فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

تکنیک‌های بازاریابی محتوا برای حضور در نمایشگاه

خانه » استراتژی محتوا » تکنیک‌های بازاریابی محتوا برای حضور در نمایشگاه

تکنیک‌های بازاریابی محتوا برای حضور در نمایشگاه

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین شاخه‌های بازاریابی است که در سالیان اخیر از سوی شرکت‌ها و کسب و کارها مورد استقبال گسترده قرار گرفته است. اگرچه اهمیت این نوع از بازاریابی بر کسی پوشیده نیست اما تمرکز شرکت‌ها در حوزه‌ی تولید محتوا بیشتر بر تولید محتوای اینترنتی قرار گرفته است؛ حال آن که تولید محتوا در حیطه‌های مختلفی از جمله بازارهای غیر الکترونیک و نمایشگاه‌ها می‌تواند صورت گیرد. معمولاً شرکت‌ها در طول سال در نمایشگاه‌های زیادی حضور پیدا نموده و جمعیت قابل توجهی از صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران از محصولات و خدماتشان بازدید می‌کنند. در این مقاله ما با تمرکز بر بازاریابی محتوا، راهکارهایی درباره‌ی تولید محتوا برای نمایشگاه‌ها را به شما ارائه می‌دهیم:

1) سؤالات مهم را بشناسید و به آن‌ها پاسخ دهید

در نمایشگاه‌ها افراد زیادی حضور پیدا می‌کنند که مایلند درباره‌ی شرکت‌های مختلف اطلاعات کسب کنند. آن‌ها احتمالاً سؤال‌هایی درباره‌ی نحوه‌ی فعالیت شما، نحوه‌ی تعامل با مدیران شرکت و هم‌چنین نحوه‌ی تعامل تجاری در ذهن دارند که می‌خواهند جواب آن‌ها را از شما بگیرند. بنابراین با مشتریان خود ارتباط چهره به چهره بگیرید و کاتالوگ‌هایی را هم تهیه کنید که در آن به سؤالات احتمالی به طور مفصل پاسخ داده شود. به سؤالات مراجعه‌کنندگان فقط به چشم سؤال نگاه نکنید؛ گاه در بین همین سؤالات به ظاهر معمولی ایده‌های نابی نهفته است که به پیشبرد کار شما و ارتباط بهتر با مشتریان کمک می‌کند. بعضی از مراجعه کنندگان هم احتمالاً انتقادها و پیشنهادهایی برای بهتر شدن دارند که با یادداشت کردن آن‌ها می‌توانید سر فرصت درباره‌ی آن‌ها فکر کنید.

 

2) با مشتریان برتر داخلی و خارجی مصاحبه کنید

اکثر نمایشگاه‌ها به صورت بین‌المللی برگزار می‌شوند و شخصیت‌های مهمی ممکن است از غرفه‌ی شما بازدید کنند. حضور شما در نمایشگاه می‌تواند علاوه بر معرفی شما به بازدیدکنندگان منبع مفیدی برای جمع آوری اطلاعات خام و تولید محتوا از آن‌ها باشد. برای مثال شما می‌توانید با شخصیت‌های مهم و برخی مشتریان ویژه گفت و گو کنید و مصاحبه‌های آن‌ها را ضبط کرده و بعداً بر اساس آن‌ها برای شرکت خود محتواهای جدید تولید کنید. برخی افراد سرشناس و محبوب هستند و برای کسب و کار شما مثل آهنربا عمل کرده و افراد زیادی را به سمت شما می‌کشانند. پس این ظرفیت را از دست ندهید.

 

3) پای رویداد خود را به اینترنت باز کنید

دیگر زمانه‌ی اعلان‌های کاغذی و تبلیغات فیزیکی گذشته است. شما با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید در عرض مدت کوتاهی هزاران و حتی میلیون‌ها نفر را درباره‌ی رویداد خود مطلع کنید. توییتر یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی است که افراد سرشناسی در آنجا حضور دارند. می‌توانید تا قبل از حضور در نمایشگاه اطلاعاتی را درباره‌ی برنامه‌های خودتان در آنجا منتشر کنید و بعد از برگزاری رویداد هم می‌توانید گزارشی از کارهای صورت گرفته را به دیگران ارائه دهید. عکس‌های رویدادتان هم می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد. اینستاگرام در به اشتراک گذاشتن عکس‌ها می‌تواند کمک فراوانی به شما بکند.

 

4) خلاصه‌ای از بهترین سخنرانی‌های رویداد را منتشر کنید

در هر نمایشگاه و رویدادی افرادی به عنوان سخنران حضور دارند که ممکن است مباحث آموزشی جذابی را ارائه دهند. خلاصه‌ای از این مباحث تهیه کنید و آن‌ها را پیاده‌سازی کنید و در اختیار دیگران قرار دهید. این کار می‌تواند از هر تبلیغ مستقیم دیگری اثرگذارتر باشد. هم‌چنین علاوه بر متن این سخنرانی‌ها می‌توانید از آن‌ها گزارش‌های خبری تهیه کرده و در اختیار سایت‌های خبری قرار دهید تا آن‌ها را منتشر کنند. این کار به شناخته شدن در فضای مجازی کمک زیادی می‌کند.

 

5) پوشش زنده را فراموش نکنید

سعی کنید جزءِ اولین کسانی باشید که دیگران را از اتفاقات نمایشگاه با خبر می‌کنید. این کار علاوه بر جذابیت بالایی که برای مخاطبان شما دارد، از شما یک مرجع خبری نیز خواهد ساخت. ممکن است افراد زیادی از یک کارگاه استقبال کنند و شما می‌توانید با عکس و فیلم گرفتن از این مسئله، این اتفاق جالب را پوشش دهید. فیلم‌برداری از قسمت‌های جالب سخنرانان به صورت زنده و اشتراک‌گذاری آن با مخاطبان در فضای مجازی هم می‌تواند به شناخته شدن هرچه بیشتر شما کمک کند. در اینباره از امکان استوری اینستاگرام غافل نشوید!

 

6) از ظرفیت‌های انسانی موجود در نمایشگاه حداکثر استفاده را بکنید

تا می‌توانید با شبکه‌ها و گروه‌هایی که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند ارتباط برقرار کنید و از کار آن‌ها سر در بیاورید. وبلاگ نویسان زیادی هستند که در نمایشگاه حضور دارند و شما می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها و یا حتی استخدامشان، ظرفیت تولید محتوای خود را بالاتر ببرید. فراموش نکنید که همیشه قرار نیست همه‌ی کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید.

 

7) از قالب‌های مختلف برای تولید محتوا استفاده کنید

استفاده از ویدیو یکی از جذاب‌ترین و بهترین راه‌های بازاریابی محتوا است. تصورتان را از بازاریابی محتوا تنها به مقاله و یادداشت محدود نکنید. درصد زیادی از ترافیک اینترنت کاربران در فضای مجازی اختصاص به دیدن ویدیوها دارد. علاوه بر این از ابزارهای گرافیکی مانند اینفوگرافیک‌ها و حتی عکس‌ها و پوسترها نیز می‌توانید برای معرفی و انتقال پیام استفاده کنید. شما می‌توانید یک معرفی کامل از شرکت و خدماتی که ارائه می‌دهید، در قالب مقاله بین مراجعه‌کنندگان منتشر کنید. هم‌چنین در همان مدت زمانی که در نمایشگاه حضور دارید می‌توانید دنبال کنندگان زیادی را برای شبکه‌های اجتماعی خود جمع کنید. استفاده از یک مانیتور و نشان دادن ویدیوهایی برای معرفی بیشتر نیز می‌تواند مراجعه کنندگان زیادی را به سمت غرفه شما بکشاند.

 

8) از مدت‌ها قبل به فکر رویدادتان باشید

شاید لازم باشد برای رویدادتان از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کنید. مثلاً از 5 ماه قبل شروع به تبلیغ کنید و برای برنامه‌های جانبی رویداد فراخوان بزنید و یا کلیپ‌های کوتاهی را با محوریت معرفی شرکت منتشر کنید. 3 ماه قبل از رویداد نیز می‌توانید به تدریج شروع به نوشتن مقالاتی درباره موضوع رویداد یا نمایشگاه کنید و برنامه‌های خود را معرفی کنید. انتشار ایمیل‌های اطلاع رسانی و تأسیس شبکه‌های اجتماعی نیز از این زمان می‌تواند انجام شود. 1 ماه قبل از رویداد باید در شبکه‌های اجتماعی حضور پر رنگ‌تری داشته باشید و با استفاده از پست‌های هشتگ‌دار رویداد خود را به همگان بشناسانید. با این برنامه‌ریزی قبلی می‌توانید شب قبل از رویداد را به خوبی بخوابید و هیچ‌گونه استرسی بابت روزهایی که نمایشگاه برپا خواهد شد، به خود راه ندهید!

 

 

تولید شده در فرامحتوا و چاپ شده در هفته‌نامه‌ی شنبه؛ شماره‌‌ی 64؛ صفحه‌ی 12 (لینک نشریه)



برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم