فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

اهمیت لینک‌های داخلی برای سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)

خانه » سئو » اهمیت لینک‌های داخلی برای سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)

اهمیت لینک‌های داخلی برای سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)

موتور جستجوی گوگل قبل از اینکه محتوای سایت‌ را رتبه‌بندی کند، به برخی از لینک‌ها اهمیت می‌دهد. پیوند‌های داخلی یک سایت پیوندهایی هستند که محتواهای موجود در سایت را به هم متصل می‌کنند و در راستای بهینه سازی موتورهای جستجو یک ایده‌ی ساختاری از کل وب‌سایت را به گوگل ارائه می‌دهند. در نتیجه‌ی ارزیابی گوگل، برخی صفحات امتیاز بیشتری را کسب می‌کنند و برخی دیگر امتیاز کمتر؛ بنابراین با استفاده از استراتژی لینک داخلی در تولید محتوای وب‌ سایت می‌توانید برای سئوی سایت خود برنامه‌ریزی کنید و آن را بهبود ببخشید. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی شاخص‌های سئو و اهمیت لینک‌های داخلی برای سئو در فرآیند تولید محتوای سایت توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

لینک‌های داخلی در مقابل لینک‌های خارجی

هر وب‌ سایت دو دسته لینک شامل لینک داخلی و لینک خارجی دارد. لینک‌های داخلی صفحات و پست‌ها را در درون وب سایت به یکدیگر پیوند می‌دهند، اما لینک‌های خارجی صفحات درون وب‌سایت را به سایت‌های دیگر متصل می‌کنند.

 

چرا لینک‌ها برای گوگل مهم هستند؟

گوگل از طریق ارتباط بین لینک‌ها بعنوان یکی از شاخص‌های سئو در می‌یابد که تولید محتوای سایت شما تا چه میزان دارای یکپارچگی و انسجام است و از این طریق آن‌ها را ارزش‌گذاری می‌کند.

 

ارتباط بین محتوا

گوگل لینک‌های داخلی و خارجی یک وب‌سایت را با استفاده از یک ربات به نام ربات گوگل ردیابی می‌کند. این ربات در ابتدا به صفحه‌ی اصلی وب‌سایت مورد نظر وارد می‌شود و پس از رندر کردن صفحه از لینک اول پیروی می‌کند. گوگل با پیروی از لینک‌ها ارتباطات بین صفحات مختلف پست‌ها و سایر محتویات را تعیین می‌کند و از این طریق متوجه می‌شود که کدام صفحات در سایت شما موضوع مشابهی دارند. برای مثال مطالبی با موضوع‌های seo، تولید محتوا، بهبود سئو، تولید محتوای وبلاگ، تولید محتوای وب‌سایت، لینک داخلی و ساختار سایت از نظر گوگل، ساختاری مرتبط با یکدیگر دارند.

 

ارزش لینک

علاوه بر اینکه گوگل ارتباط بین محتوا را تشخیص می‌دهد، به ارزش‌گذاری لینک‌های یک وب سایت هم می‌پردازد. معمولاً بیشترین ارزش به صفحه‌ی اصلی یک وب سایت داده می‌شود، زیرا این صفحه دارای بیشترین تعداد لینک در فرآیند تولید محتوا است. بنابراین اگر از پست‌های جدید سایت شما لینکی در صفحه‌ی اصلی قرار داده شود، آن لینک نسبت به زمانی که در صفحه‌های زیر مجموعه قرار بگیرد، ارزش بیشتری را دریافت خواهد کرد و گوگل سریع‌تر متوجه آن خواهد شد. بنابراین هرچه تعداد لینک‌ها را بعنوان یکی از شاخص‌های سئو بالاتر ببرید، ارزش‌آفرینی بیشتری را در جهت بهبود سئو انجام داده‌اید.

 

انتخاب استراتژی لینک داخلی

برای جستجوگرها ارزیابی و بهبود استراتژی لینک داخلی به طور پیوسته بسیار مهم است؛ بنابراین با اضافه کردن لینک‌های داخلی به ستون‌های کناری مطمئن شوید که گوگل پیوند صفحات، رابطه‌ی بینابین و ارزش آن‌ها را درک می‌کند.

 

ساختار ایده آل

ما همیشه به صاحبان وب‌سایت‌ها توصیه می‌کنیم که سایت خود را بعنوان یک هرم در نظر بگیرند؛ به این صورت که در فرآیند تولید محتوا مهم‌ترین مطالب در قسمت بالایی قرار بگیرد که ما این مطالب را بعنوان محتوای قاعده می‌شناسیم. باید تعداد زیادی لینک به آن محتواها از سوی صفحات وابسته به آن موضوع داده شود. همچنین این صفحات برتر باید به زیر صفحه‌هایی که به موضوع ارتباط دارند، لینک داده شود. لینک‌های داخلی به محتوای مرتبط سبب می‌شود که گوگل آن‌ها را در ساختار امتیازدهی خود در نظر بگیرد. برای مثال فرض کنید ما در یک سایت، مقاله‌ای با عنوان راهنمای نهایی برای تحقیقات مرتبط با کلیدواژه منتشر کرده‌ایم. حالا فرض کنید از سایر مقالات مرتبط لینک‌هایی را به آن اضافه کنیم؛ مثلاً مقاله‌ی«چگونه جستجو درباره‌ی واژگان کلیدی را آغاز کنیم» و یا مقاله‌ی «هفت اشتباه رایج درجستجوی کلمات کلیدی» را اضافه کنیم؛ گوگل در می‌یابد که مقاله‌ی مورد نظر نسبت به این دو مقاله در قسمت بالاتر هرم قرار دارد.

 

لینک دادن از قسمت بالای صفحه را فراموش نکنید

علاوه بر لینک دادن از پست‌ها و صفحات مربوطه می‌توانید از محتواهای خود در قسمت بالای صفحه نیز لینک‌هایی را به کار ببندید. این کار شما توجه گوگل به آن لینک‌ها را جلب کرده و به seo امتیاز خواهد داد.

 

لینک دادن به دسته‌بندی‌ها

لینک دادن به دسته‌ها و برچسب‌ها به گوگل کمک می‌کند تا ساختار سایت شما را درک کند. این امر همچنین از آن جهت برای بازدیدکنندگان سایت شما مفید است که محتوای مرتبط را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. در Yoast ما همیشه به دسته‌های تطبیقی ​​و برچسب‌ها در نوار کناری هر پست لینک می‌دهیم.

 

دسته‌بندی‌ها برای لینک‌های داخلی

پلاگین‌ها و ماژول‌های بسیاری وجود دارد که پست‌های مرتبط با یک مطلب را تشخیص داده و به آن اضافه می‌کنند. اگر از این ابزارها استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که پست‌های ربط داده شده مرتبط‌ترین پست‌های موجود هستند. اگر از بابت این کار مطمئن نیستید، می‌توانید به صورت دستی آن را انجام دهید. این چیزی است که ما در Yoast.com انجام می‌دهیم؛ ما یک پست مرتبط را به صورت دستی (با کمی کمک از Yoast SEO Premium) انتخاب می‌کنیم و یک لینک به آن پست در پایین مقاله قرار می‌دهیم.

 

لینک دادن به پست‌های محبوب یا جدید

ایجاد بخشی برای پست‌های محبوب یا محتوای با کیفیت منتشر شده‌ی اخیر کار مفیدی است؛ زیرا کاربران را از صفحات و پست‌های مختلف به این بخش هدایت می‌کند. همچنین از آنجایی که این کار دسترسی بازدیدکنندگان را آسان‌تر می‌سازد، باعث افزایش ترافیک وب‌سایت شده که این مسئله خود نشانه‌ای مثبت برای گوگل است.

 

نکات تکمیلی:

1) لینک‌های نوفالو (no-follow links)

احتمالاً شما هم چنین لینک‌هایی را در سایتتان داشته باشید که اهمیت زیادی برای سئو وب‌ سایت شما ندارند. برای مثال صفحه‌ی ورود به حساب کاربری اهمیت چندانی ندارد که نیازی به رتبه‌ی بالا در نتایج جستجو داشته باشد. برای همین این لینک و برخی از لینک‌های مشابه را به صورت no-follow یا بدون دنبال کردن استفاده می‌کنیم. بنابراین نوفالو کردن بعضی از لینک‌ها بهتر از آن است که تعداد زیادی لینک بدون ارزش داشته باشید. البته توجه داشته باشید که اضافه کردن یک برچسب بدون دنبال کردن، لزوماً به این معنی نیست که صفحات مورد نظر در نتایج جستجوی گوگل یافت نمی‌شوند؛ بلکه برای این کار باید آن‌ها را بعنوان یک علامت no-index یا بدون شاخص اضافه کنید. معنای این کار آن است که گوگل نباید این صفحه را رندر کرده و محتوا را در فهرست گوگل نشان دهد. بنابراین با این کار می‌توانید از نشان دادن صفحه در نتایج جستجو جلوگیری نموده و گامی در جهت بهینه سازی موتورهای جستجو بردارید.

 

2) متون لنگر (anchor texts)

اگر شما بخواهید بیش از حد به بهینه سازی متون لنگر اهمیت دهید، ممکن است به وب‌سایتتان آسیب برسانید. متون لنگر به معنای کلمات کلیدی هستند؛ بنابراین باید آن‌ها را حساب شده و تعدادشان را به اندازه تعیین کنید. امروزه گوگل خود به اندازه‌ی کافی هوشمند است که بتواند این کلمات را تشخیص دهد. کلماتی که بعنوان متن لنگر انتخاب می‌شوند باید کلمات مرتبط با مطلب و البته فراگیر باشند. از طریق متون لنگر محتوای با کیفیت سایت خود را برای جستجو و رسانه‌های اجتماعی بهینه کنید و با Yoast SEO Premium آن را بهینه‌سازی کنید.

 

3) اتصال آسان با Yoast SEO Premium

افزونه‌ی Yoast SEO Premium به بهبود ساختار لینک داخلی از طریق ابزار پیشنهادی لینک داخلی کمک می‌کند. این افزونه کمک می‌کند تا پست‌های مربوط به یک لینک را پیدا کنیم. هنگامی که شما یک پست را می‌نویسید می‌توانید بلافاصله با کشیدن لینک به ویرایش‌گر، به یک پست مرتبط پیوند دهید. این پلاگین همچنین شامل گزینه‌ای است که مهم‌ترین مقالات را بعنوان محتوای قاعده‌ای علامت‌گذاری می‌کند و از این طریق به ابزار پیشنهادی اجازه می‌دهد که مقادیر محتوای مهم را در بالای لیست نمایش دهد تا فراموش نکنید که به آن‌ها پیوند دهید. در نسخه‌ی رایگان Yoast  یک ابزار مفید به نام شمارنده‌ی لینک متنی در اختیار شما قرار گرفته است؛ این ابزار پیوند‌های داخلی به کار رفته در یک پست و پیوندهای داخلی به سمت یک پست را تعیین می‌کند. این نشان می‌دهد که کدام پست‌ها می‌توانند از چندین لینک استفاده کنند یا کدام لینک‌ها باید بیشتر شود که این موضوع به هدفمندی هرچه بیشتر از ساختار سایت می‌انجامد. نسخه‌ی Yoast SEO Premium  همچنین دارای فیلتر محتوایی است که به شما اجازه می‌دهد تا از پست‌ها و صفحاتی که با سایر پست‌ها و صفحات وب‌سایت شما مرتبط نیستند، اطلاع کسب کنید. این امکان از طریق فیلتر کردن، یافتن پست‌های مهم را که نیاز به لینک‌های داخلی ورودی بیشتر دارند، برای شما راحت می‌کند.

 

4) به محتوای خود لینک دهید

بدون لینک حتی محتوای با کیفیت شما را نمی‌توان رتبه‌بندی کرد. با یک استراتژی جامع برای لینک‌های درونی می‌توانید نشان دهید که کدام محتوا مرتبط است و کدام یک از مقالات شما بیشتر آموزنده و با ارزش است. اگر از دستورالعمل‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم پیروی کنید، هم گوگل و هم کاربرانتان سایت شما را بهتر درک می‌کنند و در نتیجه شانس رتبه‌بندی شما را افزایش می‌دهد و از این طریق به بهبود سئو کمک می‌کند.

 

 

 

منبع:

Internal linking for SEO: Why and how?

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم