فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

بهینه‌سازی بازاریابی محتوا

خانه » استراتژی محتوا » بهینه‌سازی بازاریابی محتوا

بهینه‌سازی بازاریابی محتوا

یکی از مهم‌ترین اهداف وب‌ سایت‌ها این است که سطح جذابیتشان به حدی باشد که بتواند کاربر گذری را به مشتری دائمی تبدیل کند. دستیابی به قدرتی که از بازدیدکننده‌ی مقطعی، مخاطبی می‌سازد که در سایت ثبت‌نام کرده، ایمیل شخصی خود را وارد و خرید می‌کند، یک پیروزی بزرگ و قدمی رو به‌ جلو محسوب می‌شود. مدیران و صاحبان وب‌ سایت‌ها همواره نرخ این تبدیل را ارزیابی کرده و برای عدد آن ارزش ویژه‌ای قائل‌اند. گاهی بیش‌ترین نیروی تبلیغات و بازاریابی یک مجموعه، صرف موضوع بازاریابی محتوا می‌شود تا بتواند کاربران بیشتری را از بالقوه به مخاطبان بالفعل تبدیل کند.

اما نرخ این تبدیل چرا تا این حد مهم است؟ دلیل اصلی این است که میزان تبدیل وضعیت بازدیدکننده‌ی وب‌ سایت به مشتری دائمی آن، در اصل مقیاس اندازه‌گیری موفقیت یک وب‌ سایت در هدفی است که برای آن طراحی‌ شده است. یکی از مواردی که در نرخ این تبدیل نقش مهمی دارد، رتبه‌ی وب‌ سایت در موتورهای جستجو است. اگر یک وب‌ سایت با کسب قدرت بالایی که در سئو دارد، در صدر لیست پیشنهادی گوگل باشد، می‌توان یقین داشت بازدیدکنندگان بیشتری به آن رجوع کرده و در نهایت مشتریان بیشتری خواهد داشت.

نقش سئو پر رنگ‌ترین دلیل موفقیت یک وب‌ سایت و در نهایت پیروزی یک مجموعه است. اگر تا چند سال پیش سئو موضوعی ترفندی – تکنیکی بود، امروزه مسئله‌ای علمی و محتوایی است. در حقیقت به دلیل اهمیت ویژه‌ای که گوگل به محتوای خوب می‌دهد، موضوع بازاریابی محتوا تبدیل به یکی از مؤثرترین شیوه‌های بازاریابی شده است. در سال‌های اخیر در میان تمام تکنیک‌های بازاریابی محتوا، تمرکز بر محتوای بصری و بازاریابی ویدیویی و توجه به افزایش قدرت و کیفیت ویدیوهایی که در یک وب‌ سایت قرار می‌گیرند، می‌تواند یکی از مثبت‌ترین قدم‌های یک وب‌ سایت در جهت بالا بردن تعداد مشتریان خود باشد. از آنجایی که هدف اکثر وب‌ سایت‌ها، همین موضوع افزایش مخاطبِ ثابت با تکیه ‌بر تکنیک‌های بازاریابی محتوا است و محتوای بصری یکی از مؤثرترین روش‌های دست‌یابی به این موفقیت است، تحلیل و بررسی مواردی که در این موضوع دخیل بوده و روی آمار بازدید وب‌ سایت تأثیر می‌گذارد، می‌تواند صاحبان و مدیران وب‌ سایت‌ها را در این زمینه به موفقیت برساند.

سؤال این است که بازاریابی محتوا و به طور جزئی‌تر بازاریابی ویدیویی و محتوای بصری چگونه می‌تواند روی نرخ تبدیل بیننده به مشتری اثر بگذارد؟ یکی از کلیدهای موفقیت یک وب‌ سایت در این زمینه، افزایش تعامل و ارتباط بازدیدکنندگان با محتوای آن است. در حقیقت هر چقدر مخاطب زمان بیشتری را در یک وب‌ سایت صرف کند، احتمال قانع شدن او به خرید افزایش می‌یابد. در این زمینه علم بازاریابی محتوا به تمرکز و توجه بیشتر بر محتوای بصری تأکید دارد. چرا که محتوای بصری می‌تواند سطح تعامل بازدیدکنندگان با یک وب‌ سایت را افزایش دهد و آن را در زمینه‌ی بازاریابی محتوا و بازاریابی ویدیویی به یک وب‌ سایت پیشرو تبدیل کند.

سه مورد زیر، ساده‌ترین روش‌های بهینه‌سازی محتوا و بهره‌گیری از فرمول‌های موفقیت‌آمیز بکارگیری محتوای بصری است:

1) افزایش تعداد عناصر استاتیک بصری و چیدمان آن در وب‌ سایت

عبارت آشنای “انسان‌ها موجودات بصری هستند” در مورد رسانه‌های آنلاین بیشتر خودنمایی می‌کند. به دلیل آن‌که بشر امروز در معرض بمباران اطلاعات و کلمات قرار دارد، محتوای بصری و عناصر آن کمک می‌کنند که درک موضوعات راحت‌تر شده و هضم قطعات پیچیده‌ی یک موضوع سریع‌تر انجام شود. امروزه تصاویر، عکس‌ها، ویدیوها و به‌طورکلی همه‌ی جزئیات محتوای بصری، تمام تمرکز انسان را به خود جذب کرده است. اگر بخواهیم یک وب‌ سایت و محتوای آن در خاطر مشتری مانده و روی او تأثیر بگذارد، همچنین بازدیدکننده زمان بیشتری را صرف تماشای آن کند، باید با تمرکز بر بازاریابی محتوا و بازاریابی ویدیویی، همچنین بکارگیری عناصر محتوای بصری در او انگیزه لازم را ایجاد کرده و او را تشویق کرد تا در نهایت پای پیام تجاری یک وب‌ سایت بماند. در واقع استفاده‌ی خلاقانه از عناصر محتوای بصری انقلابی در عرصه‌ی بازاریابی محتوا و بازاریابی ویدیویی و روشی مؤثر در بالا بردن سطح تعامل مشتری با یک وب‌ سایت است.

علم بازاریابی محتوا و به‌طور جزئی‌تر بازاریابی محتوای بصری می‌گوید: برای آن‌که سطح توجه و تمرکز بازدیدکنندگان یک وب‌ سایت را افزایش دهید، ضروری است که آن را با طرح‌های جذاب بیارایید. مثلاً بهتر است به‌جای درج عدد برای توضیح آمار یک موضوع، از نمودارهای گرافیکی استفاده کنید. حتی استفاده از کادرهای رنگی برای داده‌ها می‌تواند آن را برای بازدیدکنندگان جذاب‌تر کند. هم‌چنین برای توضیح مواردی که شامل مراحل مختلف و پیچیده هستند از فلوچارت‌ها بهره ببرید.

2) نشر مجدد محتوا به شیوه‌ای نوآورانه

نشر مجدد محتوا به معنی نشر محتوایی قدیمی با جانی تازه در وب‌ سایت است. مدیران یک وب‌ سایت می‌توانند به‌عنوان خالق اولیه و صاحب یک محتوا با اضافه کردن عناصری چون عکس، تصویر، ویدیو و نمودار بر جذابیت یک محتوای قدیمی افزوده و آن را بازنشر کنند. حتی می‌توانند از یک محتوای قدیمی متنی، محتوای بصری مثل ویدیو بسازند و آن را به‌عنوان یک محتوای جدید روی وب‌ سایت خود قرار دهند. موضوع نشر مجدد محتوا یعنی تولید محتوای جدید از موضوعات قدیمی در راستای بازاریابی محتوا و تبدیل متن منتشر شده به محتوای بصری برای افزایش جذابیت و گیرایی موضوع، که هم می‌تواند به افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب‌ سایت بیانجامد و هم در هزینه‌های تولید محتوا صرفه‌جویی کند. نشر مجدد محتوا علاوه بر اضافه کردن عناصر محتوای بصری به یک محتوای متنی، می‌تواند بررسی یک موضوع قدیمی از زوایای جدید یا به‌روزرسانی آمار و ارقام یک محتوای قدیمی باشد.

3) استفاده از ویدیوهای مرتبط

ایده‌ی استفاده از ویدیو در کنار متن برای افزایش تعامل بازدیدکننده با یک وب‌ سایت همواره مورد توجه بوده و یکی از روش‌های مؤثر در بازاریابی ویدیویی و به‌طورکلی بازاریابی محتوا است. اما این موضوع تا حدی خطرناک نیز هست. چرا که درصورتی‌که ویدیوی انتخابی به موضوع اصلی بی‌ربط باشد، نه‌ تنها انسجام محتوای وب‌ سایت را از بین می‌برد که از تعداد مخاطبان کاسته و تأثیر معکوس می‌گذارد. هدف استفاده از ویدیو به‌عنوان یک محتوای بصری مؤثر، افزایش کارایی و میزان تأثیرگذاری محتوا است. به‌طورکلی ویدیو و سایر المان‌های محتوای بصری مکملی برای محتوای اصلی هستند. ویدیو و سایر اجزای محتوای بصری نباید باعث شود جای محتوای اصلی بیش‌ازحد اشغال شود و متن اصلی ازنظر پنهان بماند. در پایان باید اشاره کرد که ویدیو و سایر اجزای محتوای بصری برای درک بهتر موضوع اصلی است و به جذابیت آن کمک می‌کند و انتقال پیام یک محتوا را راحت‌تر می‌کند. بنابراین استفاده از محتوای بصری باید با احتیاط صورت گیرد و هدف آن کمک به محتوای اصلی سایت باشد، نه‌فقط افزایش زرق‌وبرق و آراستگی وب‌ سایت.

در حقیقت نیمی از مسیر پیروزی در افزایش تعامل مخاطب به کمک محتوای بصری با وب‌ سایت است و نیم دیگر آن به نوع استفاده و هوش کافی در به‌کارگیری درست آن برمی‌گردد.

تولید شده در فرامحتوا و چاپ شده در هفته‌نامه‌ی شنبه؛ شماره‌‌ی 60؛ صفحه‌ی 12 (لینک نشریه)

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم