فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

چگونگی مدیریت شبکه های اجتماعی

خانه » انتشار و ارزیابی » چگونگی مدیریت شبکه های اجتماعی

چگونگی مدیریت شبکه های اجتماعی

 ایجاد استراتژی کارآمد برای مدیریت هرچه بهتر شبکه‌‌ های اجتماعی

افراد امروزه بیشتر وقت خود را صرف جستجو در شبکه های اجتماعی، با هدف یافتن محتوای مورد نیاز خود و یا سرگرمی می‌نمایند. این بدین معناست که اگر بخواهند کالایی را خریداری نمایند، به صفحه‌ی فروشگاهی آن کالا بر روی “اینستاگرام” و یا کانال‌های فروشگاهی موجود در “تلگرام” مراجعه نموده، کالای مورد نظر خود را با دیگر کالاهای مشابه مقایسه کرده و سرانجام کالای مورد نظر خود را بدون اتلاف وقت در ترافیک و بی‌نیاز از جستجو در بازار، تهیه می‌کنند که این سهولت در انجام کار‌های روزانه را مدیون تکنولوژی و دنیای دیجیتال هستیم. بدیهی است که پس از گذشت مدتی تعداد این پایگاه‌های اطلاعاتی، فروشگاهی، سرگرمی و… در فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی رو به افزایش می‌رود و طبیعتاً رقابت در میان مدیران این پایگاه‌ها نیز چندین برابر خواهد شد.

سؤالاتی نظیر سؤالات زیر می‌تواند ذهن هر خواننده‌ای را به خود درگیر کند:

  • چه عواملی می‌تواند یک مدیر شبکه های اجتماعی را پیروز این چالش نماید؟
  • چه عواملی می‌تواند یک پایگاه موجود در شبکه‌ های اجتماعی را نسبت به دیگر رقبای خود منحصر به فرد نماید؟
  • چگونگی مدیریت شبکه های اجتماعی چه نقشی را در این رقابت ایفا می‌نماید؟

 

در ادامه‌ی این مقاله سعی داریم تا پاسخ‌هایی را برای این سؤالات بیان کنیم و در رابطه با آن‌ها توضیحاتی را ارائه ‌نماییم.
فرض کنید شما قصد دارید کالایی را به واسطه‌ی یک شبکه‌‌ اجتماعی خریداری کنید و یا به دنبال اطلاعات مورد نیاز خود هستید. آیا نحوه‌ی برخورد مسئول یا مدیر آن پایگاه اطلاعاتی یا فروشگاهی، بر تصمیم شما تأثیر خواهد داشت؟ آیا نحوه‌ی طبقه‌بندی اطلاعات و یا دسته‌بندی کالای مورد نظر، نظر شما را به خود جلب می‌نماید؟ آیا زمان در پاسخگویی به شما در چرخه‌ی تصمیم‌گیریتان تأثیر دارد؟ آیا توضیحات و Caption محصولات و خدمات در این پایگاه‌ها، برای شما مهم است؟ پس از اندکی تأمل پاسخ این سؤالات را با “بله” بیان خواهید نمود.
بنابراین مدیریت شبکه های اجتماعی  به صورت پویا و فعال می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل کسب موفقیت در زمینه‌ی توسعه‌ی فعالیت تجاری شما در یک شبکه‌ اجتماعی باشد.

اگر شما قصد راه‌اندازی یک صفحه و یا کانال با مضمون فروشگاهی، علمی، سرگرمی و… دارید، می‌بایست کار خود را با مدیریت پویا، برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی شبکه های اجتماعی آغاز نمایید.

چه چیز کسب و کار در فضای مجازی را رونق می‌بخشد؟

شاید راه‌اندازی یک صفحه با محتوای فروشگاهی، سرگرمی، تجاری و… کار مشکلی نباشد و هر فردی بتواند برای خود یک پایگاه راه‌اندازی نموده و به راحتی شروع به فعالیت کند، اما ممکن است تمام این پایگاه‌ها نتوانند در آینده‌ی کاری خود با موفقیتی چشم‌گیر روبه‌رو شوند. عاملی که می‌تواند شما را در بین رقبای خود منحصر به فرد و پر مخاطب سازد، برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی برای مدیریت شبکه های اجتماعی مورد نظر شما می‌باشد. اگر شما قصد راه‌اندازی یک صفحه و یا کانال با مضمون فروشگاهی، علمی، سرگرمی و… در یک شبکه‌ اجتماعی را دارید، می‌بایست کار خود را با مدیریت پویا، برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی شبکه های اجتماعی آغاز نمایید تا بتوانید در میان دیگر پایگاه‌ها و رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید. در ادامه راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم که برای طراحی یک استراتژی قدرتمند برای مدیریت شبکه‌‌ های اجتماعی به آن‌ها نیاز دارید را نام برده و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

هفت گام اساسی برای ایجاد استراتژی قدرتمند در زمینه‌ی مدیریت شبکه های اجتماعی عبارت است از:

استراتژی مدیریت شبکه های اجتماعی

1) پس از ایجاد پایگاه مورد نظر اهداف خود را معین نمایید.

توجه داشته باشید مشخص کردن اهداف در ابتدای کار می‌تواند گام بلندی در راستای موفقیت در مدیریت شبکه های اجتماعی باشد. پس نیاز‌ها و اهداف را تعیین نموده و در رابطه با چگونگی تحقق این اهداف تصمیمات اولیه مانند نام پایگاه، زمینه‌ی فعالیت آن و دیگر موارد را إتخاذ نمایید. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که اهداف خود را تا جای ممکن محدود نمایید؛ زیرا در نظر گرفتن چند هدف متفاوت، تمرکز حواس را از شما سلب خواهد کرد و در آخر هیچ‌ یک از اهداف مورد نظر محقق نمی‌شوند. توصیه‌ی ما به شما در نظر گرفتن دو هدف اصلی و دو هدف فرعی مرتبط با اهداف اصلی است.

اهداف مدیریت شبکه های اجتماعی

2) تعیین نمودن محدوده برای اهداف در مدیریت شبکه های اجتماعی

مشخص نمودن محدوده برای اهداف پیش رو بدان معناست که شما می‌بایست استاندارد‌هایی را برای آینده مشخص نموده و به محض دستیابی به آن استاندارد‌ها خواهید دریافت که هدف ما محقق شده است. برای مثال اگر اولین هدف اصلی شما جمع‌آوری مخاطب و خریدار است، باید برای این هدف برنامه‌ریزی کنید که این برنامه‌ریزی شامل؛ تعداد مورد نظر اعضاء، کیفیت اعضاء و موارد بسیار زیاد دیگری می‌باشد.
بلند پروازی در انتخاب اهداف و تعیین محدوده برای آن‌ها می‌تواند همه چیز را خراب کند. بعضی افراد اهداف خود را بلندپروازانه و دور از دسترس انتخاب می‌کنند و از طرفی دیگر خود را برای شکست در تحقق آن هدف آماده می‌کنند که علاوه بر وجود آمادگی برای شکست باز هم می‌تواند دلسردی مدیر شبکه اجتماعی را به ارمغان آورد.
در نظر داشته باشید تعیین اهداف مشخص و محدوده‌ی زمانی یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌های هدف‌گذاری می‌باشند، البته به آن شرط که به درستی و با منطق برنامه‌ریزی شوند.

 

3) شناسایی اعضای فعال و طرفداران اطلاعات شما و یا مشتریان ایده‌آل

در بسیاری از پایگاه‌های بوجود آمده مشاهده شده است که پس از مدتی، فعالیت مدیریت شبکه های اجتماعی در صفحه‌های اطلاعاتی و سرگرمی کاهش یافته و در صفحه‌های فروشگاهی و تجاری به سبب کاهش متقاضیان دچار زیان‌دهی می‌شوند که یکی از دلایل عمده‌ی آن می‌تواند نداشتن شناخت از نیاز‌های متقاضیان و مشتریان باشد. شناختی دقیق از مخاطبان و مشتریان و همچنین نیاز‌های آن‌ها سبب می‌شود که بتوانید مطالب پر‌ طرفدار، اطلاعات کارآمد و محصولات مورد نیاز مخاطبان را با توجه به زمان و مکان زندگی آن‌ها برایشان فراهم نمایید که این امر موجب افزایش بازدید و در نهایت موجب سود‌دهی بالاتر و پیشرفت چشمگیر می‌شود.

 

4) بررسی نتایج و مدیریت آن‌ها به طور دائم

این مرحله از طراحی استراتژی برای مدیریتی پویا را می‌توان از مهم‌ترین عوامل پیشرفت و توسعه‌ی کسب‌ و کار شما در این شبکه‌ها دانست. زیرا شما با در نظر گرفتن نتایج بدست آمده از یک دوره فعالیت، می‌توانید به صحیح یا نادرست بودن استراتژی که در دستور کار خود قرار داده‌اید پی برده و به اصلاح استراتژی نادرست و یا با گسترش دادن گونه‌ی صحیح آن، در جهت پیشرفت گام بردارید. در حقیقت در این مرحله باید ارزیابی همه‌ جانبه و مستمری را بر مخاطبانتان داشته باشید. مخاطبان چه محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی را بیشتر پسندیدند، نسبت به کدام محتوا واکنش بیشتری از خود نشان دادند، چقدر در کمپین‌ها و نظرسنجی‌های شما مشارکت داشته‌اند و از این دست ارزیابی‌ها که جمع‌آوری داده‌های آن خیلی هم سخت نخواهد بود.

 

5) انتخاب شبکه اجتماعی کارآمد، مناسب با اهداف فعالیت

بسیاری از مدیران صفحه‌ها در شبکه های اجتماعی، بدون تحقیق و یافتن شبکه‌ اجتماعی مناسب با اهدافشان سعی دارند در انواع این شبکه‌ها فعالیت نموده و فعالیت خود را به صورت مستمر پیش بگیرند. در حالی که می‌توانند با بررسی نیاز مخاطبان در هر یک از شبکه های اجتماعی، بدون تلف کردن وقت و هزینه‌ی خود، تمام انرژی خود را در فضایی مناسب سرمایه‌گذاری نمایند و شاهد پیشرفت روز افزون خود باشند.
در ابتدا می‌بایست دریافت، در حال حاضر که شما در حال فعالیت هستید کدامیک از شبکه های اجتماعی از طرفداران بیشتری برخوردار است و افراد بیشتر وقت خود را در فضای مجازی بر روی کدام یک از شبکه های اجتماعی می‌گذرانند. پیدا کردن پاسخ برای این سؤال می‌تواند برای شما در جهت یافتن فضای مناسب برای فعالیت امری مثبت باشد.

 

6) طراحی تاکتیک و استراتژی برای ایجاد محتوای مورد نظر

می‌دانیم که محتوا و شبکه های اجتماعی دو نام جدا نشدنی از یکدیگر هستند. در صورت عدم وجود محتوا، شبکه‌ اجتماعی بی‌معنا شده و در صورت نبود شبکه‌ اجتماعی، هیچکس از محتوای تولیدی توسط شما در زمینه‌ی اطلاعات، اخبار، سرگرمی، تجاری و… مطلع نمی‌شود. با توجه به این نکته، مدیریتی می‌تواند موفقیت تیم خود را شاهد باشد که این دو را در کنار هم به بهترین حالت پیش ببرد.
در زمینه‌ی تولید محتوا سه فاکتور اصلی وجود دارد که در صورت توجه به آن‌ها، می‌تواند محتوایی تأثیرگذار را برای مخاطبان ارائه نمایید. این سه فاکتور عبارتند از:

  • نوع محتوا و تناسب آن با زمینه‌ی فعالیت
  • زمان ارسال هر محتوا در شبانه روز
  • بررسی بازخورد هر محتوا

از دیگر نکات قابل توجه در رابطه با تولید محتوای شبکه‌‌‌های اجتماعی، می‌توان به نوع محتوا اشاره نمود. برخی پایگاه‌های خبری، محتوای خود را در قالب متنی ساده و در برخی اوقات همراه با لینک صفحه‌ی مربوط به منبع خبر، در صفحه‌ی خود منتشر می‌نمایند. اما در دستور کار قرار دادن این روش برای یک پایگاه سرگرمی، نمی‌تواند بازخورد قابل قبولی داشته باشد.
در پایگاه‌های سرگرمی معمولاً محتوا در قالب متن، تصاویر، ویدئو و تصاویر متحرک ظاهر می‌شوند. در پایگاه‌های تجاری توضیحات در رابطه با خدمات قابل ارائه در قالب متن و تصاویر مربوط و در زمینه‌ی فروشگاهی توضیحات جامع در رابطه با محصولات و تصاویری از کالا مشاهده می‌شوند.

 

7) ایجاد یک تیم و تقسیم وظایف تخصصی میان اعضای تیم

مدیریت شبکه های اجتماعی امری حساس است و به فعالیت مستمر نیازمند است. پس از گذشت مدتی مخاطبان صفحه‌ی شما افزایش پیدا کرده و یا به تعداد خریداران و مشتریان شما افزوده شده است. در این زمان مدیریت به تنهایی نمی‌تواند نیاز مخاطبان را با بالاترین کیفیت برطرف نماید و نیاز به همکاری را حس می‌کند. حال می‌بایست برای اداره‌ی پایگاه خود تیمی خبره را تشکیل دهید و هر یک از وظایف را به صورت اختصاصی به هر یک از اعضای تیم محول نمایید. وظایفی مانند تولید محتوا، بررسی و جستجو در منابع خبری معتبر، جستجو در موتور‌های جستجوگر، تهیه‌ی تصاویر، تهیه‌ی ویدیو‌های مرتبط و… را می‌توان از اساسی‌ترین وظایف تیم مدیریت شبکه‌  اجتماعی نام برد. این امر موجب تمرکز هر یک از اعضای تیم به وظایف اختصاصی خود می‌شود و پایگاه شما در مسیر پیشرف روز افزون قرار می‌گیرد.

 

امیدواریم با بکارگیری پیشنهادات و راهنمایی‌های ذکر شده در این مقاله، بتوانید ایتدا یک استراتژی مناسب برای مدیریت شبکه های اجتماعی خود تدوین کنید و بر اساس شناسایی نیاز مخاطبانتان، محتوایی منحصربه‌فرد برای رضایت‌مندی و خوشحالی آنان تولید نمایید و پایگاه مورد نظر خود را با مدیریت پویا و مستمر توسعه داده و موفقیت خود را تضمین نمایید.

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۲ دیدگاه
  • آرش امیرابراهیمی ۲۶ فروردین ۱۳۹۸

    ممنونم از مطلب بسیار مفید و خوبتون ولی کاش برای حمایت از شبکه های اجتماعی فارسی مطلبی بذارین و شبکه اجتماعی ویدارنا رو هم معرفی کنین. من مدتهاست ازش استفاده می کنم و به جرات می تونم بگم که قویترین شبکه اجتماعی فارسیه.
    موفق باشید

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم