فراخوان جذب ایده در حوزه محتوا
اطلاعات بیشتر
مشاوره رایگان 02191097118

راهنمای تولید محتوای واقعیت مجازی

خانه » تولید محتوا » راهنمای تولید محتوای واقعیت مجازی

راهنمای تولید محتوای واقعیت مجازی

تولید محتوای واقعیت مجازی را بیشتر جدی بگیرید

این تصور که بخشی از خیالات و رؤیاهای دنیای مجازی وارد دنیای حقیقی شوند، می‌تواند تصوری هیجان انگیز به نظر برسد؛ اگر چه این کار واقعیت‌های دنیای حقیقی را تغییر نمی‌دهد، اما می‌تواند جذابیت‌هایی را به آن‌ها اضافه کند و به خاطر همین جذابیت‌ها است که در حال حاضر محتوای واقعیت مجازی به عنوان یکی از پرطرفدارترین انواع محتوا، ذهن فعالان تولید محتوا را به خود مشغول کرده است. در حال حاضر واقعیت مجازی که به اختصار به آن VR نیز گفته می‌شود، بیشتر در زمینه بازی و سرگرمی به کار گرفته می‌شود، اما ظرفیت‌های خیره‌کننده آن می‌تواند تا چند سال آینده بخشی از تجربه‌های اجتماعی ما را رقم زده و حتی گوشی‌های موبایل را نیز به تسخیر خود درآورد. همین مسئله کافی است تا VR را بتوان یکی از بهترین روش‌های بازاریابی محتوا به حساب آورد. با وجود آینده درخشانی که در انتظار تولید محتوای واقعیت مجازی است، کمتر کسی درباره آن اطلاعی دارد و در برنامه‌ریزی‌های کسب و کارهای ایرانی این روش بازاریابی هنوز جای خود را به خوبی باز نکرده است. به همین خاطر در این مقاله سعی داریم مروری به این موضوع داشته باشیم و به نکاتی درباره این شیوه تولید محتوا اشاره کنیم.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی نوعی فناوری است که می‌تواند افراد را به یک دنیای جدید وارد کند؛ این کار از طریق عینک‌های مخصوصی انجام می‌شود که در اصطلاح به آن هدست واقعیت مجازی گفته می‌شود. افراد با استفاده از هدست واقعیت مجازی در یک محیط مجازی قرار می‌گیرند و از آنجایی که ذهن انسان توانایی مطابقت با شرایط را دارد، پس از چند دقیقه فرد خود را به گونه‌ای در محیط مجازی تصور می‌کند که انگار واقعاً در آنجا حضور دارد! از این خاصیت می‌توان استفاده بسیاری کرد؛ یک مثال کوچک آن طراحی سفرهای مجازی به مکان‌ها، فروشگاه‌ها، شهرها و حتی سایر کشورها است که از طریق آن فرد را می‌توان در مکان‌های خاصی قرار داد و از نزدیک او را با مسائلی آشنا کرد. واضح است که چنین ویژگی تا چه اندازه می‌تواند در فرآیندهای بازاریابی و تولید محتوا به کار گرفته شده و مؤثر واقع شود.

انقلابی در راه است!

VR یک حیله یا فریب نیست؛ بلکه تجربه ای است که در هر حوزه ای به کار گرفته شود، می‌تواند آن حوزه را دگرگون سازد. شاید برخی تولید محتوای واقعیت مجازی را به عنوان یک استراتژی بازاریابی به حساب نیاورند، اما حقیقت آن است که واقعیت مجازی بسیار زنده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم و به زودی بخش عظیمی از زندگی ما را به تسخیر خود درخواهد آورد. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2020 تاثیر اقتصادی VR به حدود 30 میلیارد دلار می‌رسد و تا دو سال آینده تعداد 82 میلیون هدست واقعیت مجازی در سراسر جهان به فروش خواهد رسید. البته این مسئله به این معنا نیست که مردم وقتی هرروز صبح از خواب بیدار می‌شوند، زندگی خود را با هدست‌های واقعیت مجازی آغاز می‌کنند! بلکه به این معنا است که تولید محتوای واقعیت مجازی می‌تواند ارتباط تنگاتنگی با علائق مخاطبان برقرار سازد و احتمالا بهتر از روش‌های دیگر بازاریابی با آن‌ها پیوند ایجاد کند.

 

VR یک ابزار ارزشمند برای B2B است

بازاریابان B2B بر این باورند که تولید محتوای واقعیت مجازی با رویکرد تعاملی می‌تواند به مشتریان در درک مفاهیم پیچیده کمک زیادی کند و این کار از طریق انتقال تجربه‌های دست اول در نمایشگاه‌های مجازی امکان پذیر است. برای مثال از این خاصیت می‌توان در طراحی و تولید سیستم‌های پردازش مواد غذایی استفاده کرد و پیچیده ترین تکنولوژی‌هایی را که در این زمینه وجود دارد، به راحتی توضیح داد. VR علاوه بر سهولت در انتقال دانش و تجارب، تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌ها دارد؛ روشن است که برپایی نمایشگاه در دنیای واقعی یکی از کارهایی است که نیاز به صرف زمان، هزینه و انرژی بالای منابع انسانی دارد؛ این در حالی است که در تولید محتوای واقعیت مجازی تنها با خلق تصاویر و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام چنین کاری به راحتی امکان پذیر است. بنابراین واقعیت مجازی را می‌توان یک ابزار ارزشمند برای بازاریابی محتوا و بازاریابی B2B به حساب آورد.

تولید محتوای VR

تولید محتوای واقعیت مجازی را از کجا باید شروع کرد؟

اگر قصد دارید فعالیت‌های تولید محتوای واقعیت مجازی را شروع کنید، باید بدانید که این کار بسیار ساده و راحت است. هدست‌های VR به راحتی برای همگان قابل دسترسی هستند و شما می‌توانید قبل از شروع کار خود، با نمونه‌های مشابه آشنا شوید و ابعاد مختلف آن‌ها را بررسی کنید. نرم افزار «گوگل کارتن» می‌تواند یک ابزار مهم و بسیار کاربردی برای تازه کارها است؛ این نرم افزار هم قیمت مناسبی دارد و هم با تمام گوشی‌های هوشمند سازگار است. برنامه‌های Google Earth VR و Tilt Brush تجربه‌های تعاملی فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند در اولین مواجهه بسیار هیجان انگیز به نظر برسند. استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند ذهنیت مقدماتی لازم برای ورود به دنیای واقعیت مجازی را برای شما فراهم کند.

فرقی نمی‌کند که اهدافتان بزرگ باشد یا کوچک!

بیشتر تولید محتوای واقعیت مجازی که این روزها صورت می‌گیرد در قالب محصولاتی است که توسط تماشاچیانی دیده می‌شوند؛ «جنگ ستارگان» یک تجربه با ارزش از هدست‌های VR است که در آن جلیقه‌ها، لوازم جانبی و حتی فضای فیزیکی دست به دست هم می‌دهند تا افراد را به دنیای ستارگان پرتاب کنند! البته روشن است که اکثر بازاریابان بودجه کمپانی دیزنی را ندارند و نمی‌توانند چنین محصول با شکوهی خلق کنند؛ اما هیچ‌گونه جای نگرانی وجود ندارد؛ چون روش‌های بسیار کم هزینه ای هم برای بازاریابی محتوا از طریق واقعیت مجازی وجود دارد. بنابراین به جای آن که به طراحی عینک‌های پر هزینه و پیچیده فکر کنید که از کارآمدی مناسب برخوردار نیستند، بهتر است تمرکز خود را بر روی جنبه‌های محدودی بگذارید و محتوایی جذاب و مفید ایجاد کنید.

همه چیز منتظر شما است به شرط آن که احساسی عمل نکنید!

اگرچه واقعیت مجازی کارها را تا حد زیادی ساده می‌کند، اما این نباید باعث شود که شما همه چیز را سرسری بگیرید! در تولید محتوای واقعیت مجازی آنچه که اهمیت زیادی دارد، خلق تصاویر و طراحی فضا به بهترین شکل است؛ بنابراین شما به یک یا چند متخصص در این زمینه نیاز دارید که به شما بگویند کدام زاویه‌ها برای کدام نوع عکس‌ها بهتر است؛ متخصصانی که بدانند چگونه باید VR طراحی کرد و چگونه باید به سبک VR فکر کرد. اگر شما بدون توجه به این مسئله قصد شروع کار را دارید و یا حتی کار را شروع کرده‌اید بدون آن که بدانید دقیقاً به چه چیزهایی نیاز دارید، به احتمال بسیار زیاد با شکست مواجه خواهید شد. یک دوربین 360 درجه می‌تواند در خلق تصاویری از دنیای واقعی به شما کمک فراوانی کند؛ تنها کافی است عکس‌ها را به گونه ای بگیرید که دقیقاً حس دنیای واقعی را به دنیای مجازی انتقال دهید.

مخاطبان را شگفت زده کنید!

مخاطبان شما قرار نیست با همان چیزهایی که در دنیای واقعی می‌بینند در دنیای مجازی نیز مواجه شوند؛ در واقع آن‌ها برای بدست آوردن یک تجربه جدید هدست واقعیت مجازی را بر روی چشمان خود می‌زنند و اگر شما حرف تازه ای برای گفتن نداشته باشید، بعد از چند دقیقه هیچ جذابیتی وجود نخواهد داشت و همه چیز عادی خواهد شد. بنابراین در تولید محتوای واقعیت مجازی حتماً چیزهایی را برای شگفت زده کردن مخاطبانتان در نظر بگیرید و آن‌ها را به کار ببندید. این کار تاثیر قابل توجهی در موفقیت شما خواهد داشت.

 

منابع:

https://www.clickz.com

برای ما بنویسید که به چه موضوعی علاقه مند هستید تا برای شما تولید محتوا شود ؟

۰ دیدگاه

نظر خود را بنویسید

اطلاعات شما اسپم نمیشود ، اگر راهکاری پیرامون نظر شما داشته باشیم رایگان مشاوره و همکاری میکنیم