فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

مهمترین مهارت‌های بازاریابی محتوا

خانه » استراتژی محتوا » مهمترین مهارت‌های بازاریابی محتوا

مهمترین مهارت‌های بازاریابی محتوا

تا به حال از خود پرسیده‌اید برای موفقیت در بازاریابی محتوا به چه چیزی نیاز دارید؟ مهم‌ترین مهارت‌های بازاریابی محتوا کدامند؟  سرسختی، کار گروهی و تعدادی از مهارت‌های اساسی بازاریابی محتوا برای شروع چندان بد به نظر نمی‌رسند. اما زمانی که از یک بازاریاب درباره‌ی دانش پایه‌ای بازاریابی بپرسید، پاسخی بسیار پیچیده‌تر شما را غافلگیر خواهد کرد. میان محدوده‌ی قابلیت‌های خلاقیت‌محور همچون نوشتن، طراحی، فیلم‌برداری تا قابلیت‌های تکنیکی همچون سئو و اتوماسیون بازاریابی، بازاریابان موضوعات بسیاری برای یادگیری دارند و باید مهارت‌های بازاریابی محتوا را کسب کنند. از این جهت، بازاریابی محتوا در وضعیت عجیب میان دو محدوده‌ی جدا قرار دارد که یادگیری آن را مشکل کرده است. اگرچه ما به عنوان افرادی متخصص در حوزه‌ی بازاریابی دیده می‌شویم اما در عمل، نیاز به گسترش دانش‌مان در بعضی از موارد داریم. اکنون به نظر می‌آید که بازاریاب ممتاز باید تجسمی از سطح وسیعی از دانش و قابلیت‌ها باشد و بتواند که این قابلیت‌ها و دانش را در عمل به خوبی پیاده‌سازی کند. اکنون که بازاریابی محتوا خود به تنهایی به عنوان ستون اصلی موفقیت در بازاریابی مطرح است. بازاریابان محتوا به عنوان دینام برای تطابق خود با کسب‌‌وکار و رشد در حرفه‌ی خود باید چه کاری را انجام دهند؟ در این مقاله در مورد مهمترین مهارت‌های بازاریابی محتوا خواهید خواند.

 

تغییر چهره‌ی تیم بازاریابی محتوا

اولین چیز که باید در این مورد به خاطر داشت آن است که حداقل در تعریف مفهوم، بازاریابی محتوا حوزه‌ای جدید در کسب‌‌وکار است. اگرچه بسیاری از شیوه‌هایی را که مورد استفاده قرار می‌دهیم طی مدت‌ها استفاده می‌شده‌اند، گردآوری خاص این شیوه‌ها و شکل توصیف آن‌ها بیش از دو دهه قدمت ندارد. طبق یک پژوهش که توسط مؤسسه‌ی Conductor انجام شده‌است، مشخص شد که اکثر تیم‌های بازاریابی محتوا کمتر از ۴ سال عمر دارند. به علاوه، بخش بزرگی از این تیم‌ها چهار نفر و یا افراد کمتری را درون خود جای داده‌اند و گاهی به صورت مستقل از سازمان اصلی و گاهی به صورت غیر مستقل عمل می‌کنند. بسیاری از این تیم‌ها، مخصوصاً تیم‌هایی که در خانه هستند، همچنان در وضعیت طفولیت خود به سر می‌برند. این وضعیت به معنی آن است که این تیم‌ها متشکل از افراد انگشت شماری هستند که وظیفه‌ی به انجام رساندن کل جنبه‌های کار را به عهده دارند.زمانی که تیم‌های بازاریابی محتوا رشد می‌کنند و پیچیده‌تر می‌شوند، باید مهارت‌های بازاریابی محتوا را فرا گیرند. بازاریابان محتوا باید از خود چه انتظاری داشته باشند؟

 

کلی‌گرایی، جزئی‌گرایی

درحالی که تیم‌های بازاریابی معمولاً از پویایی سود می‌برند، بازاریابان محتوا باید منتظر ظهور نقش‌های جزئی‌تر باشند. در حال حاظر، این نقش‌ها دو مسیر را پیش گرفته‌اند. نقش‌های کلی بر سطح وسیعی از دانش برای تعیین مسیر استراتژی تیم و مدیریت آن کار می‌کنند. نقش‌های جزئی نیز بر جنبه‌های فنی‌تر کار تمرکز دارند. تیم ایده‌آل بازاریابی محتوا ترکیبی مناسب از این دو جنبه است. اما برای موفقیت در این موضوع نیاز است که طبق چندین الگو عمل کرد. در ادامه به این الگو‌ها خواهیم پرداخت:

 

یادگیری پایانی ندارد:  به نظر می‌آید تاریخ پویایی بازاریابی محتوا در آینده نیز کار ما را تصویر خواهد کرد. بازاریابی محتوا به گسترش مرزهای شیوه‌ها و تفکر بازرایابی ادامه خواهد داد. این موضوع مخصوصاً برای افرادی که در حوزه‌ی محتوا کار می‌کنند، به معنی حیاتی بودن یادگیری است.

 

متخصصان در تیم‌های بزرگ‌تر رشد می‌کنند: اگر تصور می‌کنید تخصص‌گرایی راهی است که می‌خواهید در حرفه‌ی خود در آن قدم بردارید، به دنبال تیم بازاریابی بزرگ و یا درحال رشد باشید. با منابع و نیروی انسانی بیشتر و تیم بازاریابی بزرگ برای پشتیبانی متخصصان در فعالیت‌های خویش، موفق‌تر عمل خواهید کرد.

 

اتوماسیون حکم مرگ نیست: اگرچه هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین و دیگر اشکال اتوماسیون در حال مغشوش کردن چشم‌انداز بازاریابی هستند، این موضوع به معنی «حکم مرگ» هیچ بازاریابی که نمی‌خواهد دکترای علم کامپیوتر را بگیرد، نیست. برعکس، این موضوع یادآور آن است که یادگیری مستمر و ذهنیت شما درباره‌ی کارهایی که انجام می‌دهید در طول توسعه‌ی حرفه شما مهم است.

در سطحی حرفه‌ای‌تر و قابلیت‌محور‌تر، مسیر‌های کلی دیگری نیز هستند که دربازاریابی کلی‌محور و جزئی‌محور برای مناسب ماندن در نقش خویش باید در آن‌ها قدم گذاشت:

 

استراتژی نیاز به حمایت از ایده‌ها و طرح‌ها دارد

برای بازاریابانی که مدیریت کارها و دنبال کردن اهداف استراتژیک را به عهده دارند، بسیار اهمیت دارد که درک کنند یکی از مهم‌ترین عوامل محدود‌کننده‌ی رشد تیم، عدم حمایت از ایده‌ها و طرح‌ها توسط تیم مدیریتی است. بنابراین داشتن ارتباط افراد با تیم مدیریتی به نحو مناسب بسیار اهمیت دارد.

 

تولید خلاقانه همواره مورد انتظار است

قابلیت‌هایی همچون طراحی گرافیک، عکاسی و یا فیلم‌برداری همواره به عنوان توانایی‌های ثانویه برای بازاریابان محتوا مطلوب (اما نه مورد نیاز) دیده می‌شوند. برای جذب توجه بیشتر به رزومه‌ی خود و موفقیت در رقابت، توسعه‌ی قابلیت‌های ثانویه در حوزه‌ی خلاقیت‌محور را مورد توجه قرار دهید.

 

برنامه‌نویسی آنقدر‌ها هم بد نیست

بهبود دادن قابلیت‌های برنامه‌نویسی شاید دلهره‌آور به نظر آید، اما با توجه به این موضوع که بازاریابی بسیار به حوزه‌ی دیجیتال متمایل شده است، بهبود قابلیت‌های برنامه‌نویسی امری معقول به نظر می‌آید. حداقل توانایی درک و صحبت مفید درباره‌ی پروژه‌هایی که در حوزه‌ی برنامه‌نویسی هستند بسیار اهمیت دارد. به نقش کنونی خود و راه مطلوب برای حرفه‌ی خود توجه کنید و شاید یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی را مورد نظر قرار دهید. این موضوع می‌تواند باعث موفقیت شما شود.

بازاریابی محتوا هرگز برای افراد بیش از حد ترسو نبوده است. حتی علی‌رغم ادامه‌ی رشد این حوزه، هجوم توجه و منابع بسیار به معنی آن نیست که باید از سرعت خود بکاهید و دیگر یک بازاریاب پویا نباشید. برعکس، ما باید این رشد را همچون یک فرصت برای تفکر انتقادی به اهداف خود در حرفه‌ی بازاریابی ببینیم. آیا می‌خواهیم دانش خود را برای به‌عهده گرفتن چالش‌ها در زمینه‌ی استراتژی و مدیریت گسترش بدهیم یا می‌خواهیم توجه خود را به موضوعات فنی‌تر و جزئی‌تر معطوف سازیم.

در هر دو صورت، باید به خاطر داشته باشیم که بازاریابی پویا راه خود را تا تبدیل شدن به قلب اصلی یک تیم محتوامحور ایده‌آل، ادامه خواهد داد. ما وظیفه داریم که از آمادگی خود برای هرآنچه که آینده برای ما به ارمغان می‌آورد، اطمینان حاصل کنیم و مهارت‌های بازاریابی محتوا را کسب کنیم.

 

منابع:

https://www.skyword.com

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

ترتیبی که فرامحتوا برای خواندن این دسته از مطالب پیشنهاد میکند :

مطالب مرتبط با این مقاله  
۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم