فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

باورهای اشتباه در تولید محتوای شبکه اجتماعی

خانه » انتشار و ارزیابی » باورهای اشتباه در تولید محتوای شبکه اجتماعی

باورهای اشتباه در تولید محتوای شبکه اجتماعی

احتمالا هنگامی که در شبکه های اجتماعی نتوانید لایک کافی دریافت کنید با حرکت انگشتتان و یک کلیک، عکس سلفی یا توییت خود را حذف می‌کنید. محتوای شبکه اجتماعی بسیاری از برندهای تجاری به خاطر جذابیت خود توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و بسیاری از افراد آن‌ها را به اشتراک گذاشته یا لایک می‌کنند، اما تعداد لایک‌ها و بازخورها نمی تواند نمایشی کامل از تاثیر واقعی محتوای شبکه اجتماعی شما باشد. بنابراین قبل از این که یک توییت را به علت دریافت لایک کم حذف کنید، مطلب زیر را دنبال کنید. در ادامه برخی از خطاهای رایج در رسانه‌های اجتماعی که می‌تواند بر تعامل شما تأثیر بگذارد را بیان می‌کنیم.

 

معیارهای غلط ارزیابی

لایک‌ها را می‌توان شمرد بنابراین به راحتی می‌توان لایک‌ها را به منزله معیاری برای تخمین درآمد دید، اما این کار صحیحی نیست. اما چرا لایک‌ها مارا خوشحال می‌کنند و باعث می‌شوند فکر کنیم موفق بوده‌ایم؟ تحقیقات نشان داده است زمانی که ما در رسانه‌های اجتماعی لایک دریافت می‌کنیم دوپامین، (همان ترکیب شیمایی که پس از یک پیروزی یا تمرین خوب در بدن ما بالا می‌رود) ترشح می‌شود، این هورمون موجب شادابی و احساس خوب در بدن ما می‌شود و به جهت همین حس خوب است که لایک را به عنوان یک معیار موفقیت می‌شناسیم. در هنگام ارزیابی عملکرد محتوای شبکه اجتماعی ، اولین چیزی که باید به آن نگاه کرد تعداد کلیک‌هایی است که پست دریافت کرده است. برای دریافت تعداد کلیک بیش‌تر بهتر است بیش‌تر محتوای شبکه اجتماعی ما به موضوعاتی ارتباط داشته باشد که مخاطبان ما می‌خواهند بخوانند. بنابراین اگر آنها سایت ما را دنبال کنند، می‌توان گفت که موفق بوده‌ایم. به جای دلسرد شدن، زمانی که یک توئیت لایک بالایی نمی‌گیرد و ریتوئیت نمی‌شود، ، به تعداد کلیک‌ها توجه کنید و این که مردم پس از وارد شدن به صفحه اجتماعی شما چقدر در صفحه شما می‌مانند.

 

ترشح دوپامین در بدن

رسانه‌های اجتماعی و محتوای شبکه اجتماعی بر مغز تاثیر می‌گذارند، به همان شیوه‌ای که در آغوش گرفتن تاثیر می‌گذارد. در اینجا می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه این اتفاق می‌افتد و بازاریابان چه کاری می‌توانند در مورد آن انجام دهند. این احساس سبکی از شادی و رضایت به لطف دوپامین، یک عصب که به عنوان “مولکول پاداش” شناخته شده است، اتفاق می‌افتد. دوپامین پس از برخی از اقدامات و رفتارهای خاص انسان‌ها مانند تنظیم و رسیدن به یک هدف در بدن آزاد می‌شود. در حالیکه انتشار دوپامین بیش‌تر با فعالیت بدنی ارتباط دارد، یک نوع رفتار مدرن و امروزه که فعالیت بدنی نیز ندارد، منجر به این رویداد می‌شود و آن همان لایک و تایید گرفتن در شبکه‌های اجتماعی است.

براساس یک مطالعه که بر روی مشتریان استرالیایی که (توسط یک رسانه مستقر در سان فرانسیسکو )از محصولات شرکت RadiumOne خرید می‌کنند، انجام شده است، نشان داده شده است که با مدیریت شبکه‌ اجتماعی از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک معدن طلای دوپامین استفاده می‌شود. طبق این مطالعه “هر بار که ما یک پست به اشتراک می‌گذاریم و لایک یا نظری را به صورت آنلاین ارسال می‌کنیم، ما داریم یک توقع و انتظار ایجاد می‌کنیم”. بر اساس این مطالعه “ما احساس تعلق می‌کنیم و مفهوم کلی خودمان را از طریق به اشتراک گذاشتن پیش می‌بریم و بیان می‌کنیم.”

این مطالعه بیان می‌کند که تولید محتوای شبکه های اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری یک استراتژی بازاریابی است که یک قدم ارزشمند برای تحقق فرصت‌ها است. مزایای آن می‌تواند رویکرد کلی بازاریابی و نتایج آن را بهبود ببخشد.

موریسیو دلگادو، استاد روانشناسی دانشگاه راتگرز در نیوورک، میگوید که تلاش‌های آنلاین برندها میتواند تأثیرات عصبی بر مصرف کنندگان به عنوان راهنمای زندگی آنها داشته باشد. او می‌گوید: “همان مناطق مغز که برای غذا و آب فعال می‌شوند برای محرک‌های اجتماعی نیز فعال می‌شوند. این محرک می‌تواند یک لبخند باشد، هنگامی کسی به شما می‌گوید که شما این کار را عالی انجام می‌دهید یا شما قابل اعتماد هستید، و یا شما یک شخص خوب هستید در کارتان، حتی تنها اگر فقط با یک نفر همکاری می‌کنید. همه این تقویت‌کننده‌های اجتماعی، انتزاعی هستند اما فعالیت مشابه‌ای در مراکز پاداش مغز را نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که وقتی شما بازخورد مثبت در رسانه‌های اجتماعی به دست می‌آورید و به اشتراک می‌گذارید و بازخوانی می‌کنید، از تاثیر تقویت‌کننده مثبت استفاده از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید و معمولا تکرار آن حرکت به دنبال تقویت اجتماعی بیش‌تر اتفاق می‌افتد. “

شما نباید از طریق تمرکز فیزیکی روی کلیک کردن روی کلمه”لایک” احساس سبکی کنید . دلگادو اضافه می‌کند ” اگر انتظار اولیه شما در اغلب موارد دریافت پاداش باشد ، نشانه‌ی این است که باید در خصوص استفاده از رسانه‌های اجتماعی احتیاط کنید. شما می‌توانید احساس سبکی از ترشح دوپامین را در شرایط مشابه‌ای نیز تجربه کنید. “

او می‌گوید زمانی که شما چیزهایی را به اشتراک می‌گذارید ، به طور طبیعی به شما یک تمرین دوپامین می‌دهد، هنگامی که عکس شام خود را به اشتراک می‌گذارید و لایک دریافت می‌کنید، شما بر اساس انتظاری که برایتان ایجاد شده است، احساس دوست داشته شدن و مهم بودن می‌کنید و این زنجیره ای از دوپامین است که به وقوع می‌پیوندد.

 

انواع رسانه های اجتماعی

نادیده‌گرفتن بخش تاریک رسانه‌های اجتماعی

هنگام بررسی عملکرد محتوای شبکه اجتماعی (به ویژه اشتراک‌گذاری محتوا) کارشناسان و بازاریابان متوجه شده‌اند که کانال‌های اجتماعی تاریک زیادی وجود دارد که قابل پیگیری نیستند. تحقیقات نشان داده است که حدود 87% از اشتراک‌گذاری‌های شبکه‌های اجتماعی از طریق کپی و چسباندن مستقیم اتفاق افتاده است و نه می‌توان آن‌ها را پیگیری کرد و نه می‌توان به خاطرشان خوشحال بود.

در واقع سهم تاریک رسانه‌های اجتماعی به این موضوع می‌پردازد که خیلی اوقات محتوای شبکه اجتماعی کپی می‌شود و به صورت استاندارد به اشتراک‌گذاری یا ریتوئیت نمی‌شود که بتوان آمار درستی از آن ارائه داد. در عمل مطالب در صفحات و ایمیل‌ها کپی می‌شود و به نام شخص کپی کننده ارسال می‌شود، نه شما. این قسمت را بخش تاریک رسانه‌های  اجتماعی می‌نامند که قابل رویت نبوده و آماری از آن در دست نمی باشد.

طبق یک مطالعه توسط ShareThis، طبقه بندی‌های محتوایی که بیش‌ترین سود را برای سهم تاریک بیزنس‌ها دارند عبارت از بیزنس‌های آموزشی، خدمات مشاوره‌ای، خود مدیریتی ، مذهبی و آموزش‌های پزشکی هستند. در این موضوعات بخش تاریک رسانه‌های اجتماعی پررنگ‌تر است.

 

ارسال محتوای اشتباه در زمان درست

گزارشات نشان داده‌اند که محتوای مناسب می‌تواند بیش‌ترین توجه را به خود جلب کند. اما اگر در زمان صحیح ارسال نشود، تعامل شما در شبکه های اجتماعی به طور چشمگیری تغییر نخواهد کرد. درست همانطور که انتشار محتوای متوسط در طولانی مدت کمک کننده نخواهد بود، پست‌های محتوایی ضعیف در زمان نامناسب نیز برای شرکت و کسب و کار شما مفید و مناسب نخواهد بود.

در برنامه‌ریزی برای محتواگذاری بهتر است توییت ها، مطالب اینستاگرام و دیگر رسانه‌هایی که استفاده می‌کنید را با یک برنامه ریزی درست محتوا گذاری کنید. شما می‌توانید یک آرشیو کوچکی از پست‌ها برای خود داشته باشید و با ارسال یک یا دو پست در روز (البته در زمان صحیح) در کار خود موفق باشید و بازخورد خوبی از مخاطبین دریافت کنید.

 

شخصیت در برابر پرسونای اجتماعی

ما فکر کنیم که آنچه کهبرای به اشتراک گذاشتن انتخاب می‌کنیم، بازتابی از آن چیزی است که ما هستیم، اما به این سادگی نیست. داده‌ها نشان می‌دهند که اختلاف زیادی بین شخصیت شبکه‌های اجتماعی ما با شخصیت واقعی ما که بر اساس آن زندگی می‌کنیم، وجود دارد. پس لایک گرفتن زیاد مطلب یا پست ما نمی‌تواند لزوما به معنای تایید شخصیت یا رفتار ما باشد. آن بخشی که تایید شده است پرسونای اجتماعی ما است نه خود واقعیمان. این موضوع در خصوص پرسونای مخاطب نیز صادق است. هنگامی که آنها مطالب ما را لایک می‌کنند یا به اشتراک می‌گذارند، لزوما به معنای تایید و محبوبیت مطلب ما نمی باشد، زیرا این پرسونای مخاطب در شبکه اجتماعی انجام شده و مانند ما می‌تواند با شخصیت واقعیشان تفاوت داشته باشد. در نتیجه تعداد لایک‌ها و ریتوئیت‌ها نمی‌تواند آمار و نتایج واضحی را به ما ارائه دهد.

 

سهم دستگاه‌ها در بخش تاریک رسانه‌های اجتماعی

هر چند تلفن‌های همراه پر استفاده تر از سایر ابزارهای دسترسی به محتوای شبکه های اجتماعی است، اما واقعیت این است که بیش‌ترین بخش اشتراک گذاری تاریک از روی سیستم‌های دسکتاپ اتفاق می‌افتد. و 58 درصد از اشتراک‌گذاری‌ها از طریق ایمیل از نوع تاریک آن هستند.

 

 

 

 

 

منابع

contently.com

ama.org

 

 

 

 

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم