فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

جایگاه بازاریابی محتوا در قیف بازاریابی دیجیتال (اینفوگرافیک)

خانه » استراتژی محتوا » جایگاه بازاریابی محتوا در قیف بازاریابی دیجیتال (اینفوگرافیک)

جایگاه بازاریابی محتوا در قیف بازاریابی دیجیتال (اینفوگرافیک)

اصول تولید محتوا برای قیف بازاریابی دیجیتال

در حال حاضر بازاریابی آنلاین یا همان بازاریابی دیجیتال پای خود را از قراردادن کلیدواژه در مقالات و متون مختلف فراتر گذاشته و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است. تولید محتوا به روش سنتی دیگر پاسخگوی نیاز کسب و کارها در بازارهای رقابتی آنلاین نیست. به همین دلیل، برای ماندن در کورس رقابت باید از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا بهره برد.

یکی از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ قیف بازاریابی دیجیتال است. برای به کارگیری قیف بازاریابی دیجیتال باید در مرحله اول به خوبی اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن را بشناسید و به کارکرد هریک از این اجزا به خوبی مسلط باشید. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا به قیف بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای مناسب برای آن بپردازیم. سرفصل مطالبی که قصد داریم به آنها بپردازیم عبارتند از:

• قیف بازاریابی دیجیتال چیست؟

• مراحل قیف بازاریابی کدام است؟

• تولید محتوا برای قیف بازاریابی دیجیتال بر چه مبنایی انجام میشود؟

 

قیف بازاریابی دیجیتال چیست؟

قیف بازاریابی

آگاهی

اولین مرحله از قیف بازاریابی، آگاهی مشتریان از خدمات و محصولات است. در این مرحله مشتریان هدف، با برند و کمپانی آشنا می‌شوند. معمولاً در این مرحله از بازاریابی آنلاین هدف ما نشان دادن ارزش محصول، خدمت و در نهایت برند است. 

توجه

پس از آن که مشتریان از حضور شما آگاه شدند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار شما علاقه‌مند می‌شوند و سعی دارند تا اطلاعات بیشتری از برند شما به دست بیاورند.

تبدیل

مشتری پس از آن‌که ارزش ارائه شده توسط شما را به خوبی شناخت می‌تواند وارد مرحله‌ جدید شود و از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شود.

وفاداری

پس از آنکه مشتری بالقوه به بالفعل تبدیل شد، نوبت به افزایش وفاداری مشتری به برند و کمپانی می‌رسد. این بخش از قیف بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. در صورتی که برای این مرحله برنامه‌ای نداشته باشید، مشتریان بسیاری را از دست خواهید داد.

از دید نظریات علم بازاریابی، قیف بازاریابی نشان‌دهنده مراحلی است که به وسیله آن یک مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل می‌شود. این جمله بیانگر این است یک مشتری بالقوه (یعنی تمام کسانی که می‌توانند خریدار و مشتری محصول یا خدمات باشند) برای خرید محصول یا خدمت، مراحلی را طی می‌کند. این مراحل بنا به دلایلی به صورت یک قیف به تصویر کشیده شده‌است.

با توجه به تعریف بالا، یکی از مهمترین وظایف واحد بازایابی و تبلیغات هر کسب و کاری، هدایت مشتریان از دهانه گشاد قیف به سمت دهانه تنگ قیف است. این فرآیند در هر کسب و کاری با توجه به اصول و قواعد همان کسب و کار انجام می‌گیرد. در بازاریابی دیجیتال، متخصصان بازاریابی آنلاین نیز از تکنیک‌های متنوع و جذابی برای هدایت مشتریان از دهانه گشاد قیف به سمت دهانه تنگ قیف بهره می‌برند که تقریباً هسته مرکزی این روش‌ها به تولید محتوا و استراتژی محتوا باز میگردد. محتوا در بازاریابی آنلاین هسته مرکزی تمامی فرآیندهای مارکتینگ است و برای ایجاد تغییرات باید بر روی آن تمرکز نمود.

برای آنکه بتوانید بر روی مدل قیف بازاریابی تمرکز کنید، در بدو امر باید مراحل، اجزا و ویژگی‌های این مدل قدرتمند بازاریابی آنلاین را به‌خوبی بشناسید. مدله‌ای متفاوتی از قیف بازاریابی ارائه شده است که رایج‌ترین آن‌ها دارای 4 مرحله میباشد:

 

محتوای مناسب قیف بازاریابی دیجیتال

اینفوگرافیک تولید محتوا در قیف بازاریابی دیجیتال

برای دانلود اینفوگرافیک روی تصویر کلیک کنید

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر به امری تخصصی بدل شده است و برای موفقیت در این حوزه از علم بازاریابی نیاز است تا جزئیات زیادی در برنامه‌ریزی بازاریابی و تدوین مدل بازاریابی آنلاین در نظر گرفته شود.

در صورتی که از طرفداران مدل قیف بازاریابی دیجیتال هستید، باید بدانید که در این مدل، مهم‌ترین ابزار مورد استفاده، محتوا است. محتوایی که در این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با اصول این مدل بازاریابی همخوانی داشته باشد. در این بخش قصد داریم تا تولید محتوا و استراتژی محتوای مناسب برای این مدل را مورد بررسی قرار دهیم:

مرحله اول: جلب توجه و جذب بازدیدکننده

علاوه بر این، برای بهبود عنوان و توضیحات متا از کلمات جذاب زیر می‌توانید استفاده کنید:

چطور

چگونه

کجا

چرا

راهنمای

 آموزش

نکات کلیدی

تکنیک‌های

هک 

 

جملاتی برای انتخاب عنوان در قیف بازاریابی دیجیتال

همانطور که بررسی شد، اولین مرحله از قیف به آگاهی باز میگردد. به همین دلیل تولید محتوا و استراتژی محتوا باید بر این اساس انجام شود. در تولید محتوا باید بتوان در کمترین زمان ممکن بهترین پاسخ را برای سؤالات مشتریان فراهم کرد. به همین دلیل محتوای تولید شده باید دارای لحن خبری بوده و از نظر منبع نیز معتبر باشد.

دغدغه مهم شما در این مرحله باید هدایت مشتریان به مراحل پایینی قیف باشد. برای آنکه بتوانید مشتریانتان را به اواسط قیف هدایت کنید می‌توانید از این موارد استفاده کنید:

شبکه‌های اجتماعی 

سئو

نوشته مهمان

اینفلوئنسر

مرحله دوم: تغذیه مخاطب و تبدیل بازدیدکننده به مخاطب

معمولاً مشتریان پس از ورود به وب سایت، به صورت دقیق و متمرکز، وب سایت، محصولات و خدمات را مورد بررسی قرار می‌دهند. پس از آنکه تمامی جوانب مورد بررسی قرار گرفت، مشتریان برای خرید اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند. نکته حائز اهمیت در مورد بررسی مشتریان، همه جانبه بودن این بررسی‌ها است. تمامی جنبه‌های وب سایت از متن توضیحات تا نظرات کاربران، در تصمیم نهایی مشتری تأثیرگذار خواهد بود.

تولید محتوا برای تبدیل بازدیدکننده به مخاطب 

در این بخش، رفرنس‎دهی که عامل مهمی در افزایش اعتبار مقالات به حساب می‌آید بسیار اهمیت دارد. این رفرنس ممکن است موارد زیر باشد:

 

یک کتاب

مقاله علمی

کتاب‌های الکترونیکی

مقالات بلاگ

مقالات نویسنده‌های مهمان

برای اینکه بتوانید به درستی استراتژی محتوا و تولید محتوا را برای آن بخش انجام دهید، دانستن مواردی که مشتریان به دنبال آن هستند می‌تواند به شما کمک کند:

نظرات مثبت کاربران

یک وب سایت سریع و جذاب

ارائه ارزش به شکل واضح و قوی

مقالات تحقیقی و پژوهشی

شواهد اجتماعی از برند شما ( مورد پژوهی، گواهینامه، تقدیرنامه، جوایز و … )

مرحله سوم: فروش و تبدیل مخاطب به مشتری

در نهایت در پایین ترین بخش از قیف بازاریابی تمایلات شدید به خرید قرار میگیرد. در این بخش شما باید با قراردادن دکمه‌ی Call To Action، صفحات دیگری از قبیل تبلیغات، پیشنهادات تخفیفی با مدت محدود، کالای هدیه در ازاء خرید ( اشانتیون ) و هر روش تبلیغاتی دیگری، مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کنید.  

تبدیل مخاطب به مشتری در قیف بازاریابی دیجیتالارائه پیشنهادات جذاب مانند تخفیف، اشانتیون و…

محصولات شخصی‌سازی شده متناسب با نیاز مخاطب

ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی به مخاطبان

لیست قیمت

توضیحات محصول

وجود محصولات متنوع اما متمرکز

 

مرحله چهارم: وفاداری

تبدیل مشتری به مشتری وفادار

براساس قانون ۸۰-۲۰ بیشترین درآمد شرکت از ۲۰ درصد از مشتریان حاصل میشود. به همین جهت حفظ و نگهداری از مشتریان ثابت، یکی از مهمترین قوانین بازاریابی به حساب می‌آید. معمولاً در دیجیتال مارکتینگ برای نگهداری مشتریان وفادار از استراتژی‌های ریمارکتینگ استفاده میشود. لیست استراتژی‌های این بخش عبارتند از:

• ریمارکتینگ

• ارسال تبلیغات خاص با استفاده از ایمیل

• استفاده از استراتژی کشش و پرسشنامه به منظور بهبود فرآیندهای کسب و کار

• استفاده از برنامه‌های قدردانی از مشتریانی که چندین خرید انجام داده‌اند

ارزیابی عملکرد در قیف بازاریابی دیجیتال

بالای قیف

ترافیک

لینک‌های ارجاعی

CTR

نرخ پرش

بخش میانی قیف

CTR

Sessions

نرخ پرش

انتهای قیف

نرخ تبدیل

نرخ پرش

یکی از مهمترین بخش‌های هر کمپینی، بررسی میزان بازدهی کمپین است. ارزیابی عملکرد محتوا یا KPI در مدل قیف بازاریابی نیز با شناسایی نقاط ضعف و میزان پرش مشتریان از درون قیف می‌تواند در راندمان نهایی قیف به شما کمک بسزایی بکند و در نهایت موجب افزایش درآمد شما شود.

ارزیابی عملکردKPI دارای ابزارهای متعدد و متنوعی میباشد که هریک از آنها با توجه به نوع محتوا و محل مورد نظر در قیف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایجترین ابزارهای KPI با توجه به نواحی مورد استفاده در قیف عبارتند از:

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌دانیم، دیجیتال مارکتینگ دارای جزئیات بسیاری میباشد و با توجه به شرایط کسب و کار میتوان از انواع استراتژی‌ها بهره برد. در این میان همواره استراتژی محتوا و تولید محتوا عضو ثابت می‌باشند و تنها نحوه طراحی استراتژی و تولید محتوا تغییر می‌کند. قیف بازاریابی نیز از مدل‌های قدرتمند تحلیل فضای کسب و کار میباشد که در حال حاضر به عنوان یکی از مدل‌های پرکاربرد در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با درک بهتر هریک از اجزا و مراحل قیف بازاریابی می‌توان نقش تولید محتوا و استراتژی محتوا را در فرآیند دیجیتال مارکتینگ به خوبی درک کرد و در نهایت با بررسی و آنالیز نتایج، نرخ درآمد سازمان را  بهبود بخشید.

منابع: searchenginejournal

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم