فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا برای موبایل

خانه » استراتژی محتوا » بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا برای موبایل

بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا برای موبایل

 

همگام با افزایش تعداد کاربران تلفن همراه، معادلات دنیای بازاریابی آنلاین نیز تغییرکرده است. هر وب‌ سایت و کسب‌ و کار آنلاین، نیاز دارد دوباره بررسی نماید که محتوای منتشر شده در بستر تلفن‌های همراه چه تأثیری در ایجاد تجربه مشتری دارد و چگونه در کنار دیگر روش‌های بازاریابی آنلاین مانند وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات قرار می‌گیرد و در میان تمام محتواهای دنیای آنلاین چه نوع محتوایی برای موبایل مناسب است؟

بعد از بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل، دیگر نمی‌توان به موبایل صرفاً به عنوان یک کانال تبلیغاتی جداگانه نگاه کرد. بیشترین جستجوها در اینترنت به وسیله‌ی تلفن همراه انجام می‌گیرد و این یعنی بهینه‌سازی موبایل بر اساس نقاط تماس مشتری، باید در سیستم یکپارچه‌ی بازاریابی شما گنجانیده شود. همین‌طور که میزان استفاده از گوشی‌های همراه هوشمند بالاتر می‌رود، دسترسی مصرف‌کنندگان به وب‌ سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی بیشتر می‌شود. بسیاری از برندها هنوز استراتژی بازاریابی محتوای موبایلی خود را تدوین نکرده‌اند. بسیاری از آن‌ها هنوز با مبحث استراتژی بازاریابی محتوای موبایلی آشنا نیستند و آن را صرفاً از لحاظ اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش با وب‌ سایتی که در مرورگرهای دسکتاپی نمایش می‌دهند، متفاوت می‌دانند. از طرف دیگر طراحی وب‌سایت‌ها بیشتر با هدف متناسب بودن با ویژگی‌های دستگاه موبایل انجام می‌گیرد تا اینکه استراتژی محتوا و مفهوم مد نظر باشد.

با محتوای بهینه‌سازی شده برای موبایل، می‌توان میزان مشارکت مصرف‌کننده را بالا برد و واضح است که بازاریابی موبایلی موفق تنها با محتوای خوب انجام می‌گیرد. برای اینکه یک استراتژی بازاریابی محتوای موبایلی موفق باشد، مهم است که بتواند فهم عمیق‌تر و دقیق‌تری از رفتار کاربران موبایلی ارائه دهد و از آن در تولید محتوا و بهبود تجربه‌ی کاربری بهره جوید. اما سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که بازاریابی محتوا برای کاربران موبایل در کجای استراتژی بازاریابی محتوایی شرکت قرار می‌گیرد، نقاط ضعف و قوت آن چیست و چگونه می‌توان آن را بهینه‌سازی کرد. در این مقاله سعی کرده‌ایم به این سؤالات پاسخ دهیم:

چرا باید استراتژی بازاریابی محتوایی برای تلفن همراه تنظیم کرد؟

  • تعداد افرادی که از طریق موبایل به جستجوی اطلاعات می‌پردازند به سرعت بیشتر می‌شود.
  • جستجوی موبایلی نرخ تبدیل چند کاناله به دنبال دارد.
  • جستجوی موبایلی آفلاین هم انجام می‌پذیرد.
  • جستجوی موبایلی بخش اصلی فرایند تصمیم‌گیری کاربر در دنیای امروز است.
  • جستجوی موبایلی به پیگیری سریع آنلاین و آفلاین منجر می‌شود.

مشکلات بازاریابی محتوای موبایلی در حال حاضر کدامند؟

  • معمولاً پیام بازاریابی منطبق با نیازهای مشتری نیست.
  • موفق نشده است که نحوه‌ی استفاده‌ی مخاطب از تلفن همراهش را بسنجد.
  • طراحی وب‌سایت‌ها بیشتر با هدف متناسب بودن با ویژگی‌های دستگاه موبایل انجام می‌گیرد تا اینکه استراتژی محتوا و مفهوم مد نظر باشد.

 

چند راهکار و روش ایده‌آل برای بهینه‌سازی استراتژی محتوای موبایلی

  1. ایجاد تیتر‌های کوتاه و در عین حال توصيفی

همه‌ی ما می‌دانیم که دامنه‌ی توجه مخاطب روز به‌ روز کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. تمرکز کاربر در حال حرکت بسیار کمتر از زمانی است که پشت کامپیوتر خود نشسته است. این به این معناست که نیاز داریم توجه مخاطب را در چند ثانیه به موضوع مورد نظرمان جلب کنیم. تیتر باید کوتاه باشد. تیتر کوتاه علاوه بر آنکه سریع قابل خواندن است، چندان فضای صفحه نمایش را نمی‌گیرد و این شانس را خواهید داشت که مخاطب به پاراگراف اول متن نگاه سریعی هم بیاندازد. در عین حال تیتر باید گویا باشد که مطلب مورد نظر چه چیزی برای ارائه به خواننده خواهد داشت.

 

  1. پاراگراف‌های کوتاه

بیشتر کاربران موبایل ترجیح می‌دهند که مطالب را سریع اسکن کنند و علاقه‌ای به خواندن جزء به‌ جزء آن ندارند. سعی کنید چند پاراگراف اول مختصر و مفید باشد و اطلاعات اساسی را در اختیار کاربر قرار دهد. وقتی کاربر به مطلب شما علاقه‌مند و با آن درگیر شد، می‌توانید به سراغ پاراگراف‌های بلندتر بروید.

 

  1. محتوای جذاب

واقعیت این است که فضای آنلاین بسیار شلوغ است و تعداد بسیار زیادی وب‌سایت وجود دارد. سعی کنید همیشه جذاب بنویسید و محتوای ارزشمند برای مخاطبتان تولید کنید. مخاطب اگر از قسمت کوچکی از مطلب شما خوشش بیاید کل صفحه را اسکرول می‌کند.

 

  1. محتوای بصری

شنیده‌اید که می‌گویند یک تصویر به اندازه‌ی هزاران کلمه حرف دارد. تصاویر قدرت زیادی دارند و باید از آن استفاده کرد. آمارها نشان می‌دهند که برای کاربران موبایلی چیزی جالب‌تر از عکس نیست و بیشترین توجه را تصاویر و عکس نوشته‌ها دارند. ولی این موضوع به این معنا نیست که کل صفحه را با عکس اشغال کنیم. بلکه از تعداد کمتری عکس که با کیفیت و دقت انتخاب شده و به موضوع مورد نظر ما اشاره دارد، می‌توان نتیجه‌ی بهتری گرفت.

 

  1. سادگی دسترسی

مطمئن شوید که محتوای شما در تمام دستگاه‌های موبایل و پلتفرم‌های مختلف قابل مشاهده‌اند. دکمه‌ها و منوی وب‌سایت باید جوری طراحی شوند که مخاطب برای استفاده از بخش‌های مختلف آن به زحمت نیفتد. از تبلیغات و پنجره‌های پاپ آپ خیلی کم و فقط در مواقع لزوم استفاده کنید. یک طراحی وب‌سایت مناسب برای موبایل لازم است تا محتوای موبایلی شما به تأثیرگذارترین شکل به مخاطبتان برسد. وب‌سایت باید طوری طراحی شود که بتواند با رزولوشن تصویر و اندازه‌ی صفحه نمایش‌های مختلف تطبیق یابد. وب‌سایت را تست کنید که از تمام جوانب درست عمل کند و لینک شکسته نداشته باشد. یادتان باشد که هیچ کس حاضر نیست دوباره به وب‌سایتی که کاربر را به زحمت می‌اندازد، برگردد.

 

علاوه بر موارد گفته شده در بالا نکات زیر را در طراحی وب‌ سایت برای تلفن همراه رعایت کنید:

  • امکان جستجوی داخلی وب‌سایت را برای مصرف‌کنندگان فراهم کنید.
  • مخاطبین شما 24 ساعت 7 روز هفته از موبایل استفاده می‌کنند. محتوای شما باید همیشه قابل دسترسی باشد و همینطور مستقیماً به وسیله خواننده قابل به اشتراک‌گذاری باشد.
  • این امکان را فراهم کنید که شماره تلفن‌ها قابل کلیک کردن باشند.
  • دکمه‌های فراخوان در پلتفرم‌های موبایلی باید خوانا و قابل کلیک کردن باشد.

مدیران برندها باید بپذیرند که حوزه‌ی وب‌سایت‌های موبایل یک حوزه تخصصی است و باید برای برنامه‌ریزی استراتژی محتوای آن، از افراد متخصص در این حوزه استفاده نمایند. از طرفی، نسل آینده که ما اسم آن را نسل Z می‌نامیم، خواسته‌هایشان از فضای مجازی تغییر کرده است. آنها خواهان بیشترین اطلاعات در کمترین زمان هستند و به سمت برندهایی کشش دارند که در تبلیغات خود شفاف و صادق باشند. برای دستیابی به این دسته از مصرف‌کنندگان، برندها باید تمرکز و آگاهی خود را از مسائل اجتماعی بالا ببرند. شرکت‌ها باید مطمئن شوند که کمپین‌های تبلیغاتی که برای نسل Z اجرا می‌کنند باید منعکس‌کننده‌ی واقعیات اجتماعی و هویت واقعی برند باشد. محتوای کوتاه، شفاف و صادقانه، تنها راه رساندن پیام برند به مخاطبان نسل Z است. هویت حقیقی، عجیب و جالب برند خود را هرچه هست نشان دهید. در آینده‌ای نه چندان دور، بازار در دست نسل  Z خواهد بود. برای هدف قرار دادن این سهم بزرگ از بازار چه استراتژی دارید؟

توجه کنید بدون استراتژی نمی‌توان محتوای وب‌ سایت را از دسکتاپ به موبایل انتقال داد. ولی امروزه شاهد هستیم که این اتفاق بسیار رایج است. باید برای هر پلتفرمی؛ محصول دیجیتال جداگانه‌ای درست کنید. بسیاری از برندها تجربه‌ی کاربری وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل را با رویکردی آینده‌ نگرانه توسعه نمی‌دهند. این نشان می‌دهد که ما به دنبال راهی برای تولید محتوای موبایلی که برای کاربر مفید و قابل استفاده باشد، نیستیم. کاربران موبایل وقتی وارد وب‌سایت می‌شوند یک تجربه‌ی روان و بدون خطا می‌خواهند که با یک ضربه‌ی انگشت بتوانند آنچه به دنبالش هستند را پیدا کنند. طراحی وب‌سایت موبایلی باید به گونه‌ای باشد که به بهترین شکل محتوای ارائه شده را در معرض استفاده‌ی کاربران قرار دهد. به عنوان صاحب کسب‌ و کار و مدیر برند از خود بپرسید آیا وب‌سایت و اپلیکیشن شما بر اساس اهداف تجاری طراحی شده است؟ آیا مشکلی را حل می‌کند؟ آیا پایدار و ماندگار است؟ برند شما در حوزه‌ی موبایل برنامه‌ی طولانی مدت دارد و استراتژی برای جذب نسل Z طرح کرده است؟ آیا استراتژی بازاریابی محتوای شما برای موبایل بهینه‌سازی شده است؟

 

 

تولید شده در فرامحتوا و چاپ شده در هفته‌نامه‌ی شنبه؛ شماره‌‌ی 63؛ صفحه‌ی 12 (لینک نشریه)

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم