فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

استراتژی‌ بازاریابی محتوا

خانه » استراتژی محتوا » استراتژی‌ بازاریابی محتوا

استراتژی‌ بازاریابی محتوا

استراتژی‌ بازاریابی محتوا این روزها به عنوان یکی از نکات حائز اهمیت در بازاریابی مدرن مدنظر بسیاری از بازاریابان دیجیتال و صاحبان کسب‌ و کارهای نوپاست. این روزها با کنار رفتن سیستم‌های سنتی تجارت و با بهره‌گیری از روش‌های جدید و علمی، تحولی عظیم را در الگوهای کلی بازاریابی شاهد هستیم. با توجه به ضرورت استفاده از محتوا شاید بد نباشد به مبحث گسترده بازاریابی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا بپردازیم.

با هوشمند شدن مخاطبین، جلب نظر و رضایت‌مندی ایشان نیز به مراتب دشوارتر از گذشته شده است. بنابراین نمی‌توان با اکتفاء به ترفندهای ساده بازاریابی آن‌ها را به سوی مسیر دلخواه هدایت کرد. آیا می‌دانستید:

  • تنها 6% از کاربران آنلاین بر روی تبلیغاتی که در فضای مجازی با آن برخورد‌ می‌کنند کلیک خواهند کرد.
  • میزان قابل ملاحظه‌ای از کاربران دستگاه‌های موبایل به صورت تصادفی بر روی تبلیغات موجود در فضای مجازی کیلک‌ می‌کنند.
  • بلاک کردن تبلیغاتی از این دست طی یک سال گذشته با افزایش 41% روبه‌رو بوده است.

اگر فرض کنیم که توسعه تبلیغات بیرونی تأثیرگذاری لازم را برای جذب مشتریان را به دنبال نخواهد داشت،‌ می‌بایست به دنبال چه تمهیدات دیگری بود؟ جواب این سؤال واضح و روشن است بهره‌گیری از” استراتژی محتوا ” به طور مسلم شما نیز با این جمله معروف روبه‌رو شده‌‌اید که در علم بازاریابی آنلاین محتوا به عنوان سردمدار و پادشاه عمل‌ می‌کند، بنابراین‌ می‌توان این گونه تصور کرد که با در دست داشتن کلید بازاریابی محتوا و پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا ، یک امپراطوری را به کنترل خود در آورده‌‌اید‌‌.

 

 

دستاوردهای بازاریابی محتوا برای شما چه خواهد بود؟

بازاریابی محتوا در واقع به عنوان عنصری کلیدی در تمام مراحل بازاریابی شناخته‌ می‌شود و‌ می‌توان با توسل بر آن به ساده‌‌‌ترین روش ممکن تنها به وسیله بالا بردن آگاهی مخاطب از نوع و چگونگی خدمات و محصولات برند مورد نظر، اعتماد وی را جلب نمود. در این مسیر ‌‌‌بهره‌مندی به یک ‌‌‌وب‌ سایت که از نظر تکنیکی بتواند قابل قبول باشد لازم است، چرا که این فضا به عنوان ظرفی مشخص برای مظروف شما که همان محتوا و اطلاعات پردازنده شده است عمل‌ می‌کند. دقت کنید که هرچه کیفیت و قابلیت این اطلاعات بالاتر باشد، مخاطبان بیشتری در سراسر فضای مجازی به سمت برند شما، متمرکز خواهند شد. در این مسیر با بروزرسانی مکرر و منظم ‌‌‌محتوای وب سایت، ارائه مجموعه‌ای از اطلاعات مهم و کلیدی و صد البته به روز و همچنین بهره‌گیری از ترفندهای اثبات شده، در بالا بردن بازدید ‌‌‌وب‌سایت خود،‌ می‌توانید به صورتی اصولی و صحیح در این مسیر، پیشروی کرده و به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنید.

 

 

مراحل کلیدی در طراحی استراتژی بازاریابی محتوا 

استراتژی بازاریابی محتوا تدوین شده از جانب شما‌ می‌بایست شامل تک تک مواردی که در ذیل به آن ها اشاره خواهیم نمود، باشد:

1) اهداف خود را مشخص کنید.

چه معیارهایی را برای کسب موفقیت در نظر دارید؟ این معیارها‌ می‌توانند شامل افزایش در فروش و یا وسعت در دامنه مشترکان برند شما باشند، اما به یاد داشته باشید که محتوایی که از جانب شما تولید می‌شود در واقع به عنوان پشتیبانی قطعی برای رسیدن به منافع و اهداف شما عمل خواهند نمود. به طور مثال اگر در زمینه فروش شلوارهای جین فعالیت‌ می‌کنید ارائه پیشنهاد‌هایی مناسب و صحیح‌ می‌تواند به جلب ‌‌‌رضایت‌مندی مشتریان شما منجر شود. از این گذشته همین مسأله خریدارانی را خارج از فضای وب‌سایت برای شما به دنبال خواهد داشت.

2) مخاطبان یا مشتریان خود را شناسایی کنید.

شما ملزم هستید به صورتی واضح و شفاف مخاطبان خدمات و یا محصولات برند خود را شناسایی کنید و به تشخیص علائق و نیازمندی‌های ایشان بپردازید. بدین منظور می‌توانید به شبکه‌‌های اجتماعی رجوع کنید. به این مهم توجه داشته باشید که نظر مشترکان در ارتباط با برند شما چیست؟ برداشت این افراد از برندهای رقیب را بررسی کنید. تحلیل نیازهای مخاطبان در این بین حائز اهمیت است. گرایش این افراد بیشتر به سمت چه نوع اطلاعات و محتوایی است؟ به این توجه داشته باشید که مشترکان شما اغلب از چه نوع شبکه‌‌های اجتماعی، وبلاگ و یا سایتی دیدن‌ می‌کنند؟ زمان‌های اوج فعالیت آن ها را در فضای مجازی تخمین بزنید. به یاد داشته باشید که هرچه اطلاعات و دانش شما از مخاطبین بالاتر باشد فرایند جلب اعتماد این گروه برای شما ساده‌‌‌تر خواهد بود.

3) موضوعات مرتبط با فعالیت خود را بررسی نمایید

حال زمان آن رسیده که مروری بر روی کارنامه و سوابق کاری خود داشته باشید. در گذشته بر روی چه مضامینی متمرکز بوده اید؟ چه محتویاتی را تولید کرده اید؟ نکات حائز اهمیت در موفقیت‌ها و شکست‌های قبلی شما کدامند؟ به این نکته توجه داشته باشید که پس از بررسی کلی سوابق کاری خود زمان تصمیم گیری فرا‌ می‌رسد. نکات مثبتی که‌ می‌بایست در آینده به آن‌ها بپردازید را انتخاب کنید. به حذف نکات مضر و آسیب رسان بپردازید و در صورت نیاز برخی سیاست‌های مفید را بروزرسانی نمائید. به دنبال مضامین و حیطه‌های مرتبط باشید. چه نکاتی را در این بین از قلم انداخته اید؟ حیطه کاری تخصصی شما چیست؟ قادر به رفع کدام حوزه از نیاز مشتریان خود هستید؟ کلید واژه‌های مرجع در حیطه فعالیت خود را شناسائی کنید.

4‌‌‌) برنامه‌ریزی در جهت تولید استراتژی محتوا

زمان‌بندی که برای انتشار ‌‌‌محتوای خود در نظر گرفته‌‌اید به چه صورت است؟ به چه منابعی برای تأمین و تولید محتوای استراتژیک رجوع‌ می‌کنید؟ پس از جوابگویی به این دو سوال، تقویم جامع  تولید محتوای خود را طراحی کنید. دراین مسیر ملزم به رعایت برخی نکات هستید. از محتواهایی با مضامین با دوام بهره بگیرید، موضوع متن را به گونه‌ای انتخاب کنید که برای مخاطب و سرویس‌های سرچ قابل دسترسی باشد. این جریان زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد که بخواهید ‌‌‌بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتریانی وفادار بدل کنید. این جریان‌ می‌تواند از طریق انتشار آدرس ‌‌‌وب‌سایت در فضاهای مجازی و یا ‌‌‌جمع‌آوری آدرس ایمیل کاربران و یا  ‌‌‌وب‌سایت شما صورت پذیرد. شما به سادگی‌ می‌توانید با تشخیص علاقه مندی‌ها، شخصیت ‌‌‌بازدیدکنندگان و منابعی که ‌‌‌بازدیدکنندگان به آن رجوع‌ می‌کنند، نسبت به جلب توجه آن ها اقدام نمائید.

5. تلاش برای بازنشر محتوای تولیدی توسط مخاطبان

پس از انتشار محتوا زمان آن فرا می‌رسد که به صورت همه جانبه نسبت به توسعه و گسترش پست‌ها از طریق کانال‌های بازاریابی اختصاصی برند خود، اقدام نمایید. این امکان در اختیار شما قرار گرفته است که از طریق فیس‌بوک، لینکدین، توئیتر، اینستاگرام و پینترست به بهترین و حرفه‌ای‌‌‌ترین نحو ممکن محصولات و خدمات مورد نظر خود را به جمع کثیری از مخاطبان معرفی نمایید. دقت کنید که مطالبی که منتشر کرده‌‌اید قابلیت به ‌‌‌اشتراک‌گذاری را داشته باشند. با لحاظ کردن کلید اشتراک (Share) این قابلیت را در اختیار ‌‌‌بازدیدکنندگان قرار‌ می‌دهید که متن شما را با افرادی خارج از ‌‌‌وب‌سایت شما به اشتراک بگذارند. در این راستا‌ می‌توانید با ارسال سرتیتر به مخاطبان خود آن ها را نسبت به بروزرسانی‌های صورت گرفته در وب‌سایت خود، مطلع کنید‌‌.

6. بررسی اطلاعات و بازبینی استراتژی محتوا

پس از اینکه ‌‌‌محتوای مورد نظر خود را منتشر کردید قادر خواهید بود با بهره‌گیری از سرویس‌هایی چون “Google Analytics” کیفیت متن منتشر شده را بسنجید. از طرف دیگر با  استفاده از این سیستم‌ می‌توانید اطلاعات مفیدی از ‌‌‌بازدیدکنندگان و موقعیت جغرافیایی آن‌ها بدست آورید و به مشاهده این مهم بپردازید که مخاطب از چه موضوعات و سرفصل‌های دیگری در وب‌سایت شما بازدید کرده است. تحلیل این اطلاعات به شما در فرایند طراحی یک استراتژی محتوای به مراتب قوی‌‌‌تر و سازنده‌‌‌تر، کمک خواهد کرد و در نهایت به جذب بیشتر ‌‌‌بازدیدکنندگان و مخاطبین به برند شما منجر خواهد شد. شما‌ می‌توانید با دنبال کردن این اطلاعات نقاط ضعف برنامه خود را حذف کرده و نسبت به تقویت سیاست‌های خود اقدام نمائید‌‌.

 

 

بازاریابی محتوا از طریق تلفن‌های هوشمند

آیا می‌دانستید که در ایران بیش از 40% از فعالیت‌های مجازی بزرگسالان از طریق گوشی‌های هوشمند صورت‌ می‌گیرد؟ این بدان معنی است که تمام مضامین و محتوایی که در وب‌سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی قرار‌ می‌گیرند‌ می‌بایست از طریق گوشی‌های موبایل قابل دسترسی باشند و بتوان به سادگی با استفاده از گوشی‌های هوشمند به این مفاهیم دسترسی پیدا کرد‌‌.

در این روند توجه به برخی نکات ساده‌ می‌تواند موجبات دسترسی هرچه ساده‌‌‌تر مخاطبین موبایل به موضوعات و ‌‌‌محتوای ارائه شده توسط شما را فراهم کند:

  • بهره‌گیری از سرتیترهایی قوی و کوتاه
  • بهره‌گیری از ویدیوهایی کوتاه‌‌‌تر
  • بهره‌گیری از Headers‌ها در متن

مادامی که توانایی تولید محتوای ‌‌‌وب‌ سایت جداگانه و اختصاصی برای مخاطبان نمایشگرهای دسکتاپ و گوشی‌های موبایل را در خود نمی‌بینید،‌ می‌بایست اقدام به تولید محتوایی کنید که از نظر هر دو گروه از مخاطبان قابل دسترسی باشد. توجه داشته باشید که در مبحث استراتژی محتوا‌ می‌بایست تمام تمرکز خود را بر روی جلب نظر مخاطبین و تلاش برای ارتقاء خدمات به این طیف بگذارید. چراکه بهترین استراتژی‌های تولید محتوا به آن دسته از سیاست‌هایی اطلاق‌ می‌شوند که در جهت رشد و توسعه مخاطبان و ‌‌‌بازدیدکنندگان گام بر‌ می‌دارند. همین امر موجب معرفی، محبوبیت و گسترش هرچه بیشتر کمپانی و برند مورد نظر شما خواهد شد.

کلمات کلیدی ارزشمند

شما در هر مطلب و یا تولید محتوای سایت، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف به اشتراک می‌گذارید از انتخاب کلمات کلیدی راحت نگذرید. در غیراینصورت یکی از رموز ماندگاری در اینترنت را از دست می‌دهید. کلمات کلیدی تعیین کننده‌ موضوع سایت، مقالات و اخبار قرار گرفته در صفحات شما هستند و از دو دید کلی قابل توجه هستند. نخست اینکه با انتخاب صحیح کلمات کلیدی، ورود کاربران به سایت شما افزایش می‌یابد و از سوی دیگر با انتخاب هوشمندانه‌ این کلمات، مخاطبان درستی سایت شما را مشاهده می‌کنند. به عبارت دیگر، کلمات کلیدی می‌توانند کمیت و کیفیت بازدیدهای سایت و مطلب شیر شده شما را افزایش دهند.

  • صفحات ورود

بیشتر طرح دیجیتال مارکتینگ شما بر اساس این است کهتولید محتوای سایت به روشی تولید شود که بازدیدکنندگان شما به صفحات ورودی راهنمایی می شوند که در آن جا فرم پر می ­کنند و مواردی را که می ­خواهند را به صورت رایگان دانلود می ­کنند. چند نکته برای افزایش سرعت مکالمات و گفت وگوها وجود دارد که شامل سادگی گزینه ­های فرم، ایجاد راه ­های تماس قوی برای افزایش عملکرد و شامل گواهینامه مشتری برای ثبات اجتماعی در صفحه ­ی وب سایت می ­شود.

  • ویدیوها

در طرح بازاریابی آنلاین باید با استفاده از اجرای ویدیو، مطالب جذابی را برای مشتریان خود بگذارید که به راحتی بتوانند ببینند و به اشتراک بگذارند. طبق تحقیقات اخیر، ۶۴% بازدیدکنندگان وب سایت­‌ها، تمایل دارند که محصول مورد نظر خود را بعد از دیدن ویدیوی محصول بخرند. بنابراین، هر شرکت دارای تجهیزات باید از مزیت‌های گرایش به بازاریابی ویدیویی استفاده کند و ویدیوهایی بسازد که در آن ارزش­‌های شرکت نشان داده شود.

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۱ دیدگاه
  • ایمان ۱۶ مهر ۱۳۹۷

    ممنون از تیم فرا محتوا برای مقالات جذابی که تهیه میکنه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم