فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

تولید محتوای تعاملی | ضرورت و چگونگی

خانه » استراتژی محتوا » تولید محتوای تعاملی | ضرورت و چگونگی

تولید محتوای تعاملی | ضرورت و چگونگی

تقریباً تمام کاربران اینترنت از اهمیت محتوا برای فعالیت‌های آنلاین آگاهی پیدا کرده‌اند؛ امروزه دیگر کمتر کسی به تبلیغات اینترنتی رنگارنگ و شعارهای بلندپروازانه در فضای مجازی اهمیت می‌دهد، در عوض مردم دوست دارند مطالبی را مطالعه کنند که به آن‌ها چیزی اضافه ‌کند. اما تمام مسئله به تولید محتوا ختم نمی‌شود؛ به عبارت دیگر تنها این کافی نیست که شما برای موفقیت در فعالیت‌های آنلاین خود به تولید محتوا روی آورید؛ بلکه باید انواعی از محتوا را تولید کنید که بتواند توجه مخاطبان را جلب کرده و آن‌ها را به تعامل با وب سایت شما وا دارد. کاربرانی که در فضای مجازی سایت‌ها را مرور می‌کنند، ممکن است در روز به صدها سایت مراجعه کنند و حجم انبوهی از مطالب را از نظر بگذرانند؛ اگر در تولید محتوای شما جذابیت‌هایی وجود نداشته باشد که توجه آن‌ها را برای مدت زمان بیشتری نسبت به سایر وب سایت‌ ها جلب کند، پس سایت شما هم هیچ تفاوتی با سایت‌های معمولی دیگر نخواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به معرفی نوع جدیدی از تولید محتوا با عنوان محتوای تعاملی بپردازیم و برخی از انواع آن را بررسی کنیم.

 

 

محتوای تعاملی چیست؟

 

محتوای تعاملی چیست

 

شاید بتوان ساده‌ترین تعریف از محتوای تعاملی را این‌گونه ارائه داد: محتوای تعاملی محتوایی است که مشارکت فعال مخاطبان را برمی‌انگیزد؛ منظور آن است که محتوای تعاملی به چیزی بیشتر از خوانده شدن یا دیده شدن توسط مخاطبان نیاز دارد. کاربران فضای مجازی معمولاً عادت دارند مطالب زیادی را با سرعت از نظر بگذرانند، به همین خاطر میزان درگیر شدن ذهن آن‌ها با مطالب بسیار اندک است. به گفته مجله تایم هر فرد به طور متوسط بعد از هشت ثانیه از یک مطلب خسته می‌شود؛ بنابراین فعالان بازاریابی محتوا باید بتوانند در کمتر از هشت ثانیه پیامشان را به مخاطبان برسانند. با توجه به این نکته روشن است که تولید محتوا با روال معمول نمی‌تواند چندان موفقیت آمیز به نظر برسد.

 

تولید محتوای تعاملی چه ضرورتی دارد؟

 

  • دیده شدن هرچه بیشتر

محتوای تعاملی در مردم احساس ارزش بیشتری ایجاد کرده و از این طریق آن‌ها را بیشتر به تجارت با شما مایل می‌سازد. آیا می‌دانستید که در شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها دو برابر و فیلم‌ها دوازده برابر پست‌های متنی به اشتراک گذاشته می‌شوند؟ از آنجایی که محتوای تعاملی بیشتر از متن با تصاویر سر و کار دارد، استفاده از این نوع محتوا می‌تواند تأثیر بسزایی در به اشتراک گذاری مطالب شما توسط کاربران و همچنین کسب تعداد بالای بک لینک داشته باشد.

 

  • شناسایی پرسونای مخاطب

تأکید محتوای تعاملی تنها بر روی ارائه داده‌های بیشتر به کاربران نیست؛ بلکه تلاش می‌کند تا آن دسته از داده‌ها را که با آن‌ها مرتبط است ارائه دهد. در نتیجه کاربران نه تنها از محتوا خسته نمی شوند، بلکه از آن لذت برده و زمان بیشتری را به آن‌ها اختصاص می‌دهند. همچنین محتوای تعاملی امکان دریافت بازخورد فوری از مخاطبان را ارائه می‌دهد؛ به عبارت دیگر در این روش از تولید محتوا نه‌تنها اطلاعات تماس کاربر به راحتی و با میل خود او به دست می‌آید، بلکه امکان تجزیه و تحلیل علایق آن‌ها نیز فراهم می‌گردد که از این طریق می‌توان مجموعه اطلاعاتی هدفمند را جمع‌آوری کرده و در سیاست گذاری‌های تولید محتوا و فروش به کار بست. چنین اطلاعاتی در شناخت پرسونای مخاطب و برنامه ریزی بر اساس آن بسیار به کار شما می‌آید و می‌تواند گام مهمی در راستای موفقیت سایتتان قلمداد شود.

 

  • افزایش وفاداری برند

محتوای تعاملی باعث ایجاد وفاداری برند در مشتریان و افزایش آن می‌گردد. تولید محتوای معمولی نهایتاً باعث می‌شود که افراد با نام تجاری شما مانند بسیاری از نام‌های دیگر آشنایی پیدا کنند و این مسئله هیچ‌گونه تمایزی را بین شما و رقبایتان ایجاد نمی‌کند؛ این در حالی است که محتوای تعاملی نه تنها شانس برند شما را برای دوست داشته شدن افزایش می‌دهد، بلکه ضمن اشتراک گذاری بالای مطالب به ایجاد وفاداری برند نیز کمک می‌کند؛ به گونه ای که مردم هرگاه در زمینه‌های مرتبط با تخصص شما به مسئله ای بربخورند، ناخودآگاه به یاد شما خواهند افتاد. با توجه به موارد بالا باید گفت ضرورت دارد که فعالان تولید محتوا تمرکز خود را بر روی تولید محتوای تعاملی قرار دهند.

 

چگونه می‌توان محتوای تعاملی تولید کرد؟

 

نحوه تولید محتوای تعاملی

روش‌های مختلفی برای تولید محتوای تعاملی در فعالیت‌های بازاریابی محتوا وجود دارد که می‌توان با توجه به نوع محتوا و پرسونای مخاطب هر کدام از آن‌ها را به کار گرفت در ادامه چند نوع از محتوای تعاملی را معرفی خواهیم کرد.

 

  • اینفوگرافیک تعاملی

اینفوگرافیک یکی از بهترین قالب‌های تولید محتوای تعاملی است که می‌تواند تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به سایت شما سرازیر کند. اگر چه اینفوگرافیک‌های معمولی و ساده هنوز هم جذابیت خود را برای کاربران حفظ کرده‌اند، اما باید بدانید که در سال‌های اخیر نوع دیگری از اینفوگرافیک با عنوان اینفوگرافیک تعاملی در دستور کار فعالان بازاریابی محتوا قرار گرفته است. منظور از اینفوگرافیک تعاملی، اینفوگرافیکی است که ضمن داشتن زیبایی کاربران را مجبور به کلیک کردن یا پیمایش خواهد کرد. به عبارت دیگر در این نوع از اینفوگرافیک کاربران تنها با چند نگاه ساده نمی‌توانند تمام محتوای شما را تماشا کنند؛ بلکه باید بر روی شکل‌ها یا لینک‌ها کلیک کرده تا قسمت‌های بیشتری از محتوا برایشان نمایش داده شود. به عنوان مثال هنگام مشاهده اینفوگرافیک ذره‌بینی در دست شما قرار دارد که با آن می‌توانید جزئیات قسمت‌های مختلف را مشاهده کنید. با توجه به این مسئله اگر بتوانید اینفوگرافیک تعاملی را به صورت عالی اجرا کنید، ترافیک عظیمی از لینک‌ها و بازدید کننده‌ها را از آن خود خواهید کرد.

 

  • ویدئوی تعاملی

کاربرد تصویر روز به روز در حال افزایش بوده و از رشد سریعی برخوردار است معمولاً فعالان بازاریابی محتوا به ویدئو اهمیت زیادی می‌دهند، زیرا به آن‌ها آزادی عمل بیشتری برای بروز خلاقیت و پیاده سازی ایده‌هایشان می‌دهد. اما تنها بازاریاب‌ها نیستند که به ویدئو علاقه دارند؛ بلکه مصرف کنندگان نیز بارها اذعان نموده اند که تمایل دارند ویدئو‌های بیشتری را از برندها تماشا کنند و این مسئله را با تجزیه و تحلیل پرسونای مخاطب طیف کاربران سایتتان نیز می توانید متوجه شوید. اما باید دانست که تماشای ویدئو توسط کاربران نباید تنها در تکیه دادن به صندلی و زل زدن به صفحه نمایش خلاصه شود؛ بلکه باید چند عنصر تعاملی به عنوان استراتژی‌های هوشمند در بازاریابی محتوا به آن اضافه شود. یکی از رایج ترین روش‌های اضافه کردن عناصر تعاملی به یک ویدئو استفاده از هات‌اسپات یا نقاط داغ است. هات اسپات‌ها در واقع برچسب هایی هستند که در بخش‌های مختلف فیلم بر روی صفحه نمایش ظاهر شده و کاربران می‌توانند با کلیک بر روی آن‌ها به بخش‌های دیگری از سایت رفته و یا به تماشای ویدئوهای دیگر بپردازند.

 

  • نظرسنجی

طراحی نظرسنجی‌ها معمولاً با هدف دریافت بازخورد و پیدا کردن اطلاعات کاربران جدید و پرسونای مخاطب آن‌ها صورت می‌گیرد. نظرسنجی‌ها یکی از قدیمی ترین انواع محتوای تعاملی هستند که همواره از موفقیت نسبی برخوردار بوده‌اند باید دانست که شرط اصلی موفق شدن یک نظرسنجی کوتاه بودن آن است. معمولاً بازاریابان تمایل دارند اطلاعات بیشتری را در مورد کاربران به‌دست آورند تا از این طریق بتوانند به پرسونای مخاطب دست پیدا کنند به همین‌خاطر گاه نظرسنجی‌های طولانی با تعداد سؤال‌های زیاد در پیش روی کاربران قرار می‌دهند که البته از این کار اشتباهشان هیچ نتیجه ای هم دریافت نمی‌کنند. بهتر است فرم‌های نظرسنجی به صورت مختصر و کوتاه طراحی شوند و اگر در مواردی نیاز به طراحی فرم‌های پیچیده تر وجود دارد، در ازای این کار برای مخاطبان پاداش‌هایی در نظر گرفته شود.

 

  • ماشین حساب

شاید تا به حال به این نکته فکر نکرده باشید که یک ماشین حساب ساده در زمینه هدایت مشتریان و فروش تا چه حد می‌تواند معجزه کند! این فرم محتوای تعاملی با دریافت ورودی از کاربران و براساس فرمول‌های از پیش تعیین شده می‌تواند درصد بالایی از نیازهای آن‌ها را به سادگی برطرف کند. فلسفه طراحی یک ماشین حساب در سایت شما بسیار ساده است و آن این است که به کاربر اطلاعات خالص را می‌دهد؛ این دقیقاً همان چیزی است که کاربران به آن نیاز دارند! به جای آن که زمان زیادی را صرف تولید محتوا درباره توصیف محصولات پیچیده کنید بهتر است یک ماشین حساب را در سایتتان قرار دهید که تمام عددهای مرتبط اعم از هزینه، فایده، صرفه‌جویی و غیره را برای کاربران روشن سازد. مطمئن باشید اگر این کار را انجام دهید کاربران از شما بسیار قدردان خواهند بود!

 

منابع:

www.singlegrain.com

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم