فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

تفاوت بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا(سنتی)

خانه » استراتژی محتوا » تفاوت بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا(سنتی)

تفاوت بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا(سنتی)

 

بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing) در مقابل بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing)

آیا می‌دانستید:

  • 84 % مخاطبان 25 تا 35 ساله‌، سایت‌های محبوب خود را ترک کرده‌اند چون تبلیغات غیر مرتبط دیده‌اند.
  • 86 % مخاطبان تلویزیون‌های شخصی، تبلیغات تلویزیونی را رد می‌کنند.
  • 44 % از ایمیل‌های مستقیم که بدون درخواست مخاطبان ارسال شده است، باز نمی‌شوند.

همین آمار مختصر به خوبی پاسخ ما در خصوص مقایسه‌ی میان بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing) و بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing) را نشان می‌دهد. این آمار به صورت واضح و شفاف ضعف بازاریابی سنتی و تبلیغ‌زدگی مخاطبان امروزی را نمایش می‌دهد. در ابتدای بحث بیایید تعریفی از این دو استراتژی داشته باشیم. اما پیش از آن در مورد استراتژی بازاریابی، دو جنبه را همواره در ذهن داشته باشید: موضوع توزیع و پیام. در حقیقت وجه تمایز این استراتژی‌ها در این دو مفهوم نهفته است. به این معنی که هر کدام از این استراتژی‌ها چه نوع پیامی را از چه طریقی به اطلاع مخاطبان می‌رسانند. به صورت کلی استراتژی بازاریابی قدیم و جدید بر اساس تعریف ذیل قابل تفکیک خواهد بود:

  • مارکتینگ جدید:

    به هر تکنیک بازاریابی که به جای اصرار به خرید برای کسب درآمد، به تمرکز بر تأمین علایق مخاطبان اصرار داشته باشد، گویند.

  • مارکتینگ قدیمی:

    به هر نوع تکنیک بازاریابی که محصولات و خدمات را به زور و با فشار به مخاطبان برای خرید تحمیل نماید.

حال به تفاوت میان بازاریابی سنتی و بازاریابی درونگرا با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت: بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing)، بر تولید محتوای با کیفیت تمرکز دارد. محتوایی که بتواند مخاطبان را با انتخاب خودشان به سمت برند و خدمات شما جذب کند. در صورتی که شما محتوایی متناسب با نیازها و علایق مشتریانتان تولید نمایید، می‌توانید بصورت طبیعی و بدون هیچ تقلب و تحمیل موضوعی، ترافیک و بازدید درونی بیشتری را جذب کرده و در ادامه با استفاده از تکنیک‌های دیگر آن‌ها را تبدیل به مشتریان خود نمایید. مفهوم بازاریابی درونگرا همانطور که در مقالات پیشین به آن اشاره کردیم با مفاهیم سئو و بازاریابی محتوا گره خورده است و ما می‌دانیم برای بکارگیری این عبارت، نیاز به یک تغییر پارادایم اساسی در بازاریابی آنلاین وجود خواهد داشت؛ چرا که شاخص‌های سئو اساساً و دائماً تغییر می‌کنند و همچنین بازاریابی دیجیتال نیز تغییرات گسترده‌ای نسبت به بازاریابی سنتی خواهد داشت. توزیع دیجیتال (Digital distribution)، داده قابل اندازه‌گیری با امکان تحلیل و بررسی نتایج را، در اختیار شما قرار خواهد داد. تمام این موارد به وضوح بیانگر این مطلب است که اگر استراتژی بازاریابی درونگرا به درستی اجرا شود بسیار اثربخش‌تر از استراتژی بازاریابی برونگرا یا سنتی خواهد بود. بنابراین در بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing) هم روش توزیع متفاوت شده است و هم پیامی که به مخاطبان ارسال می‌شود تغییر کرده است. در حقیقت “بازاریابی دیجیتال” و “بازاریابی سنتی” تنها در خصوص روش‌های جدید برای توزیع پیام صحبت می‌کردند در حالی که Inbound Marketing به همراه خود پیام جدیدی را به مخاطبان و مشتریان انتقال داد. این پیام حاوی شفافیت، آموزش، متناسب با علاقه‌ی مخاطب و همچنین سرگرم‌کننده و مشتاق کننده بود. بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing) یا بازاریابی سنتی، بازاریابی هستند که با رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجلات، ایمیل‌های مستقیم، بیلبورد و اسپانسر شدن برای حمایت از رویداد‌ها شناخته شده است. حتی استراتژی بازاریابی سنتی می‌تواند در روش‌های توزیع‌های جدید و دیجیتال خودش را نشان دهد. نظیر: ایمیل‌های انفجاری، تبلیغات بنری، PPC و… . نکته‌ای که موجب خواهد شد حتی به این استراتژی‌ها هم، سنتی یا برونگرا گفته شود همان مفهوم پیامی است که به مخاطبان انتقال خواهند داد. پیام این نوع بازاریابی، تحت فشار گذاشتن مشتری برای خرید محصول یا خدمت است که عملاً با توجه به تغییرات پرسونای مخاطب، کاربردی و اثربخش نخواهند بود. بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing) اساساً بازاریابی است که تمرکزش بر ایجاد مزاحمت است؛ مزاحمت از این بابت که در فرایند عملکردی مخاطبان، با ارائه‌ی موضوعات و تبلیغات غیر مرتبط وقفه ایجاد می‌کند. در حالی که اساس فرایند بازاریابی در استراتژی بازاریابی درونگرا، اجازه و نظر خود کاربر است. اول اینکه برای گرفتن اطلاعات و برقراری ارتباط از خود مخاطبان کسب اجازه می‌کند. به این ترتیب که آن‌ها را به واسطه‌ی تکنیک‌های محتوایی ترغیب می‌کند که برای دریافت مستمر محتوای متناسب با نیاز خود، اطلاعاتشان را وارد نماید. دوم اینکه در صورتی که مخاطبی سؤالی داشته باشد به او متناسب با احتیاجش پاسخ خواهد داد. به این معنی که ارتباط یک طرفه‌ای وجود ندارد و ارتباطی که وجود دارد کاملاً دو طرفه خواهد بود.

در نهایت تفاوت استراتژی بازاریابی درونگرا و برونگرا را در قالب جدول ذیل به صورت خلاصه جمع بندی خواهیم نمود:

Inbound MarketingOutbound Marketing
ارتباط دو طرفهارتباط یک‌ طرفه
در این نوع بازاریابی ارتباط دو سویه میان شما و مخاطبانتان برقرار می‌شود.در این نوع بازاریابی صرفاً بدون در نظر گرفتن بازخور، یک پیام برای مخاطبان فرستاده می‌شود.
تمرکز بر ارزش(Value)
تمرکز بر مشتری‌سازی(Lead)
در بازاریابی درونگرا تمرکز بر تولید ارزش، برای ساختن یک رابطه‌ی پایدار با مخاطب است. بازاریابی درونگرا به دنبال آموزش و افزایش آگاهی مشتری است.در این نوع بازاریابی صرفاً تمرکز بر ایجاد مشتری است و به ندرت آگاهی دادن به مشتری، مورد اهمیت است.
شما پیدا خواهید شد
انتخاب بازار هدف
بازاریابی درونگرا مخاطبانی را برای شما می‌آورد که می‌توانند به صورت مستقیم مشتری شما باشند. در این نوع بازاریابی مشتری بر اساس نیازش، شما را پیدا خواهد نمود و با علاقه و رغبت خرید می‌کند، نه شما مشتری را. به همین دلیل بازار هدف خود را گسترده‌ نموده‌اید.شما با پیـــام‌های تبلیغــــاتی تلاش می‌کنید مخاطبان ایده‌آلتان را هدف قرار دهید و تمرکز شما روی یک بخش از بازار خواهد بود. شما خدمات و محصولات خود را به سمت مشتری هُل می‌دهید و او را مجبور می‌کنید خرید نماید.
مخاطبان متنوع
 مخاطبان تنها از بازار هدف دیده خواهند شد
مخاطبان دائماً تغییر می‌کنند، رشد می‌کنند و به گروه‌های جدید توسعه پیدا می‌کنند.مخاطبان معمولاً از جمعیت‌ شناخته و هدف‌گذاری شده می‌باشند.(تنها برای مخاطبِ هدف، تبلیغ خواهید کرد)
اهمیت اطلاعات
اهمیت برند
اطلاعات است که مخاطبان را کنترل می‌کند.شرکت و برند شرکت است که مخاطبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
هزینه‌ی هدفمند و اثربخشی بیشتر
هزینه‌ی بیشتر و اثربخشی کمتر
میانگین هزینه‌ی تبدیل مخاطبان به مشتریان در حال تصمیم، 143$میانگین هزینه‌ی تبدیل مخاطبان به مشتریان در حال تصمیم، 343$
ROI بیشتر در بازاریابی درونگرا(62% هزینه‌ی کمتر نسبت به تبلیغات سنتی)ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم