فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

انتظارات غیر واقعی از نتایج بازاریابی محتوا

خانه » استراتژی محتوا » انتظارات غیر واقعی از نتایج بازاریابی محتوا

انتظارات غیر واقعی از نتایج بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا معجزه نمی‌کند

 

در فضای امروز کسب و کار، بازاریابی به عنوان یکی از ارکان اصلی و اساسی در هر کسب و کاری پذیرفته شده‌است. بازاریابی محتوا به عنوان یکی از گرایش‌های مهم و تأثیرگذار بازاریابی، توانسته است تأثیر بسزایی در رشد و نمو تمامی کسب و کار داشته باشد. در حال حاضر پرسش در مورد اهمیت و ضرورت بازاریابی محتوا به پرسشی پیش‌‌پا افتاده و بدوی مبدل شده‌است و کمتر کسی از فعالان در این حوزه از اهمیت آن بی‍اطلاع هستند. اما با وجود ضرورت و اهمیت بازاریابی محتوا، همچنان صاحبان کسب و کار از مراحل و نحوه‌ی پیاده‌سازی این ابزار قدرتمند بی‌اطلاع هستند که در نهایت این عدم آگاهی، منجر به درک نادرستی از نتایج بازاریابی محتوا و اهداف بازاریابی محتوا می‌شود. در این مقاله قصد داریم با شناخت دقیق‌تر برخی از مفاهیم و چگونگی کارکرد آن‌ها نتایج بازاریابی محتوا را قابل فهم‌تر کنیم تا در نهایت انتخاب و دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا برای شما عزیزان به آسانی محیا شود. 

 

وضعیت فعلی بازاریابی و تولید محتوا در کسب و کار

 

اهداف بازاریابی محتوا

همواره برای رسیدن به ایده‍آل‍ها باید شرایط فعلی را به خوبی شناخت. بر اساس آخرین پرسشنامه‌های B2B مؤسسه بازاریابی محتوا، در حدود ۴۳ درصد از کسب و کارها، صرفاً به صورت اجباری از گروه‌های تولید محتوا استفاده می‌کنند. علاوه بر این، موارد زیر از نتایج این پرسشنامه نیز قابل تأمل می‌باشد:

  • ۵۳ درصد از کسب و کارهایی که به این پرسشنامه پاسخ داده‌اند دارای تیم بازاریابی محتوا متشکل از ۱ نفر می‌باشند.
  • ۳۸ درصد از تیم‌های بازاریابی محتوا بر این عقیده‌اند که اهداف بازاریابی محتوا و انتظارات کسب و کار از نتایج بازاریابی محتوا از آنچه می‌تواند حاصل شود، غیرواقعی می‌باشد.
  • سایر سنجه‌های موجود در این نظرسنجی، حاکی از چشم‌انداز مثبت بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۸ می‌باشد.

تعریف چشم‌انداز و مشخص‌کردن اهداف و انتظارات از بازاریابی محتوا، نقشی مهم و کلیدی در انجام فرایند بازاریابی محتوا و حذف موانع و مشکلات بازی می‌کند که در نهایت می‌تواند موجب رشد ارزش برند شود. در صورتی که می‌خواهید بدانید که آیا انتظارات شما از نتایج بازاریابی محتوا به درستی انتخاب شده‌اند با ما همراه باشید.

 

بازاریابی محتوا ۱۰۱

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که معنا و مفهوم بازاریابی محتوا چیست؟ اولین گام در راستای درک اهداف بازاریابی محتوا، درک معنا و مفهوم بازاریابی محتوا می‌باشد. بر اساس تعریف ارائه شده از مؤسسه‌ی بازاریابی محتوا، بازاریابی محتوا تکنیکی مبتنی بر خلق و نشر محتوای مرتبط و باارزش به منظور جذب، یافتن و درگیرکردن مخاطب هدف با توجه به اهداف از پیش تعیین شده می‌باشد.

بازاریابی محتوا تکنیکی مبتنی بر خلق و نشر محتوای مرتبط و باارزش به منظور جذب، یافتن و درگیرکردن مخاطب هدف با توجه به اهداف از پیش تعیین شده می‌باشد.

در نهایت بازاریابی محتوا بر مخاطبانی که به وسیله‌ی کلیک، خرید یا تماس تلفنی منجر به سودرسانی به کسب و کار می‌شوند فکر می‌کند. علاوه بر این، بازاریابی محتوا می‌تواند کارکرد دیگری نیز داشته باشد که آن‌هم تقویت برند و میزان آگاهی عمومی از برند می‌باشد.

آیا نتایج بازاریابی محتوا به سرعت نمودار میشود؟

یکی از غیرواقعی‌ترین انتظاراتی که از بازاریابی محتوا می‌توان داشت این است که بخواهیم به سرعت نتایج فعالیت‌های خود را ببینیم. بازاریابی محتوا یک فرایند تدریجی و مستمر می‌باشد که آثار و نتایج آن به مرور زمان نمودار می‌شود.

فرایند بازاریابی محتوا بر اساس مدل محرک-پاسخ عمل می‌کند. در این فرایند شما با انجام یک حرکت نظیر تولید محتوا، عکس‍العمل مخاطبان خود را مورد بررسی قرار می‌دهید و نقاطی که مخاطبان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند را تشدید می‌کنید. اما به خاطر داشته باشید که این فرایند با سرعت پایینی اتفاق می‍افتد.

برای موفقیت بازاریابی محتوا چه مدت زمانی کافیست؟

بازاریابی محتوا نیز همانند سایر واحدهایی موجود در کسب و کار قابل ارزیابی می‌باشد. اما همانطور که گفتیم مدت زمانی که باید برای دریافت بازخورد مناسب از فعالیت‌های این واحد منتظر بمانیم طولانی می‌باشد. به طور کلی، برای دریافت بازخورد مناسب از فعالیت‌های بازاریابی محتوا باید در حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه زمان به این واحد تخصیص داد. پس از گذر این زمان می‌توانید در مورد ادامه یا توقف فعالیت این واحد از کسب و کار تصمیم‌گیری کنید.

به طور کلی، برای دریافت بازخورد مناسب از فعالیت‌های بازاریابی محتوا باید در حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه زمان به این واحد تخصیص داد. پس از گذر این زمان می‌توانید در مورد ادامه یا توقف فعالیت این واحد از کسب و کار تصمیم‌گیری کنید.

البته، ناگفته نمایند که برخی از کسب و کارهای اذعان داشتند که پس از گذر مدت زمانی در حدود ۲ سال، تجربیاتی کاملاً جدید و متفاوت از فعالیت‌های بازاریابی خود دریافت کرده‌اند که این نتایج ناشی از صبر و پشتکار آن‍ها در انجام فرایندهای بازاریابی محتوا و تولید محتوا می‌باشد.

چگونه اهداف بازاریابی محتوا را واقعگرایانه کنیم؟

 

همانطور که گفتیم، نتایج بازاریابی محتوا در مدت زمان کوتاه خود را نمایان نخواهد کرد. به همین دلیل باید اهداف بازاریابی محتوا را با دقت بالایی برگزید. به همین جهت توصیه می‌کنیم تا اهداف خود را بر اساس متد S.M.A.R.T، واقع‌گرایانه کنید. این متد از ۵ مرحله تشکیل می‌شود که عبارتند از:

  • خاص بودن: از خود بپرسید که با استفاده از بازاریابی محتوا قصد دارید به چه چیزی برسید. ترافیک بیشتر؟ فروش بیشتر؟ یا…؟
  • قابلیت اندازهگیری: برای آنکه اهداف شما واقعی باشند بایستی آنها با استفاده از بنچمارک‌ها اندازه‌گیری کنید. افزایش ترافیک را می‌توان با استفاده از Google Analytics سنجید. چه تعداد بازدیدکننده برای شروع کمپین لازم دارید؟
  • قابلیت دستیابی: همواره از قابلیت دسترسی اهداف اطمینان حاصل کنید. سنگ بزرگ علامت نزدن است. با توجه به امکانات و شرایط اهداف را تعیین کنید.
  • مرتبط بودن: چگونه تکنیک‌های بازاریابی محتوا به مشتریان و شرکت کمک می‌کند؟ صرفاً داشتن یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند کمکی بکند. باید بتوانید ارتباط بین اهداف و فعالیت هایی که انجام می‌شود را به خوبی مشخص و شفاف کنید.
  • دارای زمان خاص: اهداف باید دارای زمان‌بندی باشند. همانطور که پیشتر گفتیم، برای دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا حداقل ۱۲ الی ۱۸ ماه زمان نیاز می‌باشد.

 

منابع: business2community

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم