انتخاب برای افزایش دریافت اطلاعات برای این افراد است. اینفوگرافیک توجه و تمرکز مخاطبان را روی مطالب اصلی، جلب می­‌کند. درنتیجه اینفوگرافیک­‌ها به مدیریت زمان کمک می­‌کند و باعث می­شود در کمترین زمان بیشترین مقدار اطلاعات تفسیر شود. مخاطب با استفاده از اینفوگرافیک می­‌تواند در عین داشتن مشغله اطلاعات با کیفیت بالا را در ذهن خود نگه دارد؛ زیرا؛ تصاویر نسبت به کلمات بهتر در ذهن انسان باقی می­‌ماند حال اگر ترکیب این دو باهم ارائه شود قدرت یادگیری و درک مطلب بسیار بیشتر خواهد شد.

Infographic می‌­تواند بر اساس اینکه چگونه اطلاعات گرافیکی به خوانندگان ارائه شود، دسته‌­بندی شود:

  • اینفوگرافیک‌­های ساکن که اطلاعات را تماماً در یک جا ارائه می‌­دهند. این طراحی­‌ها اطلاعات ضروری و مهم را بهم فشرده کرده که در واقع سریع هم به خواننده ارائه می­‌شود. نمونه‌­هایی از این اینفوگرافیک، شامل طراحی روزنامه‌ها و کتاب راهنمای محصولات است.
  • اینفوگرافیک جنبشی نقش اصلی در ارائه به شکل سینمایی دارد. در طراحی اینفوگرافیک جنبشی اطلاعات به شکل متوالی و یک­دست ارائه می‌­شود. نمونه‌­های این طراحی شامل ارائه به شکل انیمیشن و پاورپوینت است.
  • اینفوگرافیک دارای تأثیر درونی که بیننده را مجذوب و درگیر می­‌کند. اطلاعات بر طبق انتخاب مخاطبان ارائه می‌­شود. برای نمونه در وب، این مخاطب است که انتخاب می­‌کند که چه چیزی را از بین مجموعه‌­ای از مطالب آموزشی و اطلاعات مشابه می­‌خواهد ببیند. در واقع این اینفوگرافیک براساس نیاز مخاطب استفاده می‌­شود.

 

طراحی‌­های اینفوگرافیکی:

اینفوگرافیک­‌ها باید اطلاعات را به وضوح نقل کنند، اما باید طراحی برای آن انجام شود. بعلاوه اینفوگرافیکی که حاوی نیازهای ذهنی مخاطب است باید قابل درک و فهم باشد. ما اینفوگرافیک­‌های اطرافمان را می­‌توانیم در تلویزیون، کتاب، روزنامه، علائم راهنمایی و رانندگی در جاده­‌ها و در کتاب­‌های راهنما ببینیم. اینترنت هم که که پر از اینفوگرافیک­‌هایی در زمینه‌های مختلف، از علوم و تکنولوژی گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی است. چگونه می­‌توانیم مطمئن شویم که این اینفوگرافیک‌­ها اطلاعات وسیع و مؤثریرا به مخاطب ارائه می‌­دهند و دانش عمومی را بالا می­‌برند؟

  • سادگی بهترین سیاست است

Infographic باید ساده، جدید، کوتاه و واضح باشد. مطمئن شوید، اطلاعاتی که توسط اینفوگرافیک نقل می‌­شود به خوبی سازمان­دهی شده باشد و همچنین مطالب تصویری طراحی شده ساده و برای مخاطبان آن قابل فهم و درک می­‌باشد.

  • هیچ چیزی بدون انگیزه و هدف تاثیرگذار نخواهد شد

در ارائه‌ی مطلب باید به علت و تأثیر روابط اهمیت داده شود. اینفوگرافیک دانش مربوط به این فاکتور­ها را گسترده می­‌کند بطوریکه عموم هم می‌­تواند روابط آن­‌ها را درک کند.

  • مرز­های خود را تعیین کنید

صریح باشید، حدود هدف‌های خود را از ارائه‌ی اطلاعات تعیین کنید و بر اساس آن مرزهای خود را بکشید و مشخص کنید. سؤال خود را صریح و روشن بیان کنید و به آن پاسخ دهید. مطمئن باشید که استفاده از این روش یکی از بهترین روش‌­های موجود است. فکر و ایده‌­ی شما با این روش مؤثرتر و تصویرسازتر خواهد شد. وقتی سؤالی پرسیده می­‌شود برقراری ارتباط با مردم بسیار آسان­‌تر می­‌شود.

  • درباره­‌ی رنگ فکر کنید

رنگ یکی دیگر از مهم‌ترین ابزاری است که بوسیله‌­ی نویسنده و طراح انتخاب شده و تأثیر بسزایی روی مخاطبان می­‌گذارد. رنگ‌­ها می­‌توانند تأثیر گوناگون احساسی و ذهنی روی مخاطبان داشته باشند که نقش مهمی را در Infographic دارد. انتخاب رنگ اهمیت اطلاعات شما را بوسیله­‌ی طراحی گرافیکی بالا می‌­برد. رنگ باعث خوانا شدن اطلاعات جمع‌­آوری شده‌ی شما می‌­شود و سلسله مراتب تصویری اطلاعاتتان را تعیین می‌­کند.

جمع‌بندی:

Infographic می‌­تواند اطلاعاتی را که می­‌خواهید به شکلی تأثیرگذار، منسجم و زیبا در اختیار مخاطب قرار دهد و در ذهن‌ها با تصویری که از خود برجا می‌گذارد، برای مدتی باقی بماند.

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم