فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

مهم‌ترین روندهای بازاریابی محتوا 2017 که کسب‌ و کارتان را متحول خواهد کرد!

خانه » استراتژی محتوا » مهم‌ترین روندهای بازاریابی محتوا 2017 که کسب‌ و کارتان را متحول خواهد کرد!

مهم‌ترین روندهای بازاریابی محتوا 2017 که کسب‌ و کارتان را متحول خواهد کرد!

در حالی ماه‌‌های پایانی سال 2017 را به سر‌‌ می‌بریم که شبکه‌‌های اجتماعی از طریق نفوذ اینترنت به عمق جامعه، تأثیرات زیادی بر فضای کسب‌ و کار داشته و تغییرهایی را در آن به وجود آورده‌اند. هم‌گامی با تغییرات و پویایی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که شما هم باید در فضای کسب‌ و کارتان به آن توجه کنید. شما باید بدانید که کدام یک از جنبه‌‌های بازاریابی اهمیت بیشتری دارد. هم‌چنین باید به راه‌‌های تغییر استراتژی‌‌های بازاریابی محتوا برای هماهنگی با فضای جدید فکر کنید. ما در این مقاله به بررسی مهم‌ترین روندهای بازاریابی محتوا در سال 2017 پرداخته‌ایم که هر کدام‌شان‌‌ می‌توانند به میزان قابل ملاحظه‌ای بر کسب‌ و کار شما تأثیر بگذارند:

1) بازاریابی مجدد مسیر تولید را مشخص‌‌ می‌کند

بازاریابی مجدد در واقع نوعی از بازاریابی محتوا است که مشتری را تا زمان خرید، با شما همراه‌‌ می‌کند. به عنوان مثال ممکن است مشتری تبلیغات محصول شما را در سایتی ببیند ولی فعلاً آمادگی خرید نداشته باشد. بنابراین شما باید کاری کنید که او بعدها هم شما را فراموش نکند تا در زمان مناسب خرید خود را از شما انجام دهد. هم‌چنین باید کاری کنید که مشتریانی که یکبار از شما خرید کرده‌اند، در دفعات بعدی نیز به شما مراجعه کنند. Google Ad می‌تواند چنین کاری را از طریق ثبت کوکی‌‌های کاربران انجام دهد. شما با استفاده از لیستی که از این کوکی‌ها به دست خواهید آورد،‌‌ می‌توانید در بازدیدهای بعدی تبلیغات معین را برای آن‌ها نشان دهید. بازاریابی با فیسبوک هم شبیه بازاریابی با گوگل است اما تفاوت‌‌های کلیدی دارد. فیسبوک با در اختیار گذاشتن لیستی از مشتریان، آمار ترافیک وب سایت و برنامه‌ای از فعالیت‌ها به بازاریابی شما کمک‌‌ می‌کند. Ad Roll نیز با فیسبوک، گوگل، یاهو و مایکروسافت کار کرده و امکان داشتن لیستی از کاربران بر اساس مناطق جغرافیایی مختلف را برای شما فراهم‌‌ می‌کند. یکی دیگر از راه‌‌های مؤثر در این زمینه استفاده از لینک‌‌های بازاریابی یا پیوندهاست. شما‌‌ می‌توانید لینکی کوتاه از تبلیغ مورد نظرتان ایجاد کرده و آن را در شبکه‌‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و وبلاگ‌ها منتشر کنید تا هرکس که علاقه‌مند باشد با کلیک بر روی لینک، بنر شما را مشاهده کند.

 

2) محتوا را برای افراد مختلف شخصی‌سازی کنید

شما باید بتوانید با هر کس مطابق میلش رفتار کنید و محصولات و اطلاعاتی را که به آن‌ها علاقه دارد، نشان دهید. فرض کنید شما از سایتی در زمینه‌ی فروش کتاب بازدید‌‌ می‌کنید و آن سایت ایمیل شما را ثبت‌‌ می‌کند. آن گاه در بازدیدهای بعدی متناسب با موضوعاتی که تا به حال در سایت دنبال کرده‌اید، به شما پیشنهاداتی را ارائه خواهد داد. این پیشنهادات‌‌ می‌تواند بر حسب محدوده‌ی قیمتی، نوع علاقه‌مندی و یا ویژگی دیگری باشد؛ مهم آن است که ویژگی مورد نظر برای کاربر مهم بوده باشد. اثرگذاری بازاریابی نفر به نفر 4 برابر بیشتر از بازاریابی عمومی است و این کار میزان فروش را تا 20 درصد افزایش خواهد داد. شخصی‌سازی نه فقط برای شما بلکه برای مشتریان هم مهم است. آن‌ها دوست ندارند در هر بازدید در میان انبوه اطلاعات گم شوند و یا زمان زیادی را برای جستجوی محصول مورد نظرشان از دست بدهند.

 

3) قدرت برندها را دست کم نگیرید!

به هرحال هرچقدر هم که محتوا تولید کنید، زمانی از نظر موضوع محتواهای تولید شده به حد اشباع خواهید رسید. به علاوه اینکه تنها شما نیستید که محتوا تولید‌‌ می‌کنید؛ افراد و شرکت‌‌های زیاد دیگری هم در دنیا مشغول تولید محتوا هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید حرف‌‌های جدیدتری برای گفتن داشته باشید، باید در موضوعات مورد نظر عمیق‌تر شوید. از این طریق که به جای یک مقاله‌ی کلی درباره‌ی یک برند خاص، آن برند را در زمینه‌‌های موضوعی جزئیتر بررسی کنید. مثلاً تاریخچه‌ی شرکت Nike یا معرفی محصولات آن بارها و بارها توسط سایت‌‌های مختلف ارائه شده است. در عوض شما‌‌ می‌توانید درباره‌ی بازتاب فعالیت‌‌های خبرساز شرکت Nike در روزنامه‌‌های خارجی محتوا تولید کنید. برای این کار تمام زیرشاخه‌‌های موضوعی معین را بنویسید و به حوزه‌هایی بپردازید که کمتر درباره‌ی آن‌ها کار شده است. برندها موضوعاتی جذاب هستند که‌‌ می‌توانند در موفقیت شما تأثیر بسزایی بگذارند.

 

4) محتوای شما باید با زبان طبیعی افراد سازگار باشد

دنیای اینترنت کم کم دارد به سمتی‌‌ می‌رود که افراد بدون نیاز به تایپ کردن بتوانند فعالیت‌‌های خود را در اینترنت پیگیری کنند. شاید عجیب باشد، اما در حال حاضر 20 درصد از جستجوهای شرکت گوگل از طریق جستجوی صوتی انجام‌‌ می‌گیرد. بر اساس یک پژوش 79 درصد از افراد 18 تا 29 ساله و 39 درصد از افراد 44 تا 53 ساله از جستجوی صوتی استفاده‌‌ می‌کنند. زبان گفتار با زبان نوشتار قدری متفاوت است و شما باید این نکته را در نظر بگیرید. مثلاً به جای آن که عنوان محتوای خود را «بهترین ابزارهای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک» بگذارید، آن را به زبان مخاطب نزدیک کنید: «بهترین ابزارهای بازاریابی کسب‌ و کارهای کوچک چیست؟». چون اکثر جستجوهای صوتی با موبایل انجام‌‌ می‌شود، باید سایت شما قابلیت اجرا در موبایل را داشته باشد. هم‌چنین از به کار بردن جملات و عبارت‌‌های طولانی پرهیز کنید.

 

5) حجم محتوا با موضوع آن متناسب است؟

نظرسنجی Orbit Media از بین 1000 وبلاگ نشان‌‌ می‌دهد که انگار بازاریاب‌ها در تولید محتوا با حجم هرچه طولانی‌تر با هم مسابقه گذاشته‌اند! این کار شاید برای رتبه‌بندی وبلاگ یا سایت شما در SERPs تأثیر داشته باشد، ولی به تدریج کاربران تمایل کمتری را به سایت شما نشان خواهند داد. آن‌ها از مواجه شدن با یک مطلب طولانی و وقت گیر زیاد خوششان‌‌ نمی‌آید. به همین خاطر اگر موضوع مورد نظر شما در تعداد کمتری از کلمات قابل توضیح است، سعی نکنید آن را به زور در تعداد زیادی از کلمات شرح و بسط دهید. هم‌چنین علاوه بر متن، از قالب‌‌های گرافیکی مانند نمودارها و جدول‌ها هم استفاده کنید.

 

6) بازاریابی تأثیرگذار همه چیز را عوض خواهد کرد

بازاریابی تأثیرگذار حدود یک دهه است که در زیر شاخه‌‌های بازاریابی جای گرفته است. بر طبق یک گزارش 92 درصد از مردم از توصیه‌ی افراد دیگر تأثیر‌‌ می‌پذیرند و بر اساس آن به مارک‌ها و برندهای مختلف اعتماد‌‌ می‌کنند، حتی اگر هیچی اطلاعی از آن برندها نداشته باشند! حتی Google Trends هم نشان دهنده‌ی گسترش دامنه‌ی بازاریابی تأثیرگذار در چند سال اخیر است. یک کار مفید در این‌باره مصاحبه است. شما به جای نوشتن یادداشت‌ها و مقاله‌‌های مختلف درباره‌ی یک محصول‌‌ می‌توانید از چند چهره‌ی معروف مصاحبه‌هایی درباره‌ی آن محصول بگیرید و نظر مثبت آن‌ها را منتشر کنید. هم‌چنین‌‌ می‌توانید یک کمپین بازاریابی برای افراد تأثیرگذار و مطرح معرفی کنید و بر روی آن در رسانه‌ها مانور دهید.

 

7)فیلم‌ها ارزش حیاتی دارند

استفاده از فیلم‌ها تا به حال رو به افزایش بوده و در سال‌‌های آینده نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. در بین سال‌‌های 2011 تا 2015 تماشای ویدیوهای دیجیتال به طور میانگین از 39 دقیقه به 115 دقیقه افزایش داشته است. برطبق اعلام شرکت سیسکو تا پایان سال 2017 حدود 69 درصد از حجم کل ترافیک مصرفی اینترنت در جهان را ویدیوها به خود اختصاص خواهند داد. هم‌چنین تقاضا برای محتواهای ویدیویی تا سال 2018 به حدود 3 برابر خواهد رسید. در میان بازاریابان برند، ویدیو هم‌چنان مطلوب‌ترین محتوا است و برطبق یک نظرسنجی 86 درصد از بازاریابان، ویدیو را به قالب‌‌های دیگر ترجیح داده‌اند. تا چند سال پیش ویدیوها فقط افقی بودند، اما الان به خاطر صفحه‌‌های گوشی تلفن همراه، ویدیوهای عمودی نیز جای خود را بین کاربران باز کرده‌اند. نیازی نیست که ویدیوی شما حتماً تولیدی باشد؛‌‌ می‌توانید با برش قسمت‌هایی از فیلم‌‌های موجود، یک کلیپ درست کنید و یا از موضوعات ساده مثل پشت صحنه‌ها فیلم تهیه کنید. هم‌چنین از امکاناتی مانند boomerang در اینستاگرام و یا Facebook Live Video‌‌ می‌توانید برای ارتباط ویدیویی با کاربران استفاده کنید.

 

8)تبلیغات بومی، کارسازترند

شاید بتوان گفت تبلیغات بومی در سال‌‌های آینده فضای بازاریابی را با تحولاتی که به وجود‌‌ می‌آورند، منفجر کنند! هزینه‌‌های صرف شده در این زمینه از 13.9 میلیارد دلار در سال 209 به 21 میلیارد دلار در سال 2018 خواهد رسید و این رقم بیان کننده‌ی جهش 51 درصدی آن هم فقط در 2 سال است! هم‌چنین این موضوع بیانگر آن است که حدود 86 درصد از کاربران از تبلیغات بومی استقبال‌‌ می‌کنند بررسی‌ها نشان داده مصرف کنندگان در هنگام دیدن محتواها و تبلیغات، 25 درصد بیشتر به تبلیغات بومی توجه‌‌ می‌کنند. هم‌چنین با ظهور سیستم عامل‌هایی نظیر Outbrain و Taboola این آمار بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد. برای بازاریابان B2B، تبلیغات بومی یک راه ساده برای حل مشکلات توزیع محتوا است.

 

در پایان باید گفت که تا پایان سال 2017 نحوه‌ی ایجاد و توزیع محتوا به شدت تغییر خواهد کرد. هم اکنون در زمان نوشتن این مقاله بیش از 2 میلیون پست وبلاگی به صورت روزانه منتشر‌‌ می‌شوند و این آمار در سال‌‌های بعد به شدت افزایش خواهد داشت. به راهکارهای بالا فکر کنید و برای کسب‌ و کارتان تصمیمات جدیدی را بگیرید؛ تصمیماتی که آینده‌ی شما را متحول کنند و شما را همگام با تغییرات فضای ارتباطات به جلو هدایت کنند.

 

 

تولید شده در فرامحتوا و چاپ شده در هفته‌نامه‌ی شنبه؛ شماره‌‌ی 63؛ صفحه‌ی 12 (لینک نشریه)

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم