فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

پنج مرحله برای رسیدن به بلوغ در بازاریابی محتوا

خانه » استراتژی محتوا » پنج مرحله برای رسیدن به بلوغ در بازاریابی محتوا

پنج مرحله برای رسیدن به بلوغ در بازاریابی محتوا

امروزه بازاریابی محتوا به‌عنوان یکی از جدیدترین و مؤثرترین شیوه‌های نوین بازاریابی، شامل موارد مختلفی است که همه‌ی آن‌ها به‌شدت جذاب و مورد بحث است. یکی از این موارد موضوع بلوغ بازاریابی محتوا است. برخی از بازاریابان B2B از اینکه به محتوای آن‌ها به چشم یک محتوای کهنه نگاه شود، فراری بوده و معتقدند محتوا باید همواره جوان و جذاب باشد. در این مقاله سعی داریم به موضوع بازاریابی محتوا و بلوغ بازاریابی محتوا نگاهی تازه بیندازیم به‌طوری‌ که اگر شما صاحب کسب‌ و کاری هستید که برای رشد خود از روش بازاریابی محتوا استفاده می‌کند دریابید که بلوغ بازاریابی محتوای شما در چه سطحی است؟

البته رویکرد این مقاله در مورد سبک نوشتن و تهیه‌ی محتوا نیست، بلکه قصد داریم در مورد تکنولوژی و استراتژی بازاریابی محتوا بحث کنیم.

پنج پله از بلوغ بازاریابی محتوا به شکل زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • مرحله‌ی واکنشی
  • مرحله‌ی پیشگیرانه
  • مرحله‌ی همبستگی
  • مرحله‌ی اتخاذ
  • مرحله‌ی پیش بینی

پیش از ورود به موضوع اصلی و شرح مراحل بلوغ بازاریابی محتوا باید بدانیم چرا پرداختن به این موضوع تا این حد با اهمیت و تأثیرگذار است؟

در حقیقت تنها 32 درصد از بازاریابان B2B دارای استراتژی بازاریابی محتوا بوده و از این میان فقط 14 درصد آن‌ها فکر می‌کنند که استراتژی بازاریابی محتوای آن‌ها تأثیر مثبتی در جذب مشتری و رشد و پیشرفت کسب‌ و کارشان داشته است. سؤال اینجاست که چرا این آمار تا به این حد پایین است؟ بدون شک برای درک بهتر موضوع باید نگاهی تازه به نقشه‌ی جامع بازاریابی محتوا بیندازیم.

مرحله‌ی واکنشی

این شکل از بازاریابی محتوا به معنی تهیه و تولید محتوا بدون برنامه‌ریزی و هدف قبلی است. در واقع محتوایی که در پاسخ به درخواست تبلیغاتی تیم فروش، با سرعت و بدون هدف‌گذاری طولانی‌مدت آماده شود ، محتوای واکنشی است. محتوایی که به‌شدت تلاش می‌کند با شرایط تعیین‌شده توسط رقیب سازگار باشد و اغلب به‌ منظور واکنش نشان دادن به حرکت‌های تبلیغاتی رقبا آماده‌شده و انتشار می‌یابد. به دلیل تعجیلی که در تهیه‌ی این نوع محتوا وجود دارد، امکان نظارت دقیق بر آن نیست و اغلب توسط پرسنل نه‌ چندان متخصص در زمینه‌ی بازاریابی محتوا بررسی‌شده و مقیاس سنجش کیفیت آن در شرایط مختلف، متفاوت است.

 

مرحله‌ی پیشگیرانه

این مرحله از بلوغ بازاریابی محتوا به معنی تهیه‌ی محتوا توسط یک تیم کوچک است که به موارد مهم در موضوع بازاریابی محتوا اشراف داشته و محتوا را طبق یک استراتژی و تقویم مشخص آماده می‌کنند. اعضای این تیم می‌دانند که تهیه‌ی محتوا در شرایط بحرانی و بدون برنامه‌ریزی دقیق، کمک چندانی به رشد شرکت نکرده و نمی‌تواند اطلاعات روشن و مفیدی در اختیار مشتری قرار دهد تا قدرت و حق انتخاب او را بالا ببرد.

 

مرحله‌ی همبستگی

وارد شدن یک تیم به این مرحله یعنی آن تیم به ثبات و بلوغ کافی برای تولید محتوا دست‌یافته است.این مرحله یعنی یک تیم تولید محتوا با درخواست‌های کمتری برای تولید محتوا روبرو است و هر موضوعی را نمی‌پذیرد، که دلیل آن رویکرد دقیق و ظریف آن‌ها در تولید محتوا است. این تیم‌ها می‌توانند محتوا را برای مراحل مختلف کاری مشتری و افراد ، در قالب‌های متفاوت ایجاد کنند و تخصص آن‌ها می‌تواند بگوید آیا تلاش آن‌ها در زمینه‌ی بازاریابی محتوا می‌تواند مشتریان جدیدی برای شرکت و مجموعه به ارمغان بیاورد یا نه.

 

مرحله‌ی اتخاذ

این مرحله یعنی دست‌یابی به سطحی از بلوغ بازاریابی محتوا که برای رسیدن به آن تلاش‌های مستمر صورت گرفته است. مرحله‌ی اتخاذ به معنی آن است تیمی که تهیه‌ی محتوا را بر عهده دارد بر روش‌های تولید محتوا در بسیاری از قالب  و فرمت‌ها مسلط است و راه‌هایی که برای دست‌یابی به گسترش و ارتقای محتوا لازم است به‌خوبی می‌شناسد. این تیم قادر به بهینه‌سازی و تنظیم محتوا بر اساس معیارهای درجه اول یک محتوای قوی است و می‌تواند از المان‌هایی مثل ویدیو و تصاویر برای تعامل بهتر در کنار محتوای اصلی استفاده کند.

 

مرحله‌ی پیش‌بینی

رسیدن به این مرحله از بلوغ بازاریابی محتوا به معنی آن است که یک تیم در زمینه‌ی تولید محتوا به درجه‌ی استادی رسیده است. اما تاکنون فقط 4 درصد از بازاریابان محتوا به این سطح از بلوغ بازاریابی دست پیداکرده‌اند. در این سطح نادر همه‌ی کسانی که در مراحل ایجاد و توزیع یک محتوا شرکت دارند در یک پلتفرم و به‌صورت متمرکز همکاری می‌کنند و تصمیم‌گیری نهایی در مورد شیوه‌ی تهیه و انتشار یک محتوا بر اساس اطلاعات دقیق به‌دست‌آمده از بطن بازار و تحلیل شرایط موجود صورت می‌گیرد. این مرحله از بلوغ بازاریابی به معنی رسیدن به سطحی از دانش بازاریابی محتوا است که در آن قبل از نیاز ضروری به تولید محتوا در زمینه‌ای خاص، نیاز به آن پیش‌بینی‌شده و بعد از کسب اطلاعات دقیق در مورد آن، تیم مربوطه وارد مرحله‌ی تولید محتوا شده باشد.در حقیقت استراتژی تولید محتوا در این مرحله به بلوغ کامل رسیده است.

 

حال بعد از مطالعه‌ی این پنج مرحله از بلوغ بازاریابی محتوا می‌توانید بگویید شرکت شما در زمینه‌ی بازاریابی محتوا و تولید محتوا در کدام‌ یک از این مراحل است؟

بدون شک بازاریابی محتوا یک فرآیند مداوم است که برای دست‌یابی به موفقیت در آن نیاز به دانش فراوان و تکرار  وجود دارد.

 

 

تولید شده در فرامحتوا و چاپ شده در هفته‌نامه‌ی شنبه؛ شماره‌‌ی ۶۲؛ صفحه‌ی ۱۲ 

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم