فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

ویدیوی زنده (Live Video)

خانه » تولید محتوا » ویدیوی زنده (Live Video)

ویدیوی زنده (Live Video)

می‌دانید تولید محتوای ویدیویی زنده (Live Video) چه تأثیری در کسب‌ و کار شما دارد؟

وقتی در سال 2015 بازاریاب معروف، گری واینرچانک (Gray Vaynerchuck) گفت:«امروزه مهم‌ترین استراتژی در بازاریابی، بازاریابی محتوای ویدیویی است و فرقی نمی‌کند ویدیوی شما در کدام رسانه از جمله توئیتر، فیس‌بوک، اسنپ‌چت یا اینستاگرام منتشر شود. شک نکنید خیلی زود تنها محتوایی که باید به تولید آن فکر کنید محتوای ویدیویی یا live video است». کسی باور نمی‌کرد که این رسانه‌ی نوپا در عرض دو سال با این سرعت رو به‌ جلو جهش کرده و این جمله‌ی معروف خیلی زود به حقیقت تبدیل شود. امروزه بسیاری از کسب‌ و کارها با تمرکز روی موضوع تولید محتوای ویدیو به کار خود رونق داده و در حال گسترش و تکثیر بازاریابی ویدیویی هستند. این مقاله سعی دارد با پرداختن به جنبه‌های مختلف این نوع بازاریابی به تحلیل چرایی شهرت آن پرداخته و کسب‌ و کارها را به سمت استفاده‌ی بیشتر از فرصت‌های موجود در آن سوق دهد.

مزایای استفاده از ویدیوهای زنده برای کسب‌ و کارها

بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط توئیتر، ویدیوی زنده تا 63 درصد به محبوبیت یک نام تجاری کمک می‌کند. هم‌چنین 80 درصد از افرادی که در نظرسنجی فیس‌بوک با این سؤال که محتوای ویدیویی زنده یا live video را ترجیح می‌دهند یا ویدیویی از پیش ضبط ‌شده را، پاسخشان حاکی از علاقه‌مندی به ویدیوی زنده بوده است. پرداختن به موضوع تولید محتوای ویدیویی زنده مزایایی دارد که در اینجا به شرح بعضی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • Live video امکانی است که در دسترس همگان قرار دارد.

به‌طور دقیق در سال 2017 حدود 2.3 میلیارد کاربر در جهان از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. این موضوع به دو دلیل ارتباط مؤثر و مستقیم در تولید محتوای ویدیویی دارد.
1) با امکانات موجود درگوشی‌های هوشمندِ امروزی، از جمله حجم زیاد حافظه، کیفیت ضبط و پخش صدا، رزولوشن یا کیفیت بالای دوربین فیلم‌برداری و صفحه‌نمایش‌های با دقت، ضبط یک قطعه فیلم نیاز به یک تیم حرفه‌ای و تجهیزات سنگین و پیشرفته ندارد و هرکسی می‌تواند به تولید محتوای ویدیوی در راستای کسب‌ و کار خود بپردازد.
2) گوشی‌های هوشمند امکان اضافه کردن هر برنامه‌ای از شبکه‌های مجازی را به کاربران می‌دهند. به ‌این ‌ترتیب افراد در هر شرایطی می‌توانند محتوای ویدیویی تولیدشده‌ی خود را خیلی سریع در شبکه‌های مجازی دلخواه خود به اشتراک بگذارند.

  • Live video طبیعی و واقعی است.

شاید مهم‌ترین مزیت بازاریابی محتوای ویدیوی امکان نمایش توانایی‌های فرد تولیدکننده، بدون آموزش و تمرین‌های پیچیده است. موضوعی که در تولید محتوا در سایر زمینه‌های بازاریابی وجود دارد. در حقیقت به دلیل آن‌که وقتی فرد در حال تولید یک ویدیوی زنده یا live video است امکان بهره بردن از امکاناتی چون ویرایش فیلم را ندارد، باید فرآیند تولید خود را مدیریت و سازمان‌دهی کند تا کمترین خطایی در حین تولید محتوای ویدیویی به وجود نیاید. به همین دلیل افراد اغلب خودشان کارگردان و بازیگر ویدیوی زنده یا live video هستند و باشخصیت واقعی‌شان با مخاطب روبرو می‌شوند. این موضوع باعث القای احساس طبیعی و واقعی بودن به مخاطب می‌شود. احساسی که برای کاربر بسیار دلپذیر است. او یک ویدیو را بدون رعایت کلیشه‌ها و اصول دست‌وپا گیر و به‌صورت طبیعی تماشا می‌کند و در آن به تماشای مهارت‌های لحظه‌ای یک فرد، بدون آموزش قبلی می‌نشیند.

  • ویدیوی زنده یا Live video تعاملی است.

مطالعات نشان می‌دهد که کاربران، ویدیوی زنده یا live video را ده برابر بیش از سایر محتواهای موجود مشاهده کرده و آن را لایک می‌کنند. دلیل این میزان از علاقه‌مندی کاربران بدون شک، القای حس زنده‌بودن و تعامل بیشتر با مخاطب است. این میزان از تعامل را در هیچ قالب محتوایی دیگری سراغ نداریم. با تولید محتوای ویدیوی زنده یا live video، افراد می‌توانند از کاربران مشاهده‌کننده و برخط، پرسش‌های خود را مطرح کنند و پاسخ دیگر کاربران به آن می‌تواند مباحث مفصلی راه بیندازد و درعین‌حال ایده‌های فراوانی را نصیب صاحبان کسب‌ و کارها بکند. این روش برای جلب نظر مخاطب که باعث ایجاد ارتباط تنگاتنگی بین کاربران و صاحبان مشاغل می‌شود و تضمین‌کننده‌ی موفقیت شرکت‌ها در بازاریابی ویدیویی است، بکار می‌آید.

  • Live video افراد را مجبور به تماشا می‌کند.

کاربران شبکه‌های مجازی علاقه‌ی بیشتری به ویدیوهای زنده دارند و حدوداً 3 برابر بیشتر از ویدیوهای از پیش ضبط‌شده، آن‌ها را تماشا می‌کنند. دلیل این علاقه‌مندی آن است که محتوای ویدیویی از حالت عرف و تکراری خارج است و شبیه تبلیغات تکراری معرفی محصولات که از تلویزیون پخش می‌شود، نیست. این موضوع یکی از بهترین مصداق‌های بازاریابی ویدیویی است.

  • Live video موقتی و زودگذر است.

تولید محتوای ویدیویی به‌صورت زنده از تمام مزایای زودگذر بودن برخوردار است. به‌عنوان‌ مثال ویدیوهای زنده‌ای که در اینستاگرام قرار داده می‌شوند، خودبه‌خود از بین می‌روند. به‌این‌ترتیب می‌توان بعداً بارها و بارها از آن‌ها استفاده کرد. هم‌چنین می‌توان محتوای ویدیویی تولید شده را به پست‌هایی برای وبلاگ تبدیل کرد یا آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم نموده و در ویلاگ قرارداد.

ایده هایی برای استفاده از live video با رویکرد های مختلف

حال که با توجه به موارد بالا روشن شد مزایای تولید ویدیو زنده یا live video کدام است، باید دانست که از این امکان در چه شرایط و مواقعی می‌توان استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد.

  • برنامه‌های زنده‌ی آموزشی، تعاملی و پرسش و پاسخ

استفاده از live video فقط به معنی تبلیغات برای فروش بیشتر محصولات نیست. بلکه از آن می‌توان به‌عنوان ابزاری برای معرفی توانایی‌های شرکت در ارائه‌ی خدمات به مشتریان استفاده کرد. یکی از راه‌های استفاده از ویدیوی زنده یا live video در راستای این هدف اجرای یک برنامه‌ی زنده‌ی سرگرم‌کننده و درعین‌حال آموزشی است. به‌این‌ترتیب که می‌توان در بعضی از جلسات تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی ارائه محصولات یا دریافت ایده در مورد تولید محصولات جدید و منطبق بر نیاز بازار از live video استفاده کرد تا از نظر مخاطبانی که به‌صورت آنلاین به جلسه پیوسته‌اند استفاده کرد. گاهی این روش منجر به دریافت ایده‌ها جذابی می‌شود که سود حاصل از به کار بستن آن‌ها باورنکردنی است.
گوگل گاهی در جلسات تصمیم‌گیری خود در مورد راه‌اندازی اپلیکیشن‌های جدید یک live video می‌گذارد و به‌این‌ترتیب افراد زیادی حتی بدون دانش و تخصص مرتبط به‌صورت تعاملی در جلسات آن شرکت کرده و افکار خود را به اشتراک می‌گذارند.
چند نکته در مورد برگزاری جلسات به‌صورت زنده با مخاطب وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد:
1) برای برگزاری جلسه به‌صورت زنده و با مشارکت مخاطب باید برنامه داشت، اما در روند آن باید منعطف بود و برای رویدادهای پیش‌بینی‌نشده به‌ اندازه‌ی کافی آمادگی داشت. به‌ عنوان‌ مثال دریافت خیل عظیمی از نظرات که در برخی موارد هیچ ارتباطی با موضوع مورد بحث ندارد، ممکن است جلسه را از حالت عادی خارج کرده و آن را دچار اختلال کند.
2) پیش از راه‌اندازی این جلسه به ‌اندازه‌ی کافی تمرین وجود داشته باشد. کسی که قرار است مسئولیت این جلسه را بر عهده داشته باشد باید از قبل با گروه همراهی‌کننده تمرین کند.
3) برنامه‌ریزی زمانی وجود داشته باشد. حضور کاربران آنلاین در ویدیوی زنده یا live video نباید باعث خارج شدن جلسه از روند اصلی شود. باید برای هر بخش از جلسه به‌اندازه‌ی کافی برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.

  • نمایش رویدادهای زنده

اگر یک کسب‌ و کار اقدام به برگزاری جشن‌، سمینار و رویدادی کرده باشد، می‌تواند با اشتراک‌گذاری آن به‌صورت زنده، امید داشته باشد که در مراسم بعدی افراد بیشتری به‌صورت حضوری در آن شرکت کنند. آمارها نشان می‌دهد که 53 درصد از کسانی که یک رویداد تکرارشونده، مثل جشن‌های دست جمعی تحویل سال یا سمینار و کلاس آموزشی را به‌صورت زنده پخش کرده‌اند، در رویداد بعدی شرکت‌کنندگان بیشتری داشتند. ویدیوی زنده یا live video یک روش عالی در جذب مخاطب و بازاریابی ویدیویی است.

  • مصاحبه و گفتگو

در تمام دنیا برنامه‌های مهمان محور، برای افراد بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است. می‌توان با دعوت از یک فرد موفق، محبوب و باتجربه و راه‌اندازی یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ با محوریت موضوعاتی همچون اخبار روز یا دلایل موفقیت فرد، مخاطب را پای رسانه نشاند و به‌صورت زنده با مخاطبان صحبت کرد. این شیوه نیز یکی از راه‌های بازاریابی ویدیویی است چرا که می‌توان در نهایت بحث را به سمت خدمات و محصولات شرکت سوق داد.

  • اطلاعیه‌ها و وقایع مهم

اخبار هیجان‌انگیز برای شرکت‌ها مواردی است همچون رونمایی از یک محصول جدید یا راه‌اندازی یک فروشگاه تازه. به اشتراک‌گذاری این وقایع با ابزاری مثل ویدیوی زنده یا live video این حس را به کاربر منتقل می‌کند که به حد کافی مورد توجه یک مجموعه است تا در جریان اتفاقات جدید و مهم برای آن‌ها قرار بگیرد. به اشتراک‌گذاری این رویدادها باعث ایجاد حس صمیمیت با مخاطب می‌شود.

  • نگاه زیرچشمی مخاطب به درون شرکت

اگر مجموعه‌ای می‌خواهد به برند خود شخصیت ببخشد، باید ارتباط شفاف و تنگاتنگی با مخاطب خود داشته باشد. تولید محتوای ویدیویی کمک می‌کند دیوار بین مشتری و شرکت فرو بریزد و یک ارتباط اثربخش بین این دو ایجاد شود. به ‌این‌ ترتیب که شرکت با راه‌اندازی یک ویدیوی زنده یا live video کاربران مجازی را به شرکت خود دعوت کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد دفتر کار او را از نزدیک و بدون واسطه ببینند.
همان‌طور که در موارد بالا اشاره شد، تولید محتوای ویدیویی مزایای بسیاری دارد و روش‌های مختلفی برای بهره بردن از امکانات آن وجود دارد. بدون شک می‌توان از این امکان ساده برای یافتن مشتری‌های جدید استفاده کرد. ویدیوی زنده یا live video یک روش نوین و کم‌هزینه در بازاریابی کسب‌ و کارها است.

تولید شده در فرامحتوا و چاپ شده در هفته‌نامه‌ی شنبه؛ شماره‌‌ی ۵۹؛ صفحه‌ی ۱۲ (لینک نشریه)

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم